۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۹
آلارم اقتصادی در مازندران؛ قبض‌هایی که در صنعت طوفان به پا می‌کند
بازار گزارش می‌دهد؛

آلارم اقتصادی در مازندران؛ قبض‌هایی که در صنعت طوفان به پا می‌کند

ساری- افزایش بهای انرژی اقتصاد مازندران را در وضعیت هشدار قرار داده و حساب و کتاب را از دست صاحبان صنایع خارج کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تابستان‌ها برق و زمستان‌ها گاز برای صنعت بازی در می‌آورد و یار نیست، با این حال قبض‌های نجومی شأن، کمر تولید را شکسته است.

اگرچه تولید برابر بی برقی تابستان و قطع گاز در پاییز و زمستان طی سال‌های گذشته تاب آورده اما قبض‌های نجومی، امان و نفس فعالان این بخش را بریده و نبض تولید را کند کرده است.

مازندران به سه منطقه و اقلیم گازی تقسیم شده که دو شهر در منطقه سرد، ۱۱ شهر در اقلیم دو ۴۹ شهر در اقلیم سه قرار دارد و بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی آن ذاتاً فولادی نیستند ولی تعرفه برق و گاز فولادی را پرداخت می‌کنند و این مسئله گریبان عمده صنایع استان را گرفته است.

قبض‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد رشد یافت
یک فعال صنعتی که از قبض‌های نجومی برق و گاز طی ماه‌های اخیر شوکه شده است، افزود: تداوم صدور چنین قبض‌هایی که اختلاف ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به ماه‌های قبل دارد، به تولید ضربه خواهد زد.

حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه مبنا و معیار سنجش و تعیین تعرفه برای واحدهای غیر فولادی و صنعتی چندان مشخص نیست، افزود: در قبض مبلغی به عنوان بدهی پیشین درج شده درحالی که هیچ بدهی قبلی نداریم.

وی بابیان اینکه هنوز بسیاری از صنایع نمی‌دانند مشکل کار کجاست، افزود: بی شک افزایش بهای حامل‌های انرژی چرخ تولید را از رونق خواهد انداخت و هزینه‌های سرباری را اعمال می‌کند و تولیدکننده برای جبران آن چاره‌ای جز کاهش هزینه‌ها و تعدیل نیروی کار ندارد. حدود سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در مازندران وجود دارد و قطع انرژی از یک سو و افزایش بهای آن، این واحدها را در دوران پساکرونا دچار چالش‌های عدیده ای خواهد کرد.

آلارم اقتصادی در مازندران| قبض‌هایی که در صنعت طوفان به پا می‌کند

سید مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران با بیان اینکه بسیاری از صنایع قابلیت دوگانه سوز شدن را ندارند، گفت: بیشتر واحدهای صنعتی استان کوچک و خرد هستند و برایشان به صرفه نیست نسبت به دوگانه سوزی سوخت اقدام کنند زیرا هزینه‌های سرباز زیادی دارد.

خسارت قطع انرژی به صنایع پرداخت شود
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قراردادهای شرکت‌های خدماتی نظیر گاز با صنایع یکجانبه است، اظهار داشت: طبق قانون در مواقعی که گاز و برق صنایع قطع می‌شود، باید به آنان خسارت پرداخت شود اما نه تنها چنین کاری صورت نمی‌گیرد بلکه حمایت‌ها نیز ضعیف است.

جریان افزایش بهای انرژی به اعتقاد صاحبنظران و فعالان اقتصادی همانند بادی است که طوفان به پا خواهد کرد، با این حال برای کاهش تنش‌های فراروی بخش صنعت، گازبهای صنعتی در استان مازندران تعدیل شد.

عبدالله مهاجر در گفتگو با خبرنگار بازار افزایش گازبهای مشترکان صنعتی و تولیدی را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: افزایش ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصدی بهای انرژی برق و گاز فعالان اقتصادی را با چالش‌های زیادی روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه موضوع افزایش بهای انرژی واحدهای تولیدی و صنعتی در شورای گفتگوی استان بررسی و بر لزوم بازنگری در تبصره یک قانون بودجه سال جاری تاکید شد، افزود: افزایش هزینه‌های برق و گاز و انرژی توان بنگاه‌های اقتصادی را کاهش داده است.

وی با عنوان اینکه بالارفتن هزینه‌های واحدهای تولیدی منجر به تعدیل نیروی انسانی و کارگری در برخی از واحدهای صنعتی شده است، گفت: افزایش بهای گاز برای واحدهای تولیدی، صنعتی و فلزی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد رشد یافت و با توجه مشکلات ایجاد شده و مغایرت‌های قانونی، بازنگری این تبصره را تقاضا کردیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: طبق بررسی و پیگیری در شورای گفتگو مقرر شد فقط برای واحدهای فولادی افزایش تعرفه وجود داشته باشد در حالی که در ابلاغیه شرکت گاز، تمامی واحدهای صنعتی و تولیدی و حتی رستوران‌ها مشمول افزایش بهای انرژی می‌شدند و به ازای هر مترمکعب باید هزار ریال پرداخت می‌کردند.

طبق بررسی و پیگیری در شورای گفتگو مقرر شد فقط برای واحدهای فولادی افزایش تعرفه وجود داشته باشد در حالی که در ابلاغیه شرکت گاز، تمامی واحدهای صنعتی و تولیدی و حتی رستوران‌ها مشمول افزایش بهای انرژی می‌شدند و به ازای هر مترمکعب باید هزار ریال پرداخت می‌کردند

وی ادامه داد: با مصوبه شرکت گاز، واحدهای صنعتی مازندران باید تعرفه فولاد را پرداخت می‌کردند درحالی در گروه مصرف صنعتی قرار دارند و با پیگیری اتاق بازرگانی این مصوبه اصلاح و بازنگری شد.

همچنین سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران به جزئیاتی درباره افزایش پلکانی تعرفه گاز اشاره کرد و گفت: تعرفه گاز برای بد مصرف ها در پله ۱۲ حدود ۳۰۰ درصد اضافه شده است.

آلارم اقتصادی در مازندران| قبض‌هایی که در صنعت طوفان به پا می‌کند

سید جلال نورحسینی در حاشیه مراسم معارفه سرپرست شرکت گاز مازندران با بیان اینکه تعرفه مشترکان پرمصرف تا سه برابر افزایش یافت، افزود: نگاه دولت براین است که تغییری در نرخ مشترکانی که مصارف متعارف دارند، ایجاد نمی‌شود.

وی اظهار داشت: به همین منظور تعرفه مصرف گاز برای سه پله اول طبق تعرفه قبلی محاسبه می‌شود و مشترکان مستمند و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هزینه‌های گاز مصرفی آنان در سه پله اول به صورت رایگان است.

وی افزود: تعرفه مصرف گاز از پله چهارم به بعد ۴۰ درصد نسبت به پله قبل افزایش می‌یابد و هزینه مصرف تا پله دوازدهم به ازای هر مترمکعب به هزار و ۹۵۵ تومان می‌رسد.

نورحسینی یادآور شد: تعرفه گاز در تعرفه ۱۲ نسبت به ۴۸۳ تومان قبلی رشد ۳۰۰ درصدی دارد اما طبق مصوبه مشترکان حتی در سه پله اول با تدبیر و مدیریت مصرف، هر درصدی میزان مصرف را کاهش دهند، شرکت ملی گاز سه برابر به آنان پاداش پرداخت خواهد کرد.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره توسعه گازرسانی گفت: در حال حاضر توسعه گازرسانی به مناطق دوردست رسیده است و به همین دلیل سرانه به ۴۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی گفت: بخش زیادی از روستاهایی که در برنامه گازرسانی قرار نداشتند با اصلاحیه موجود از نعمت گاز بهره مند می‌شوند.

کمتر از ۱۰ درصد مشترکان گاز و برق مازندران را صنعتی تشکیل می‌دهند.

کد خبر: ۱۲۱٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha