۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
طرح «غنی سازی علوفه با اوره و ملاس» برای بهبود شرایط دامداران استان سمنان
کارشناس امور دام تاکید کرد؛

طرح «غنی سازی علوفه با اوره و ملاس» برای بهبود شرایط دامداران استان سمنان

شاهرود- خداوردی کارشناس امور دام با اشاره به طرحی که از علوفه‌های کیفیت پایین و کم طرفدار، نهاده‌های دامی مناسب می‌سازد، گفت: «غنی سازی علوفه با اوره و ملاس» برای بهبود شرایط دامداران سمنان ارائه شد.

رضا خداوردی در گفتگو با خبرنگار بازار در حاشیه برگزاری کلاس تغذیه دام با محوریت غنی سازی و فرآوری علوفه های کم کیفیت در رویان شاهرود، تاکید داشت:  خشکسالی و کمبود نهاده و خوارک دام باعث شده دامداران مصرف علوفه های کیفیت پایین و کم طرفدار را جایگزین کنند که در این راستا باید شیوه مصرف و نگهداری صحیح آموزش داده شود، تا مشکلات احتمالی برای دام به حداقل برسد.

وی افزود: این روش در پرورش گاو شیری ساسان گنده پلو به صورت  آزمایشی با باگاس نیشکر انجام و با آنالیز میزان قبل و بعد شیردهی، افزایش دوکیلو نیم شیر برای  هر راس و همچنین بالارفتن درصد چربی و پروتئین موجود میسر شد.

غنی سازی علوفه
مدرس خوراک دام با بیان اینکه غنی سازی علوفه با اوره و ملاس در فضای بسته و ایجاد گاز آمونیاک باعث شکسته شدن فیبر و آزاد شدن پروتیئن موجود و فراهم شدن قابلیت هضم برای دام می شود گفت: در بحث مصرف برای هر راس گاو توصیه تا سه کیلو در کنار دیگر خوراک دام و برای  گوسفند نیز جایگزین کامل کاه می تواند باشد.

خداوردی با بیان اینکه مجموع این طرح ها سبب کاهش هزینه دامداران و ارتقای دامداری هایشان از لحاظ اقتصادی می شود، گفت: با این روش ها می توان افزایش شیر و استفاده مطلوب تر از خوراک دام و نهاده های دامی را داشت.

طرح «غنی سازی علوفه با اوره و ملاس» برای بهبود شرایط دامداران استان سمنان

مشکلات تامین خوراک دام
گفتنی است مشکلات نهاده ها و خوراک دام از جمله مهمترین دغدغه ها و مشکلات دامداران استان سمنان به خصوص در شاهرود و میامی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار بازار، نتایج تحقیقات خداوردی دکترای خوراک دام در یک دوره آموزشی به میزبانی مسجد جامع رویان با هماهنگی مهدی محمدی نماینده دامداران، شهردار و شورای رویان،  مرکز جهاد و ترویج کشاورزی حومه و بسیج مهندسان به صورت عملی و وبیناری برگزار و دامداران از سراسر کشور در آن شرکت کردند.

کد خبر: ۱۲۱٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha