۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۳
زنجیره امنیت و اقتصاد؛ ره آورد سوآپ گازی | دورنمای سوآپ نفتی در مسیر تعامل با همسایگان
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بازار مطرح کرد

زنجیره امنیت و اقتصاد؛ ره آورد سوآپ گازی | دورنمای سوآپ نفتی در مسیر تعامل با همسایگان

حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه انعقاد سوآپ گازی هم می‌تواند مشکلات گازی ما را برطرف کند هم مشکلات کشور آذربایجان را، گفت: در کنار تعاملات اقتصادی امنیت همسایگان به هم گره می خورد.

فریدون حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان بیان داشت: یکی از اقدامات خوب و شایسته ای که در این ایام کوتاه توسط دولت سیزدم صورت پذیرفت تعاملات در حوزه دیپلماسی انرژی است.

 وی افزود: به هر حال یکی از ظرفیت‌های پیرامونی ما کشورهایی هستند که دارای انرژی در حوزه نفت، گاز و  پتروشیمی و تولید برق بوده که کشور ما می‌تواند در یک تعامل منطقی و با صرفه از آنها بهره‌مند شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبیعی است که ما در بعضی از فصول سال نیاز به واردات گاز داشته باشیم ، به قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بین ایران ترکمنستان و آذربایجان اشاره کرد و گفت: انعقاد این قرارداد هم می‌تواند مشکلات گازی ما را برطرف کند هم مشکلات کشور آذربایجان را. البته بخشی از نیازهای ما هم در این قالب برطرف خواهد شد.

حسنوند با بیان اینکه این موارد یک گوشه‌ای از دیپلماسی در حوزه انرژی است، تاکید کرد: ما می توانیم در سوآپ نفت و صادرات برق هم تعاملاتی با کشورهای منطقه داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه تمرکز بر تعاملات در حوزه انرژی می‌تواند به سایر موضوعات اقتصادی تسری پیدا کند، ادامه داد: حتما در کنار این تعاملات امنیت کشورهای همسایه به هم گره خواهد خورد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیوند امنیتی، اقتصادی و سیاسی رهاورد دیپلماسی انرژی است، گفت: به اعتقاد بنده این  اقدام شایسته بوده اما باید کشورهای همسایه را در این راستا در اولویت قرار دهیم و بعد از آن هم بتوانیم یک کمیسیون های مشترکی را بین مجالس و دولت ها تشکیل دهیم. همچنین این مسئله باید بین سایر کشورهای منطقه هم تسری پیدا کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای پیرامون خلیج فارس مثل امارات، قطر، عمان، در حوزه انرژی قوی هستند، بیان داشت:  همچنین ما می توانیم در کشورهایی نظیر عراق، ترکیه و بسیاری از کشورهای آسیای میانه تعاملاتی داشته باشیم.

وی با اشاره به همسایگی پاکستان با ایران بیان داشت: پاکستان کشوری است که می تواند در حوزه انرژی بسیار کمک رسان ما باشد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما یک جمعیت چند صد میلیونی را پیرامون خود داریم، تاکید کرد: این جمعیت چند صد میلیونی در حوزه انرژی نیازهای مشترک دارند و ما می‌توانیم با مبادلات در این حوزه به اقتصاد همدیگر کمک کنیم.

کد خبر: ۱۲۱٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha