۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
جهش دلار عامل رشد قیمت آهن

جهش دلار عامل رشد قیمت آهن

خبرها از بازار آهن حاکی از افزایش محدود قیمت روز آهن آلات در آغاز هفته است. پس از پایان مذاکرات بی‌نتیجه، فنر نرخ ارز رها شد و در عرض یک روز با رشدی صعودی وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، خبرها از بازار آهن حاکی از افزایش محدود قیمت روز آهن آلات در آغاز هفته است. پس از پایان مذاکرات بی‌نتیجه، فنر نرخ ارز رها شد و در عرض یک روز با رشدی صعودی وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شد و حتی فراتر از این قیمت رفت.

به طوری که روز شنبه در بازار آزاد دلار آمریکا با قیمت ۳۰ هزار و ۲۳۰ تومان مبادله شد. بازار آهن نیز متأثر از نرخ ارز، شاهد افزایش نسبی قیمت‌ محصولات فولادی به ویژه قیمت میلگرد بود.
تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته پس از مدتی ثبات، قیمت محصولات فولادی به تأثیر از رشد دلار روندی رو به رشد در پیش گرفت که البته دامنه این افزایش‌ها چندان گسترده نبود و تنها برخی محصولات بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تمایل بازار آهن به ثبات قیمت

قیمت میلگرد در عمده مبادی فروش با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی عرضه شد حتی برخی شرکت‌ها قیمت چهارم نیز اعلام کردند. اگرچه در این میان تعداد محدودی از شرکت‌ها کاهش جزئی ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی داشتند اما در کل بیشتر شرکت‌ها همچنان با حفظ قیمت‌های پیشین محصولات خود را عرضه کردند و تغییری اعمال نشد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت بود و جز یک کارخانه که افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت، سایر مبادی فروش بدون تغییر قیمت اقدام به عرضه محصولات خود کردند.

قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی با افزایش ۲۰۰ الی ۲۵۰ تومانی اعلام شد اما در بخش شاخه‌فروشی قیمت‌ها ثابت بود و تغییر چندانی اعمال نشد. قیمت پروفیل‌ها نیز به طور عمده ثابت اعلام شد اما در این میان یک شرکت‌ با افزایش جزئی ۲۰۰ تومانی و شرکت دیگری با کاهش ۱۵۰ تومانی اعلام قیمت کرد.

اگرچه نخستین روز هفته بنای افزایشی قیمت‌ها گذاشته شد اما این رشد قیمت‌ها درحالی است که متقاضی مصرف همچنان کاهشی و راکد است. همانطور که روزهای پیشین ملاحظه شد نرخ دلار اثربخشی خود را در تعیین قیمت‌ها از دست داده بود و گاه شاهد حرکت معکوس قیمت دلار با قیمت آهن بودیم.

اما گویا با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برجام و واکنش منفی طرف‌های مذاکره بر متن پیشنهادی ایران، دلار با روند سریع‌تری رشد کرد و این جهش قیمت موجب خروج بازار آهن از ثبات قیمتی شد.

اگر نرخ دلار همچنان افزایشی باشد تداوم رشد قیمت مقاطع فولادی نیز امری محتمل است، در غیر اینصورت با توجه به اوضاع فعلی جامعه، کمبود متقاضی مصرف و شرایط تولید محصولات فولادی، این رشد قیمت تدوام نخواهد داشت زیرا رشد دلار به تنهایی توانایی رشد قیمت مقاطع فولادی را ندارد و فاکتورهای مهمتر و اثرگذار دیگری نیز همچون قیمت‌های جهانی و نرخ دلار نیمایی نیز در ادامه رشد قیمت آهن دخیل است.

جهش قیمت دلار علاوه‌بر ایجاد تورم در همه بازارها در کنار کاهش بیش از پیش متقاضی مصرف، موجب عدم گردش پول در بازار و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها خواهد شد.

 با کاهش نرخ ارز درسالجاری، پس از رسیدن به بالاترین قیمت در سال ۹۹، همچنان نرخ تورم به طور روزانه درحال افزایش است و بحران‌های فراوانی را برای عامه مردم به وجود آورده است و این روزها می‌بینیم که همه کالاها با بالاترین قیمت خود عرضه می‌شوند اما تقاضا همچنان در پایین‌ترین حالت قرار دارد.

غالب مردم دیگر قدرت خرید ندارند و بعضا توانایی تأمین نیازهای اولیه خود را نیز از دست داده‌اند. در نتیجه جهش قیمتی دلار جز دامن زدن به تورم فعلی حاصلی ندارد.

تهیه برنامه قطعی گاز صنایع
در حالی به آغاز فصل زمستان نزدیک می‌شویم که اختلاف‌نظرها و اعتراضات درباره قطعی گاز صنایع فولادی ادامه دارد و همچنان چالش این روزهای فولادسازان است.

در همین زمینه یعقوب رادان‌فر مدیر کارخانه فولاد پرندک با اشاره به مشکلات حاصل از قطعی گاز، اظهار کرد: سوخت اصلی صنایع فولادی، گاز است و قطع شدن گاز علاوه‌بر بازماندن کارخانه‌ها از اهداف سالیانه خود برای تولید، کاهش محصولات فولادی و در نتیجه افزایش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

با اینکه گاز این صنایع به طور کامل قطع نخواهد شد و مانند گذشته سهمیه‌بندی خواهد شد اما رادان‌فر معتقد است که همین سهمیه‌بندی نیز موجب کاهش تولیدات خواهد شد.

هدف تولید در سالجاری ۳۳ میلیون تن بود اما با مشکلات متعددی که برای تولیدکنندگان از جمله قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان پیش آمد، از تحقق این هدف بازمانده و به حدود ۲۵ میلیون تن کاهش یافته است.

در این میان رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با شاره به آسیب‌های احتمالی قطعی گاز، اظهار کرد: هر ساله در ایام سرد سال با چالش کمبود گاز مواجه هستیم و طبق تجربه بیشترین آسیب‌ها را هم صنایع فولادی متحمل می‌شوند.

خلیفه سلطانی بیان کرد: بازار هدف صنایع فولادی بازارهای داخلی است که قطعی گاز چالش‌های متعددی را برای آن در پی خواهد داشت اما اگر پتروشیمی‌ها نیز که تولیداتشان صادراتی است و با قطعی گاز تنها سهم صادرات آنها کاهش خواهد یافت، در قطعی گاز سهیم باشند صنایع فولادی کمتر دچارآسیب‌ خواهند شد.

وی در ادامه گفت: وزارت صمت و نیرو برای سهمیه انرژی برق جدولی تنظیم کرده‌اند که مطابق آن قطعی‌ها انجام می‌شود، بهتر است برای گاز هم چنین جدولی تهیه شود تا صنایع با استفاده از آن برنامه‌های خود را پیش ببرند.

کد خبر: ۱۲۱٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha