۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
اقتصاد دیجیتال و چالش افزایش مصرف انرژی| کرونا باعث گسترش اقتصاد دیجیتال
بازار گزارش می دهد؛

اقتصاد دیجیتال و چالش افزایش مصرف انرژی| کرونا باعث گسترش اقتصاد دیجیتال

توسعه اقتصاد دیجیتال نیازمند مصرف انرژی بیشتر و انتشار گازهای الاینده بیشتری است. سوال اینجاست که چگونه می توان از فرصتهای اقتصاد دیجیتال به بهترین شکل استفاده کرد؟

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها اقتصاد دیجیتال به عنوان بستری مهم برای رشد اقتصادی در دنیا معرفی می شود. بستری که شاید تا قبل از همه گیری کرونا اهمیت آن تا این اندازه شناخته شده نبود ولی امروزه می دانیم که اقتصاد دیجیتال کلید رشد اقتصادی در دنیا است.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود نوشت: «اقتصاد دیجیتال سهم زیادی از اقتصاد دنیا دارد و این سهم در جریان همه گیری کرونا بزرگتر هم شد. دسترسی به اینترنت را می توان زیربنای توسعه اقتصاد دیجیتال دانست و هر چه شمار بیشتری از مردم به اینترنت دسترسی داشته باشند امکان توسعه اقتصاد دیجیتال با سرعت بیشتری فراهم می شود. به همین دلیل است که کشورها تلاش می کنند تا زیرساختهای لازم برای دسترسی تمامی مردم کشور به اینترنت را فراهم کنند. این سیاست باعث می شود تا سهم افرادی که از فرصتهای موجود در فضای انلاین برای اشتغال و کسب درامد استفاده می کنند بیشتر شود. البته استفاده از این فرصت برای اموزش و یادگیری هم اهمیت زیادی دارد.»

طبق گزارشهای رسمی روزانه ۴.۶ میلیارد نفر در دنیا از اینترنت استفاده می کنند. در هر دقیقه ۳۵۰ هزار توییت در توییتر منتشر می شود و هر روز بر شمار شبکه های اجتماعی که در این فضا کار می کنند اضافه می شود.

شاید در نگاه اول اینترنت فضایی بی انتها با فرصتهای زیاد برای کار و تعامل ارزیابی شود ولی تا به حال به این مساله فکر کرده اید که سرورهایی که میزبان تمامی این داده های تولیدی در دنیا هستند در تولید گازهای گلخانه ای دنیا چه نقشی دارند؟

امروزه بالغ بر ۳۰ میلیارد وسیله ارتباط با اینترنت در دنیا وجود دارد که این شامل کامپیوترهای شخصی، گوشی های هوشمند، تلویزیون ها، تبلت ها و شمار زیادی از تجهیزات و دستگاه های فعال با اینترنت می شود.

در یک دهه اخیر خودروهای هوشمند، سیستم های خانگی هوشمند و ساعتهای هوشمند هم به جمع این تجهیزات اضافه شده اند و مطرح شدن موضوع اینترنت اشیا باعث شد تا دانشمندان هر روز راه تازه ای برای استفاده از اینترنت در بخشی از زندگی پیدا کنند.

شاید تصور کنید توسعه استفاده از اینترنت باعث می شود تا مصرف انرژی در زندگی روزمره کاهش یابد که این نظریه تا اندازه ای درست است. به عنوان مثال سیستم های هوشمند خانگی کمک می کند تا مصرف انرژی در خانه ها کم شود و برایند این مساله در کاهش مصرف سرانه انرژی در مصارف خانگی بسیار چشمگیر است. یا اینکه استفاده از اینترنت برای انجام کار یا برگزاری جلسات باعث می شود تا تقاضای سفرهای داخل شهری و حتی بین المللی کمتر شود و در نتیجه مصرف سوخت تنزل یابد که بازهم نتیجه مثبتی روی سرانه مصرف انرژی در صنعت حمل و نقل دارد ولی افزایش وابستگی به اینترنت برای ارزیابی، استفاده و نگهداری داده ها باعث می شود تا مصرف انرژی برق در این سیستم با سرعت زیادی رشد کند و بخش زیادی از صرفه جویی های ایجاد شده در بخش های دیگر از بی تاثیر بشود.

مطالعات نشان می دهد تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۲۰ درصد از انرژی برق تولیدی در دنیا  توسط صنعت IT مصرف می شود و این صنعت به تنهایی مسول انتشار ۵.۵ درصد از گازهای گلخانه ای خواهد بود. این سهم از انتشار گاز گلخانه ای از یک صنعت بیش از مجموع گاز گلخانه ای ایجاد شده در اغلب کشورهای دنیا است و به همین دلیل می توان به راحتی ضرورت مدیریت این معضل را دریافت.

کد خبر: ۱۲۱٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha