غیبت شرکت‌های بزرگ خارجی در کیش اینوکس ۲۰۲۱
اتاق ایران گزارش می‌دهد

غیبت شرکت‌های بزرگ خارجی در کیش اینوکس ۲۰۲۱

گزارش اتاق ایران نشان می‌دهد که تحریم‌ و کرونا اثرات نامطلوبی بر حضور شرکت های خارجی و داخلی در رویداد کیش اینوکس ۲۰۲۱ گذاشته است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری کشور و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی (۲۰۲۱  kishINVEX) امروز به کار خود پایان می‌دهد. سایه تحریم‌ها و شیوع کرونا بر برگزاری این رویداد سنگینی کرده است.  

شرکت‌های خارجی غایب بزرگ کیش اینوکس۲۰۲۱
برخلاف دوره‌های قبل، امسال در بخش بین‌الملل این رویداد هیچ شرکت خارجی حضور ندارد. آریا حمیدیان مدیرعامل شرکت بهاران تدبیر کیش و مجری برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس۲۰۲۱ در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران دلیل این موضوع را تحریم‌ها و همینطور قطع شدن پرواز مستقیم کیش-دوبی به دلیل شیوع کرونا می‌داند: «امسال بحث تحریم‌ها توانست بخش بین‌الملل این رویداد را به شدت تضعیف کند. اما شاید بیشتر از تحریم‌ها مشکل قطع پرواز مستقیم کیش-دوبی به دلیل کرونا اثرگذار بود.» به گفته حمیدیان در این دوره بیش از ۳۰ مجموعه حقیقی و حقوقی خارجی از کشورهای مختلف متقاضی حضور در رویداد کیش اینوکس بودند اما به دلیل قطع پرواز مستقیم و روزانه کیش-دوبی نتوانستند در این رویداد شرکت کنند: «اگرچه مهمانان خارجی ما درخواست‌های خود را ثبت کرده و مدارک لازم را تکمیل کرده بودند اما به دلیل قطع پرواز مستقیم برای ما خیلی مشکل بود که بتوانیم آنها را در شرایط تحریم و کرونا از طریق سرزمین اصلی وارد جزیره کیش کنیم. به علاوه اینکه بدون پرواز مستقیم به کیش آنها ناگزیر به تهیه ویزا هم بودند و این کار را سخت‌تر می‌کرد.»

۲۲۰ شرکت داخلی در کیش اینوکس۲۰۲۱ شرکت کردند
این رویداد سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد اما در سال ۲۱۹ تعداد ۴۰ مشارکت‌کننده بین‌المللی و ۲۶۰ مشارکت‌کننده داخلی در آن حضور داشتند. به گفته حمیدیان امسال علاوه بر نبود شرکت‌های خارجی، تعداد شرکت‌های داخلی نیز به ۲۲۰ شرکت کاهش یافته است. به گفته او از میان شرکت‌های حاضر در نمایشگاه امسال، نقش بازار سرمایه شامل حوزه بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به نسبت سال‌های قبل پررنگ‌تر بوده است.

با این همه، حوزه حاکمیتی بازار سرمایه امسال حضور کمرنگ‌تری در نمایشگاه دارد و به عنوان مثال از سازمان بورس و اوراق بهادار و یا بیمه مرکزی خبری در این نمایشگاه نیست. حمیدیان دلیل این موضوع را تغییر و تحولات دولت جدید می‌داند که فرصت ایجاد هماهنگی میان برگزار کننده و این سازمان‌های حاکمیتی را از بین برد.

اما نشست‌های تخصصی و جانبی این دوره نمایشگاه هم نسبت به دو سال قبل افت کرده‌اند. در حالی که در ۲۰۱۹ نزدیک به ۴۰ نشست تخصصی در کنار این نمایشگاه برگزار شده بود اما امسال تعداد این نشست ها و کارگاه های تخصصی به ۲۵ نشست کاهش پیدا کرده است؛ هرچند به گفته حمیدیان محتوای این نشست‌ها نسبت به دوره‌های قبل عمیق‌تر و کارشناسی‌تر و جذاب‌تر هستند اما به‌هرحال تعداد آنها کاهش یافته است. مجری برگزاری نمایشگاه دلیل این امر را سه چالش عمده برگزاری نمایشگاه می‌داند: «اولین چالش این بود که به دلیل شیوع کرونا تا شهریورماه مردد بودیم که می‌توانیم این رویداد را برگزار کنیم یا خیر. در حالی که رویداد کیش اینوکس یک رویداد محتوامحور است و معمولا از شش ماه زودتر باید برنامه‌ریزی‌ها را شروع می‌کردیم. چالش دوم ما بحث جابجایی دولت بود. امسال در مهرماه دولت جدید مستقر شد و ما باید صبر می‌کردیم تا ترکیب برخی ادارات و سازمان‌های دولتی مشخص شود. چالش سوم ما این بود که به واسطه دو سال برگزار نشدن این رویداد مسائل محتوایی کمرنگ شده و از آنجا که هیچ رویدادی در این مدت در حوزه بازار سرمایه برگزار نشده بود رصد اتفاقات دو سال گذشته سخت بود.»

استقبال بازدیدکنندگان کمتر از دوره‌های قبل است
اما علاوه بر کرونا، تورم و اوضاع نابسامان اقتصادی هم اثر خود را در کم شدن تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه نشان می‌دهد. اقدس قلی زاده مدیر روابط عمومی بیمه ایران معین یکی از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان اینکه هدف از شرکت در نمایشگاه تعامل بین شرکت‌ها برای همکاری‌های بیشتر است، می‌گوید: «با توجه به وقفه دوساله در برگزاری این نمایشگاه انتظار می رفت امسال خیلی پرشورتر باشد. اما متاسفانه دو نهاد اصلی سیاست‌گذاری یعنی بیمه مرکزی و همینطور سازمان بورس به عنوان سیاستگذاران و متولیان بیمه و بورس در این نمایشگاه شرکت نکردند. حتی برای افتتاحیه نمایشگاه شخصیت تراز اول سیاسی و اقتصادی حاضر نبود. به علاوه به دلیل هزینه‌های بالای اقامت در کیش حضور متقاضیان در این نمایشگاه کمرنگ‌تر از دوره‌های قبل است.»

سطح و کیفیت شرکت‌های حاضر در نمایشگاه راضی کننده است
اما مجتبی خدابنده مدیرفروش گروه شرکت‌های کاینو از سطح و کیفیت شرکت‌های حاضر در نمایشگاه راضی است. او می‌گوید: خیلی از شرکت‌ها از جمله شرکت‌های بیمه‌ای امسال قوی ظاهر شده و تحت تاثیر کرونا خدمات غیرحضوری خودشان را افزایش داده اند و بسیاری از آنها رشد خوبی در صنعت دیجیتال داشته‌اند. او با بیان اینکه این گروه بر تولید و ارائه سامانه‌ها و راه حل‌های نرم افزاری سطح سازمانی متمرکز است، گفت: هدف ما از شرکت در این نمایشگاه ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای مختلف است. شرکت ما با محصولات خود این قابلیت را دارد که در هر سازمان و ارگانی که از ما خدمات بخواهد، تحول دیجیتال با سرعت بسیار بالا ایجاد کرده و آن شرکت را در کوتاه‌ترین زمان به بازدهی دیجیتالی که در بازار امروز مد نظر است برساند.

کیش اینوکس فرصت خوبی برای یافتن سرمایه‌گذار به ما می‌دهد
منصور آیت‌اللهی نایب‌رئیس هیات مدیره برگ زرین و مسئول فناوری و انفورماتیک این شرکت که اسمارت زر و  BZE اولین ارز دیجیتال ایرانی محصول آن است در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: ما به دنبال اسپانسر و سرمایه‌گذار هستیم و فکر کردیم می‌توانیم در این نمایشگاه  به فرصت‌های مختلف دست پیدا کنیم.  

مونا نوروزی معاون فنی شرکت خدمات بیمه‌ای سپهر ایرانیان که زیرمجموعه هلدینگ مالی غدیر فعالیت دارد حضور در نمایشگاه را فرصت مناسبی می‌داند و می‌گوید: از آنجا که در مرحله توسعه کارمان هستیم حضور در این نمایشگاه برایمان می‌تواند بسیار مفید باشد. ما انتظار داریم نتیجه گفت و گو ها و رایزنی‌های خود در این نمایشگاه با بخش‌های مختلف را در ماه‌های اینده ببینیم. ما می‌خواستیم حتما در این نمایشگاه باشیم و دیده شویم.

همچنین محمدهادی احمدی دبیر انجمن سرمایه‌گذاران خطرپذیر کشور با این توضیح که این انجمن از ۱۰۰ عضو شامل انواع صندوق‌های پژوهش فناوری، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شرکت‌ها و صندوق‌های جسورانه  بورسی، تامین سرمایه، شتاب دهنده‌های کسب‌وکار و ... تشکیل شده است، می‌گوید: اعضای انجمن برای شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی کارهای مشاوره، تامین مالی، خرید سهام و ... انجام می‌دهند و به همین دلیل این نمایشگاه فرصت خوبی برای همکاری و آشنایی‌های بیشتر فراهم می‌کند. ما حلقه واسط کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر که روی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنند، قرار داریم و این نمایشگاه فرصت خوبی است که کارآفرینان حوزه دانش بنیان و استارتاپی که احتیاج به سرمایه  دارند سرمایه‌گذاران خطرپذیر را پیداکنند و همکاری‌ها آغاز شود.

کیش اینوکس نمونه تعامل درست دولت و بخش خصوصی
با تمامی موانع، این نمایشگاه بعد از یک وقفه دوساله برگزار شد و امروز در حالی به کار خود پایان می‌دهد که صفر تا ۱۰۰ مدیریت و اجرای آن با بخش خصوصی بوده است. به همین دلیل حمیدیان مجری برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: برگزاری این رویداد می‌تواند الگویی برای تعامل درست بین بخش خصوصی و دولت باشد؛ به گونه‌ای که بخش دولتی در عین حمایت از بخش خصوصی، تصدی‌گری را رها کرده و اجرا و برنامه‌ریزی امور را به بخش خصوصی واگذار کند. در این صورت نتیجه کار در سخت‌ترین شرایط هم منجر به دستاوردهای خوب خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۰٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha