۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
ورود منابع مالی ارزی به پروژه‌های زیرساختی از مسیر بورس بین‌الملل
مدیر کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران شعبه کیش مطرح کرد

ورود منابع مالی ارزی به پروژه‌های زیرساختی از مسیر بورس بین‌الملل

بورس بین‌الملل با هدف تأمین مالی پروژه‌های داخلی کشور طراحی شده است؛ به نحوی که مسیر ورود منابع مالی ارزی به پروژه‌های زیر ساختی و بزرگ کشور از طریق انتشار اوراق و سایر ابزارهای مالی تسهیل شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیر کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران شعبه کیش با اشاره به الحاق ماده ۲۹ به قانون چگونگی اداره امور مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در هفتم امرداد ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این الحاقیه در پانزدهم اسفند همان سال به تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد و هیات وزیران در جلسه بیست و هشتم بهمن ۱۳۹۷ به پیشنهاد شورای عالی بورس و اوراق بهادار، آیین‌نامه تاسیس و فعالیت بورس در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی را تصویب کرد.

مهدی متین ادامه داد: بر اساس این ماده، مناطق آزاد می‌توانند بورس‌های مستقل خود را داشته باشند؛ از این‌روی، تاسیس بورس بین‌الملل در جزیره کیش طی چند سال گذشته مطرح شد. اما به دلیل شرایط خاص بین‌المللی ایران طی این مدت، این موضوع به منصه ظهور نرسیده است. بورس بین‌المللی نیز همانند تمامی نهادهای مالی دیگر، نیازمند زمان است و لازم است این زمان تسریع یابد و ساختارهای مناسب برای راه‌اندازی بورس بین‌الملل ایجاد شود.

وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی بورس بین‌الملل تصریح کرد: این موضوع با ورود ارز خارجی به کشور همراه است و امکان جذب سرمایه‌گذار خارجی و سرمایه‌گذاری ارزی از داخل کشور را فراهم می‌کند. همچنین، مزایا و امکانات مناطق آزاد، قانون و مقررات حاکم بر آنها، جهت‌گیری سرمایه‌گذاری خارجی به سوی اوراق بهادار و نیاز به این نوع سرمایه در مناطق آزاد از جمله عوامل مهم راه‌اندازی بورس بین‌ المللی در کیش است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، راه‌اندازی بورس بین‌الملل می‌تواند زمینه‌های افزایش صادرات کالا و خدمات از طریق پیوند با بازارهای جهانی، جذب سرمایه‌های خارجی و فناوری پیشرفته را فراهم کند. آزادی ورود و خروج ارز، تاسیس بانک خصوصی و استقرار شعب بانک‌های خارجی، تاسیس و فعالیت شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی در کنار معافیت مالیاتی و آزادی مشارکت خارجیان در فعالیت‌های اقتصادی سبب می‌شود سرمایه‌گذاری در بورس‌های مستقر در مناطق آزاد آسان‌تر از سرزمین اصلی باشد.

وی افزود: راه‌اندازی بورس بین‌المللی در مناطق آزاد می‌تواند همچنین بستر لازم را برای بین‌المللی کردن بازار سرمایه ایجاد کند. به‌ویژه آنکه حقوق قانونی سرمایه‌گذاران خارجی بر اساس قانون تضمین شده است و همچنین معافیت‌های مالیاتی یکی از مشوق‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به شمار می‌رود.

مدیر کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران شعبه کیش مزایای اقتصادی مناطق آزاد را مدنظر قرار داد و گفت: این مزایا در ورود و خروج سرمایه و نظام ارزی حاکم بر آن، انجام معاملات بر پایه یک پول خارجی مانند یورو یا دلار افزون بر ساده‌تر کردن فرآیند معاملات به دلیل پوشش ریسک نرخ ارز، بازار را برای سرمایه‌گذاری خارجی جذاب‌تر می‌کند. از این‌روی، بکارگیری یک سامانه معاملاتی پیشرفته که بتواند تسهیلات قابل قبولی برای مشارکت‌کنندگان بازار فراهم کند ضرورت دارد و لازم است زیرساخت‌های انجام معاملات برخط فراهم شود.

متین با اشاره به برنامه کسب‌وکار بورس بین‌الملل گفت: بورس بین‌الملل کیش با هدف تأمین مالی پروژه‌های داخلی کشور طراحی شده است. به نحوی که مسیر ورود منابع مالی ارزی به پروژه‌های زیر ساختی و بزرگ کشور از طریق انتشار اوراق و سایر ابزارهای مالی تسهیل شود. همچنین، سهام شرکت‌ها با تأخیر و فاصله وارد این بورس می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از آنجا که بستر معاملات در بورس بین‌الملل، ارزی است این قابلیت را دارد که تمام کالاهایی که به کشورهای دیگر صادر می‌شوند، از طریق این بورس عرضه شوند. این بورس به عنوان بورس بین‌المللی کشور، اساساً تداخلی با سایر بورس‌ها نخواهد داشت. بورس‌ها مکمل هم هستند؛ بنابراین، در رقابت با یکدیگر نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات مربوط به راه‌اندازی بورس بین‌الملل در چه مرحله‌ای است، عنوان کرد: مطالعات و بررسی‌های لازم برای راه‌اندازی این بورس انجام شده است. برنامه کسب‌وکار، برنامه عملیاتی، قوانین و مقررات، دستورالعمل‌های داخلی و نحوه فعالیت بازیگران بازار در این بورس تهیه شده و به ضمیمه درخواست صدور مجوز شورای عالی بورس به سازمان بورس ارائه شده است.

به گفته مدیر کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران شعبه کیش، بررسی‌های لازم در سازمان بورس به انجام رسیده و اکنون در انتظار صدور مجوز شورای عالی بورس است تا اقدامات تاسیس شرکت و راه‌اندازی بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش به انجام برسد. از آنجا که راه‌اندازی یک نهاد مالی بین‌المللی اقدام بسیار بزرگ و مهمی به‌شمار می‌رود، بنابراین این موضوع تاثیر قابل توجهی بر شرکت‌های بزرگ کشور می‌گذارد.

کد خبر: ۱۲۱٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha