۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
بالا رفتن سود بین بانکی؛ خیز بانک ها برای تصاحب واحدهای تولیدی بدهکار| تشکیل بازاری در رقابت با بورس
نایب رئیس کمیسیون صنایع با بازار مطرح کرد

بالا رفتن سود بین بانکی؛ خیز بانک ها برای تصاحب واحدهای تولیدی بدهکار| تشکیل بازاری در رقابت با بورس

سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش نرخ و بهره سود بین بانکی لطمه بزرگی را به بازار سرمایه خواهد زد.

سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به تاثیر افزایش نرخ و بهره سود بین بانکی در نابسامانی بازار سرمایه اظهار داشت: نرخ و بهره سود بین بانکی بانکها هم آسیبی برای نظام بانکداری کشور محسوب می شود و هم می تواند به نظام اقتصادی ما ضربه بزند.

وی افزود: این اقدام، یعنی بالا رفتن نرخ بهره سود بین بانکی، بانک‌ها را به سمت بنگاه‌داری سوق خواهد داد تا بانکداری.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بانک ها نباید بنگاهداری کنند، تاکید کرد: بانک، بنگاهدار نیست و بانکدار است لذا وقتی بانک به سمت بنگاه‌داری می رود به دنبال این است که رقبای خود را حذف کرده تا درآمد بیشتری کسب کند.

حسینی کیا با بیان اینکه وقتی بانک ها به سمت بنگاه‌داری حرکت کنند دیگر منابع خود را در تولید هزینه نخواهند کرد، بیان داشت: بانک ها در حال حاضر به دنبال این هستند که سود های بین بانکی خود را افزایش دهند و به واسطه آن واحدهای تولیدی که دچار مشکل می‌شوند را تصاحب کنند.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ و بهره سود بین بانکی و فعالیت در این بخش باعث می شود که بانک ها از رسالت خود دور شوند، تاکید کرد: حتماً این اقدام اقدام درستی نیست و جا دارد که بانک مرکزی به این عرصه ورود جدی داشته باشد.

 این نماینده مجلس افزود: بانک مرکزی باید نظامنامه قابل قبول و درستی را در این بخش تدوین کند تا به جای اینکه بانک‌ها منابع خود را به هم دیگر بدهند و از هم سود بگیرند، صرف تولید و اشتغال کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر منفی افزایش نرخ و بهره سود بین بانکی در روند بازار سرمایه، تصریح کرد: حتماً افزایش نرخ و بهره سود بین بانکی باعث می شود تا روند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مختل شود و بازاری قوی‌تر از بازار سرمایه شکل بگیرد با این حال این فرایند بدین معناست که مردم دیگر به سمت تولید و اشتغال نروند و به سمت درآمدهای آسان حرکت کنند.

وی بیان داشت حتماً افزایش نرخ و بهره سود بین بانکی لطمه بزرگی را به بازار سرمایه خواهد زد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به قول دولت در زمینه ساماندهی بازار سرمایه، اظهارداشت: متاسفانه فعلا دولت در این حوزه دچار مشکل است و نتوانسته آن وعده های ابتدایی خود را در زمینه بازار سرمایه عملیاتی کند.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر بورس جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است، بیان داشت: این در حالی است که بانک مرکزی طی اقدامی قیمت دلار را ۶۰۰ تومن افزایش داد که این هم به نوعی حائز پیامی به بازار بود که می‌تواند اجناس خود را گران تر کند.

کد خبر: ۱۲۱٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha