۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
رشد صنعتی کشور طی سال جاری| آذربایجان شرقی قطب صنعت و معدن ایران
در آئین بزرگداشت روز صنعت و معدن تبریز عنوان شد؛

رشد صنعتی کشور طی سال جاری| آذربایجان شرقی قطب صنعت و معدن ایران

تبریز- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تداوم رشد صنعتی کشور طی سه ماه اول سال جاری خبرداد و گفت: ۲۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در هفت ماه امسال انجام شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیست و دومین مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن در آذربایجان شرقی صبح امروز جمعه در تبریز با حضور مسئولان استانی و معاون وزیر صمت برگزار شد.

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: برای تداوم روند افزایشی تولید راه اندازی واحدهای راکد و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت ۸۰ درصد و ارتقا ظرفیت واحدهای نیمه فعال با ظرفیت پایین، در اولویت اقدامات قرار دارد.

وی سپس گفت: ۲۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در هفت ماه امسال انجام شد که نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد از نظر ارزش ریالی و ۱۵ درصد به لحاظ میزان وزن افزایش نشان می‌دهد.

معاون وزیر صمت با تبیین سیاست‌های حمایتی وزارت صمت از جامعه صنعتی کشور تصریح کرد: رشد ۴۸ درصدی ارزش صادرات در ۷ ماه سال جاری نسبت به سال گذشته نوید بخش تحقق هدف گذاری افزایش حداقل ۵ میلیارد دلاری صادرات امسال نسبت به سال ۹۹ می‌باشد.

وی سپس ادامه داد: رشد تولید از محورها و راهبردهای اصلی توسعه کشور است و بر اساس آمار مرکز آمار ایران ۵.۵ درصد و بر اساس اعلام بانک مرکزی ۶.۱ درصد افزایش در این حوزه اعلام شده است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت که ۴۰ روز پیش ابلاغ شده بود تا موانع صادرات برطرف شود، پنج میلیارد دلار تعهد وزارت صمت بود که محقق شده است.

رشد صنعتی کشور طی سال جاری| آذربایجان شرقی قطب صنعت و معدن ایران

بخشنامه‌های اداری و گمرکات موانع تولید در آذربایجان شرقی هستند
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: موانع بخشنامه‌ای تولید که پشت سر هم و متناقض ابلاغ می‌شود، باید برطرف شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میر تاج الدینی اظهار کرد: قوه قضائیه از تولید حمایت می‌کند، اما برخی تصمیمات غلط تعزیرات مشکل ایجاد کرده که باید فکری به این موضوع کنیم.

حجت الاسلام تاج الدینی همچنین با بیان اینکه مجلس در کنار دولت و قوه قضائیه حامی تولید است، افزود: به عنوان نمونه ماشین آلات خطوط تولید در گمرکات کشور معطل هستند و گمرک سهلان تبریز نیز بر مشکلات تولیدکنندگان افزوده است.

معاون قضائی دادستان کل کشور نیز در این مراسم گفت: سربازان اقتصادی کشور تولید کنندگان هستند و همان طور که در دوران دفاع مقدس رزمندگان اسلام، سربازان خط مقدم بودند، اکنون نیز سربازان اقتصادی، یعنی تولید کنندگان در خط مقدم دفاع از اقتصاد و استقلال کشور تلاش می‌کنند.

سعید عمرانی اظهار کرد: ۸۰ درصد مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری در داخل کشور قابل رفع است؛ ما گرفتار خود تحریمی هستیم و با رفع این مشکل بسیاری از گره‌های اقتصادی گشوده می‌شود.

رشد صنعتی کشور طی سال جاری| آذربایجان شرقی قطب صنعت و معدن ایران

افزایش ۳۵ درصدی در میزان صدور جواز تأسیس واحد صنعتی
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: در ۸ ماهه امسال ۳۲۰ واحد صنعتی جدید در استان راه اندازی و زمینه اشتغال ۴ هزار و۹۰۰ نفر فراهم شد.

غلامعلی راستی از افزایش ۳۵ درصدی در میزان صدور جواز تأسیس واحد صنعتی خبرداد و افزود: در ۸ ماهه امسال میزان جواز تأسیس واحد صنعتی صادره با رشد ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از یک هزار و ۸۰۰ فقره بود که از این تعداد ۱۶۶۱ مورد ایجادی و ۱۶۴ فقره توسعه‌ای است.

وی از راه اندازی ۳۲۰ واحد صنعتی جدید در استان در هشت ماهه امسال خبر داد و اظهار داشت: این تعداد واحد به همت بخش خصوصی و با سرمایه گذاری بالغ بر ۳ هزار و پانصد میلیارد تومان ایجاد شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است.

راستی با بیان اینکه استان قطب معدن و صنعت کشور است، گفت: جذب سرمایه گذار جدید برای اکتشافات معدنی و توسعه معدنکاری و ایجاد صنایع پایین دستی و فراوری در این استان ضروری است.

رشد صنعتی کشور طی سال جاری| آذربایجان شرقی قطب صنعت و معدن ایران

رفع موانع تولید در استان
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با تاکید بر رفع موانع تولید در استان اظهار کرد: باید کسانی که در تولید ایجاد مانع می‌کنند از کار کنار بروند.

عابدین خرم با بیان اینکه در حدود بیش از ۳۰ روزی که مسئولیت پذیرفتم ۳۶ کارخانه و واحد صنعتی را از نزدیک بازدید کردم، گفت: فاصله مدیریت تا بدنه زیاد است در حالی که باید مدیران با کارگران ارتباط نزدیک داشته باشند.

وی گفت: حضور فعال و دائمی در بازارهای کشورهای همسایه ضروری است و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این هدف محقق شود.

خرم با بیان اینکه صنعتگران استان راهکارهای لازم را در این خصوص می‌دانند و اراده این کار را نیز دارند، گفت: مسئولان نیز باید در خدمت تولید باشند و فضای کسب و کار را ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه فاصله کم مدیر و کارگران موجب ایجاد ارتباطات معنادار، افزایش روحیه و بالا رفتن بهره وری می‌شود، اظهار کرد: بحران‌ها محصول بهره‌وری پایین هستند.

خرم با بیان اینکه تعدیل نیرو در استان وجود نداشته و بی تفاوتی بین مدیران و کارگران معنایی ندارد، گفت: باید الگوی مدیران موفق را در استان تکثیر دهیم.

رشد صنعتی کشور طی سال جاری| آذربایجان شرقی قطب صنعت و معدن ایران

ضرورت بهبود فضای کسب و کار در آذربایجان شرقی
رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این مراسم گفت: بخش خصوصی آذربایجان شرقی در جنگ اقتصادی و تحریم کار بزرگی کرد.

یونس ژائله اظهار کرد: با تلاش بخش خصوصی در هفت ماه امسال از ۵۴ درصد رشد صادراتی در آذربایجان شرقی برخوردار شدیم، اما بخش صنعت و تولید استان باید از حمایت و پشتوانه بیشتر برخوردار باشد.

وی افزود: پشتیبانی بانک‌ها یکی از مهم‌ترین حمایت‌ها است، اما تاکنون در آذربایجان‌شرقی منابع ذخیره شده به خصوص منابع بانک‌های خصوصی در خارج از استان می‌شود.

ژائله ادامه داد: البته از ماه جاری قرار شده ۷۰ درصد این منابع در آذربایجان شرقی هزینه شود که می‌تواند این منابع به بخش تولید بازگردد.

وی یادآور شد: بهبود فضای کسب و کار یکی از زمینه‌های لازم برای ارتقاست، اما استعلاماتی که از ۲۲۰ واحد صنعتی و تجاری آذربایجان شرقی انجام شده، نگران‌کننده است.

در پایان این مراسم ۱۷ واحد نمونه تولیدی آذربایجان شرقی در سطح ملی و استانی تجلیل شدند.

کد خبر: ۱۲۱٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha