از ظرفیت‌های قانونی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده شود

از ظرفیت‌های قانونی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده شود

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران عنوان شد که برای پیگیری مسئله بهینه‌سازی باید از ظرفیت‌های قانونی تشکل‌ها استفاده شود؛ همچنین باید به دنبال سازوکار اجرایی ظرفیت‌هایی قانونی برویم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست کمیته برق کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره بهینه‌سازی انرژی برگزار شد؛ در این نشست ابتدا آرش نجفی درباره وظایف کمیته‌های تخصصی این کمیسیون گفت. باید بتوانیم در حوزه‌های متعدد انرژی هماهنگ و منسجم عمل کنیم.

نجفی گفت: در کنار راهبردهایی که ارائه می‌شود پروژه‌های تعریف‌شده می‌تواند انگیزه مالی داشته باشد و باید برای عملیاتی شدن این پروژه‌ها تلاش کرد.   باید در این دوره برای ارتقای محیط کسب‌وکار تمرکز کنیم.

او به ماده ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار اشاره کرد و گفت که این قانون یک ظرفیت واقعی است. نظر بخش خصوصی در این سند علمی دیده‌شده و می‌توانیم برای عملیاتی شدن آن ادعای قانونی داشته باشیم.

نجفی گفت: ما باید در کمیسیون انرژی اتاق ایران در حوزه‌های مختلف تخصصی نظر علمی، قانونی و کارشناسی بدهیم. در چنین صورتی است که می‌توانیم بعداً ادعای قانونی داشته باشیم و همه این‌ها سند تاریخی است که بعدها حتماً مورد استناد خواهد بود. باید پشتوانه علمی انجمن‌ها، تشکل‌ها سندیکاها و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به ارتباط منسجم با نهادهای سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری تأکید کرد و گفت که ما با تعامل سازنده می‌توانیم به راهکارهای عملیاتی دست‌یابیم. برای همین تأکید می‌کنم که کمیته‌ای در این حوزه تشکیل شود تا ارتباط کمیسیون با نهادهای دیگر را به‌صورت منسجم بررسی کند.

او ادامه داد: باید طرح‌ پژوهش‌های حوزه انرژی در اتاق ایران به همراهی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و تشکل‌های این حوزه انجام شود.

حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در ادامه این نشست گفت: ما می‌توانیم مسائل کلان را با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران بررسی کنیم ولی مسائل خرد در کمیته‌های تخصصی مطرح شود.

در ادامه فریدون اسعدی، نماینده مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در کمیسیون انرژی گفت: باید به دنبال سازوکار اجرایی ظرفیت‌هایی قانونی برویم و از این ظرفیت‌ها در حوزه بهینه‌سازی انرژی استفاده کنیم.

بعد از آن نجفی ادامه داد: اگر بخاری‌هایی که در اماکن مختلف استفاده می‌شوند از گریدهای موجود به گرید A تبدیل شوند، بالغ‌بر ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز برای یک دوره زمستان ۱۱۰ روزه با ۸ ساعت کار مداوم، صرفه‌جویی می‌شود که حجم بسیار گسترده‌ای است.

نجفی، با تأکید بر این نکته که راه‌حل افزایش قیمت بدون رصد بازار قابل‌استفاده نیست و به کنترل مصرف انرژی منجر نمی‌شود، تأکید کرد: همان‌طور که درباره بنزین مرتب قیمت را افزایش می‌دهند به این امید که سطح مصرف کاهش پیدا کند و هیچ اثری بر شدت مصرف نمی‌گذارد، درباره سایر حوزه‌ها نیز همین شرایط حاکم است. باید ابتدا بازار و مکانیزم‌ها رصد شود و دولت به‌عنوان سرمایه‌گذار ورود کند و اقدامات لازم را برای کاهش مصرف انرژی انجام دهد.

نجفی گفت: ما در حوزه ساختمان‌سازی و افزایش عمر مفید ساختمان هم در قالب اوراق سلف نفتی ظرفیت سرمایه‌گذاری داریم تا بخشی از پول ساختمان از محل ماده ۱۲ تأمین شود. ۸ درصد مصرف انرژی کشور در حوزه فولاد و سیمان است. اگر ساختمانی بسازیم که عمر مفید آن ۱۰۰ سال باشد، این توجیه وجود دارد که با اوراق سلف نفتی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم و این در شهرک‌ها توجیه اقتصادی دارد که برای این شهرک‌ها نیروگاه‌های پراکنده مثل CHP بسازیم. البته الآن بهترین نیروگاه‌ها راندمان ۴۰ درصدی دارند و راندمان نیروگاه پراکنده ۶۰ درصد است و موتورخانه‌ها به‌صورت مشعل روشن نخواهد بود؛ البته باید همه این‌ها امکان اثرگذاری در کاهش مصرف قابلیت گزارش‌دهی داشته باشد.

در نصرت‌الله سیفی، مشاور ارشد کمیسیون انرژی اتاق ایران از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گفت و اینکه باید آحاد ملت به فواید صرفه‌جویی و سرمایه‌گذاری پی ببرند. اگر هدف ما کمک به اقتصاد کشور است باید سیاست‌گذاران و مردم را اقناع کنیم.

 او همچنین درباره لزوم استقلال نهادهای پژوهشی گفت که نباید دخالت انجمن‌ها و تشکل‌ها در روند پژوهش‌ها باعث تغییر مسیر باشد. به‌عنوان‌مثال مشاورها افرادی ذی‌نفعی نیستند و برای همین در انجام پژوهش‌ها و ارائه نظرات خود بی‌طرف هستند. باید جلوی دخالت‌های ذی‌نفعان گرفته شود مگر اینکه مرکز پژوهش‌ها درنهایت جلوی این دخالت‌ها را بگیرد.

بعد از آن اعضای کمیسیون درباره پیشنهادی اصلاحی بودجه ۱۴۰۱ گفتند و اینکه تشکل‌ها باید پیشنهادهای خود را تهیه‌کرده و در اختیار کمیسیون قرار دهند.

در ادامه این نشست نجفی تأکید کرد که باید این نظرات طبقه‌بندی و بررسی شود و درنهایت به‌طور منسجم ارائه شود.

سیدحامد دریاباری عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران هم عنوان کرد: باید سرفصل‌های مشترک در زمان‌بندی مشخص مطرح شود. ابتدا این موضوع‌های به‌صورت case study بررسی شود. مشکل این است که در برخی از موضوع‌ها قانون نداریم و یا این قوانین به‌درستی اجرا نمی‌شوند. این سرفصل‌ها مشخص شود و درنهایت بتوانیم از ظرفیت‌های اتاق ایران و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استفاده کنیم.

بعد از آن نجفی با تأکید بر بهینه‌سازی انرژی گفت که پیشنهاد می‌شود که معاونت بهینه‌سازی مصرف انرژی زیر نظر رئیس‌جمهوری تشکیل شود. این معاونت می‌تواند از حجم اتلاف بالای انرژی مقابله کند. در حال حاضر ساختار اقتصاد کشور به سمتی می‌رود که باید برای حل این مشکلات معاونتی زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شود که با مدیریت معین و متمرکز در این حوزه حل کند.

کد خبر: ۱۲۱٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha