۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
کاهش محسوس کیفیت محصولات‌ کشاورزی با سموم تقلبی
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

کاهش محسوس کیفیت محصولات‌ کشاورزی با سموم تقلبی

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، از وجود سم‌های تقلبی در بسیاری استان‌ها خبر داد که به افت کیفی محصولات کشاورزی منتج شده است.

به گزارش بازار، ذبیح الله اعظمی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه از سال قبل به جز کود ازته، یارانه سایر اقلام کود را برداشتند، گفت: ازت و فسفر و پتاس سه کود اصلی هستند که از خارج وارد می شود.

وی قیمت کود فسفره را تقریبا نیم میلیون تومان تخمین زد و افزود: هرچند دولت کشاورز کارت و یارانه را در نظر گرفت ولی باید دانست در روستاهای دور افتاده چنین تسهیلاتی به دست کشاورزان نمی رسد.

اعظمی ادامه داد: کمتر کشاورزانی بودند که از این کارت استفاده کردند ولی اینگونه نیست که مورد استفاده همگان باشد.

این نماینده مجلس بر این باور است وقتی قیمت کود از ۵۰ به ۵۰۰ هزار تومن افزایش قیمت پیدا می کند، کشاورزان در اولین قدم کود پای محصول نمی ریزد و یا به حدقل ممکن می رساند که افت کمیت و کیفیت را در محصولات کشاورزی مشاهده کردیم.

اعظمی افزود: به واقع راهی دیگر وجود ندارد چون هر کجا رانت باشد به دنبال آن فساد هم وجود دارد.

وی همچنین ارز ۴۲۰۰ تومانی در نهاده های دامی را از دیگر معضلات کنونی کمیسیون برشمرد و تصریح کرد: تا جایی که امکان دارد تلاش داریم این ارز حذف نشود ولی مصادیق فساد نیز وجود دارد.

اعظمی با اشاره به اینکه وزیر هم اعلام می کند برای حمایت از دامدار قصد داریم دامدار کارت ارائه کنیم، افزود: [با وجود اینکه وزیر فعلی از نماینده های مجلس بود] ولی این مسائل و مشکلات پا برجاست.

وی در عین حال در خصوص سموم تقلبی گفت: عمده ماده موثره این سم ها در قالب بشکه هایی وارد کشور شده و در شرکت و کارخانه های تخصصی به صورت بسته های نیم لیتری یا یک لیتری به مواد دیگر اضافه شده و به دست مصرف کننده می رسد.

اعظمی گفت: یکسری افراد سودجو و منفعت طلب هم دست به تقلب می زنند که یکی دو تا هم نیستند و این معضل در بسیاری استان های کشور اتفاق افتاده است.

کد خبر: ۱۲۱٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha