۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
ضرورت یکپارچه سازی مدیریت مرزها| مبادلات مرزی روان سازی می شود
استاندار آذربایجان غربی:

ضرورت یکپارچه سازی مدیریت مرزها| مبادلات مرزی روان سازی می شود

ارومیه- استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت یکپارچه سازی مدیریت پایانه های مرزی در آذربایجان غربی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدصادق معتمدیان پیش از ظهر پنجشنبه در بازدید از مرز سرو و جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی آذربایجان غربی، اظهار کرد: یکی از دغدغه های مدیریت مرزهای تعدد دستگاه های متولی در مرزها به خصوص دراستان است که موجب برخی ناهماهنگی می شود، تلاش می کنیم با یکپارچه سازی مدیریت پایانه مرزی این دغدغه را رفع کنیم.

۲۲ دستگاه متولی مرز و مدیریت مرزها هستند
وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۲ دستگاه متولی مرز و مدیریت مرزی در استان مسئولیت دارند، گفت: هماهنگ کردن این ۲۲ دستگاه در برخی مواقع سخت است و موجب بروز برخی ناهماهنگی می شود که با یکپارچه سازی مدیریت مرزی می توان کارها و فعالیت های خوبی در این زمینه انجام داد.

معتمدیان با بیان اینکه آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با سه کشور خارجی در کشور به شمار می رود، افزود: بین المللی بودن مرزهای استان، دسترسی به بازارهای اروپایی و صادرات و ترانزیت کالاهای سایر استانهای کشور از گمرکات و پایانه مرزی آذربایجان غربی نشان دهنده اهمیت توسعه به توسعه و رونق مرزهای این استان است.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی با توجه به تعدد دستگاه های اجرایی در مرزها استفاده از ظرفیت های قانونی شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه ویژه مرزهاست که در اختیار مدیریت استاندار بوده است، گفت: تلاش خواهیم کرد با بازدید های مستمر، مصوبات با قابلیت اجرایی و تقسیم کار مناسب بین دستگاه ها بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کافی داشته باشیم.

بازدید میدانی مستمر از مرزهای آذربایجان غربی
معمتمدیان گفت: این جلسات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی با حضور در تمامی مرزهای استان برگزار خواهد شد و جلسه امروز نیز مصوباتی داشت در ۱۵ روز آینده در جلسات بعدی روند پیگیری آنها بررسی می شود هر آنچه در استان نیاز به تصمیم گیری داشت انجام می گیرد اگر موضوعی نیاز به پیگیری در سطح ملی و وزارت خانه ها داشت به جد پیگیری می شود.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر کار کارشناسی و دقیقه در مرزهای استان اضافه کرد: رفع برخی مشکلات مرزی ناشی از عدم هماهنگی است تلاش می شود با بازدید میدانی از مرزهای استان و برگزاری جلسات ساماندهی مبادلات مرزی روند مبادلات روان سازی شده و با بحث های کارشناسی مصوباتی با قابلیت اجرا اتخاذ و اجرایی شود.

معمتدیان با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ به بحث توسعه بازارچه های مرزی و افزایش صادرات گفت: با توجه به محدودیت و تحریم های اقتصادی تلاش خواهد شد روند همکاریهای متقابل در سطح ملی و استانی با همسایگان افزایش یابد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برنامه ریزی دولت سیزدهم در راستای توسعه اقتصادی استان های مختلف با استفاده از ظرفیت های بومی، گفت: رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی در این راستا برای استان طی سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به افزایش اختیارات استانداران در دولت سیزدهم، گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم اختیارات استانداران افزایش می یابد که با اجرایی شدن آن بنا داریم فعالیت های اقتصادی و توسعه تجارت مرزی را در آذربایجان غربی رونق دهیم.

استاندار آذربایجان غربی همچنین از امنیت به عنوان زیرساخت اصلی توسعه نام برد و افزود: امنیت به خصوص در استانهای مرزی از موضوعات قابل قبول است تلاش می شود با مشورت و هماهنگی با مجموعه های انتظامی، نظامی و امنیتی بتوانیم شاهد رونق فعالیت در مرزهای آذربایجان غربی باشیم.

افزایش ۳ برابری تردد از پایانه مرزی سرو
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز دراین جلسه گفت: پایانه مرزی سرو جز پایانه‌های مهم آذربایجان‌غربی بوده و میزان تردد از آن در هشت ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳ برابر افزایش یافته است.

ارسلان شکری با اشاره به اینکه پایانه مرزی سرو در سال ۱۳۴۱ ایجاد و در سال ۱۳۷۲ رسمی شده است، اظهار کرد: پایانه مرزی سرو جز پایانه‌های مهم آذربایجان‌غربی بوده و میزان تردد از آن در هشت ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳ برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه قبل از اخذ عوارض و شیوع ویروس کرونا میزان تردد مسافران منطقه مرزی سرو، سالانه به بیش از یک میلیون نفر می‌رسید، اظهار داشت: شرایط وضع شده و شیوع ویروس کرونا تردد مسافران را کاهش داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میزان خروج و ورود مسافران در پایانه مرزی سرو طی سال جاری به ۷۲ هزار نفر رسیده است، گفت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۹ هزار نفر بود.

وی با بیان‌ اینکه مشکل صف‌های کامیون های ترانزیتی در این منطقه در سه حوزه بیرون پایانه، داخل پایانه و طرف ترکیه مطرح است، افزود: در شرایط فعلی نیازمند ایجاد امکانات رفاهی در قالب توسعه هستیم.

روند تردد در پایانه مرز سرو برای کامیون های ترانزیتی مطلوب نیست
شکری با اشاره یه اینکه مسیر تازه تاسیس مرز سرو و نزدیکی آن به مرکز استان یکی از دلایل دیگر در افزایش تمایل به تردد از این نقطه مرزی است، بیان کرد: قسمتی از راه منتهی به پایانه نیازمند تعریض است.

وی همچنین در رابطه با مصوبه شورای تامین در استقرار مرزبانی در ایست و بازرسی منطقه سرو، مدعی شد که پس از عملی شدن حضور مرزبانی، مشکلات مربوط به گالن به دست‌ها در این منطقه تا حد بسیار زیادی رفع شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با اشاره به کاهش تردد کامیون‌های ترانزیتی از مرز گل بولاغ ترکیه به علت اقدامات عمرانی طرف ترکیه طی روزهای اخیر گفت: در همین راستا کامیون‌های ترانزیتی از منطقه بازرگان به سمت سرو هدایت شده‌اند که منجر به مشکلاتی در تردد شده است.

نادر صادقی،مطلوب نبودن تردد در پایانه مرزی سرو پس از افزایش عبور و مرور کامیون‌های ترانزیتی افزود: طبق تدابیر اندیشیده شده، هرچند در روزهای گذشته صف‌های کامیون‌های ترانزیتی در مرز سرو کاهش داشته است ولی با افزایش میزان تردد های ترانزینی، دچار مشکلاتی در روان سازی خواهیم بود.

در خاتمه این نشست استاندار و اعضای شورای ساماندهی مبادلات مرزی از بخش های مختلف پایانه مرز سرو بازدید کردند.

کد خبر: ۱۲۰٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha