۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸
فراوانی مولفه‌های مثبت؛ روند صعودی در بلند مدت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

فراوانی مولفه‌های مثبت؛ روند صعودی در بلند مدت

دامچه، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «کاریزما» گفت: مهمترین عوامل تاثیرگذار در تصمیم‌گیری برای خرید سهم، قیمت دلار و قیمت‌های جهانی کامودیتی است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به اعتقاد کارشناسان، تغییرات زیست محیطی مهمترین دلیل افزایش قیمت جهانی گاز است. گرمای شدید تابستان سال ۲۰۲۱ و انتظار زمستانی سخت در این سال، سبب شده تا تقاضا برای گاز افزایش یابد؛ این درحالی است که میزان عرضه گاز نه تنها افزایش نداشته بلکه با استناد به توافق پاریس (با موضوع اصلی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای)، روند نزولی داشته است.

از همین رو کشور چین، برای کاهش آلاینده‌های مخرب محیط زیست، محدودیتی بر روی صنایعی که مصرف زغال سنگ دارند قرار داده و مصرف زغال سنگ آنها را به شدت کم کرده است. در این میان، استفاده از گاز به عنوان سوختی با آلایندگی بسیار کم به عنوان سوخت جایگزین زغال سنگ، بر افزایش قیمت جهانی این سوخت، تاثیر به سزایی داشته است، اتفاقی که کشور ما نیز ناگریز از مواجه با آن است.

با وجود وابستگی قیمت گاز خوراک صنایع به قیمت‌های جهانی محصولات نهایی (به خصوص صنعت پتروشیمی) باید در نظر داشت که ارزش افزوده تولیدات صنایع نیز بالا رفته که در نهایت منجر به رشد سودآوری آنها به نسبت سال‌های گذشته نیز می‌شود، موضوعی که سهامداران باید به آن توجه داشته باشند.  

کدام صنایع از افزایش قیمت جهانی گاز سود می‌برند؟
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «کاریزما» مهمترین عوامل  تاثیرگذار در تصمیم‌گیری برای خرید سهم را قیمت دلار و  قیمت‌های جهانی کامودیتی دانست و افزود: البته باید در نظر داشت که برخی ریسک‌های بازار نیز نشات گرفته از اخبار سیاسی (سیاست داخلی و خارجی) هستند.  

امین دامچه در پاسخ به این پرسش که کدام صنایع از افزایش قیمت جهانی گاز سود می‌برند، گفت: بخشی از صنایع مانند پتروشیمی‌ها به خصوص تولیدکنندگان اوره و آمونیاک از افزایش جهانی قیمت گاز سود می‌برند، زیرا نرخ محصول‌های این صنایع به طور مستقیم به قیمت گاز وصل است و زمانی که قیمت گاز افزایش پیدا می‌کند، روند قیمت محصول این صنایع نیز رشد پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال همزمان با افزایش قیمت جهانی گاز  قیمت اوره از ۴۰۰ دلار به  بالای ۷۰۰ دلار رسید. در ایران به دلیل فرمول قیمت گذاری نرخ گاز خوراک صنایع پتروشیمی، در چنین مواقعی که نرخ گاز و محصولات افزایش می‌یابد، اثر مضاعفی را بر سودآوری شرکت های این گروه شاهد هستیم، زیرا در فرمول قیمت‌گذاری نرخ گاز خوراک، قیمت گاز در ۴ هاب بین المللی وزن پنجاه درصدی دارد و پنجاه درصد دیگر، میانگین نرخ صادراتی، وارداتی و مصرفی در ایران است.

دامچه افزود: تعدادی از صنایع مانند پتروشیمی‌ها که قیمت خوراک آنها به طور مستقیم به قیمت گاز مرتبط است در صورت رشد متناسب قیمت گاز قیمت محصولاتشان رشد و سودآوری آن ها افزایش پیدا خواهد کرد.

همبسنگی قیمتی اوره و متانول با گاز و زغال سنگ
این کارشناس بازارسرمایه در ادامه به افزایش قیمت اوره و متانول در پی افزایش قیمت گاز اشاره کرد و افزود: متانول در دنیا از زغال سنگ گرفته می‌شود، بر این اساس اگر بخواهیم نوسانات متانول را دنبال کنیم باید به سمت زغال سنگ حرکت کنیم.

دامچه تصریح کرد: همان طور که در بالا اشاره شد به دنبال انعقاد پیمان پاریس و کاهش عرضه زغال سنگ محدودیت هایی در عرضه این محصول ایجاد شد، براین اساس مجوز بهره برداری از معادن زغال سنگ محدود شد.

وی افزود: این شرایط سبب شد تا قیمت گاز افزایش پیدا کند، این موضوع در کنار ثبات در نرخ برق، شرکت های نیروگاهی را به سمت استفاده از کالای جایگزین یعنی زغال سنگ کشاند؛ رویکردی که سبب تحریک تقاضا در زغال سنگ و رشد قیمت آن شد. به همین دلیل هم قیمت متانول از حوالی هر تن ۳۰۰ دلا ربه حدود ۴۵۰ دلار رشد کرد.

دامچه اضافه کرد: در چنین شرایطی، چین برای مقابله با افزایش شدید قیمت زغال‌سنگ، اقدام به بازگشایی برخی معادن کرد که به افت قیمت زغال سنگ انجامید. موضوعی که به دنبال خود کاهش قیمت متانول از ۴۵۰ تون به ۳۲۰ تومان را به دنبال داشت.

ارزندگی شرکت‌های «اوره‌ساز»
این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: با افزایش سرما در فصول سرد سال جاری، تقاضا برای مصرف گاز افزایش پیدا می کند، به همین دلیل بهای تمام شده اوره سازان افزایش پیدا می کند، همین موضوع سبب رشد قیمت اوره در بازار شد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم روند آتی قیمت اوره را بررسی کنیم باید به عرضه و تقاضای گاز و همچنین اوره توجه کنیم. در حال حاضر اوره در خاورمیانه با قیمت تنی حدود ۹۳۰ دلار معامله می شود که نسبت به متانول حدود سه برابر قیمت دارد.

دامچه ادامه داد: با این وجود اما، تحلیل‌گران قیمت‌های کنونی اوره را موقتی می‌دانند و گمان می‌کنند، این روند کاهشی باشد، اما با این فرض و قیمت اوره ۵۰۰ دلار، باز هم شرکت‌های اوره ساز ارزنده هستند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «کاریزما» بیان کرد: تا فرا رسیدن فصل سرما، همچنان قیمت گاز بالا است و برای آن نمی‌توان افت خاصی متصور بود؛ اما به نظر می رسد بعد از به پایان رسیدن فصل سرما با افت در قیمت گاز و به دنبال آن افت اوره رو به رو باشیم.

کد خبر: ۱۲۱٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha