۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کم آبی از شمال تا جنوب کرمان| اقتصاد روستایی به خطر افتاد
گزارش بازار؛

کم آبی از شمال تا جنوب کرمان| اقتصاد روستایی به خطر افتاد

کرمان- کمبود شدید آب در شمال تا جنوب استان کرمان و پررنگ تر شدن خشکسالی موجب گلایه مندی مردم از نبود آب شرب و کشاورزی شده است.

بازار؛ گروه استان ها: سال هاست گوش مردم استان کرمان با واژه «بحران آب» آشناست و مشکل کم آبی شمال تا جنوب پهناورترین استان کشور را در بر گرفته است.

استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی بخش اعظم استان کرمان را در بحران کم آبی قرار داده است در این میان روستاهای استان به دلیل ضعف های زیرساختی و دوری از مرکز، وضعیت بدتری دارند.

این مساله باعث کوچ کشاورزان و دامداران از روستاها به حاشیه شهرها شده و ضمن ضربه به اقتصاد روستایی منجر به بروز مشکلات عدیده اجتماعی می شود.  در این گزارش وضعیت کم آبی در زرند واقع در شمال کرمان و جیرفت در جنوب استان را با ارتباط با مردم منطقه و مسئول مربوطه بررسی می کنیم.

کم آبی روستاییان را راهی شهرها کرد
علی بهرامی یکی از شهروندان دشت خاکی در شهرستان زرند در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مهم ترین مشکل بخش دشت خاک بحران آب است، افزود: در این زمینه بسیار پیگیری کردیم و مسئولان قول مساعد برای پیگیری کمبود آب دادند اما متاسفانه مشکل منطقه حل نشد و حتی افرادی در همسایگی ما در حال کوچ به سایر شهرها هستند.

رضا عسکری یکی دیگر از شهروندان دشت خاکی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این مطلب که آب شهر دشت خاک جیره بندی است و تابستان ها اصلا آب شرب نداریم، اضافه کرد: در زمستان هم دو یا سه ساعت بیشتر آب نداریم به همین دلیل دام و گوسفندان ما متاسفانه تلف شده اند. چهار سال است که به فرمانداری و شهرداری مراجعه کرده ایم اما هیچ کاری برای ما انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل وجود معادن زیاد خشکسالی در منطقه دشت خاک افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: مسئولان مطرح می کنند که در مکان دیگری چاه حفر می کنند اما متاسفانه کاری انجام نداده اند.

بدقولی مسئولان و به ثمر نرسیدن وعده های آنان، گلایه یکی از شهروندان دشت خاکی بود، بهرام ابراهیمی عنوان کرد: انتظار ما حل شدن مشکلات است نه اینکه وعده هایی داده شود که اجرایی نشود.

۱۱ روستا و یک پمپ آب
امیر میرشکاری یکی از ساکنان روستای «نارجوئیه» شهرستان جیرفت هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بیش از دو ماه از صدور مجوز آب رسانی به این روستا می گذرد اما مسئولان امور آب شهرستان هیچ رسیدگی نکرده اند. این در حالی است که با مامور رسیدگی امور آب در نارجوئیه هم که تماس می گیریم عنوان می کنند که رئیس امور آب اعلام کرده است که آب این روستا قطع شود چرا که کنتور ندارند.

طی ۲۴ ساعت فقط دو ساعت آب داریم؛ مشکل آب در بخش اسماعیلیه یک بحران بزرگی است و مسئولان پیگیر نبوده و نیستند

الهه عسکری از ساکنان روستای لطف آباد بخش اسماعیلیه جیرفت هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه روستای ما و ۱۰ روستای همجوار فقط یک پمپ آب دارند، تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت فقط دو ساعت آب داریم؛ مشکل آب در بخش اسماعیلیه یک بحران بزرگی است و مسئولان پیگیر نبوده و نیستند.

وی با بیان این مطلب که برخی روستاها هم که آب دارند قابل استفاده نیست، اظهار داشت: چرا که لوله آب ترکیده و محل حضور و استفاده سگ ها شده است و آبی هم که ما استفاده می کنیم همراه با شن بوده و بهداشتی نیست.

رضا عقیلی یکی دیگر از شهروندان جیرفتی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شهرک های «عدالت» و «طبیعت» واقع در جنب پلیس راه جیرفت از نعمت آب بهره مند شده اند اما مبلغ خرید انشعاب بالغ بر ۴ میلیون تومان است که بسیار سرسام آور بوده و با هیچ منطقی سازگار نیست.

کم آبی مشکل چندین ساله دشت خاکی ها
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: «دشت خاک» منطقه ای در شمال شهر زرند است که مطالبات مردم این منطقه دغدغه درستی است و سال های سال آنها با مشکلات کم آبی روبرو بوده اند.

عباس سلطانی نژاد با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بضاعتی که داشت با آبرسانی سیار تابستان گذشته را پشت سر گذاشت، بیان داشت: در حال حاضر آب شرب منطقه دشت خاک وضعیت بهتری دارد چرا که مصرف کمتر شده است.

ما در سال گذشته مشاور انتخاب کردیم تا با طراحی و ساخت یک منبع آب پایدار، ظرف ۲ سال آینده مشکل آب این منطقه را برطرف کنیم

معاون بهره برداری و توسعه آب استان کرمان ادامه داد: ما در سال گذشته مشاور انتخاب کردیم تا با طراحی و ساخت یک منبع آب پایدار، ظرف ۲ سال آینده مشکل آب این منطقه را برطرف کنیم.

وی بیان کرد: روستاهای واقع در بخش «اسماعیلیه» با وجود حفر یک چاه در این منطقه، به دلیل وجود خشکسالی ها با افت آب زیر زمینی روبرو شده است که در این زمینه پیمانکار انتخاب، مجوزهای لازم جهت انتقال آب به روستاها اخذ شده تا ان شاالله مشکلات مردم برطرف شود.

وی با بیان این مطلب که در بحث شکستگی لوله ها در روستاها چنانچه مشکلی وجود داشته باشد با اعزام همکاران برطرف خواهد شد، ابراز داشت: در روستای «نارجوئیه» باید گفت که مردم می توانند مراجعه کرده انشعاب را خریداری کنند چرا که به انشعاب های غیر مجز خدمات ارائه نمی شود.

سلطانی نژاد با اشاره به قیمت انشعاب در دو شهرک «عدالت» و «طبیعت» جیرفت، تصریح کرد: در این دو شهرک سال های سال ساخت و ساز انجام شده و به مرحله خرید انشعاب رسیده است. از طرف دیگر قیمت انشعاب کاملا مشخص است که در این زمینه هزینه لوله گذاری و شبکه گذاری شهرک و مبلغی نیز از مردم طبق ضوابط اخذ می شود.

فقر منابع آبی در کرمان
وی با بیان این مطلب که در تمام شهرستان ها، امور آب و مسئول بهره برداری داریم، یادآور شد: همچنین در هر روستایی یک آب دار داریم که مشکلات انعکاس به شهرستان و استان داده می شود از طرف دیگر به دلیل وجود ۵ هزار و ۶۰۰ روستا در استان خدمات رسانی کار بسیار سختی است و خشکسالی هم مزید بر علت شده است.

معاون بهره برداری و توسعه آب استان کرمان با اشاره ادامه داد: ما از نظر منابع آبی در استان در فقر به سر می بریم اما در خدمات رسانی نمرات خوبی دریافت کرده ایم.

می توان گفت خشکسالی و بحران آب در برخی نقاط استان کرمان یکی از بنیادی ترین مشکلات استان محسوب می شود و متاسفانه کم و بیش شاهد گلایه مندی مردم هستیم. مسئولان مربوطه باید ضمن بررسی و حل این مسئله به صورت جدی به فکر تامین آب شرب و کشاورزی مردم باشند چرا که کم توجهی و حل نشدن این مشکل موجب ضررهای بعضا جبران ناپذیری همچون کوچ مردم، از بین رفتن کشاورزی و دامداری، افزایش مشکلات شهرنشینی و آسیب های اجتماعی می شود.

کد خبر: ۱۲۱٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha