۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
زنبورداران همدانی در گیرودار گرانی مواد اولیه و کاهش درآمد| تولید عسل افت کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

زنبورداران همدانی در گیرودار گرانی مواد اولیه و کاهش درآمد| تولید عسل افت کرد

همدان - این روزها گرانی مواد اولیه از یکسو و کمبود بارش ها از سویی دیگر روی تولید عسل اثر گذاشته؛ روندی که با کاهش میزان فروش گره خورده و کام زنبورداران همدانی را تلخ کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: زنبور عسل در کنار تولید محصولات گوناگون از جمله عسل، موم، بره موم و گرده گل به طبیعت و افزایش تولید محصولات باغی و زراعی نیز کمک می‌کند و در اشتغال‌زایی نقش بسزایی دارد به طوری که کشاورزان می‌توانند در کنار فعالیت کشاورزی خود زنبورداری را انجام داده و به عنوان شغل دوم به افزایش درآمد خود کمک کنند.

استان همدان در تولید این محصول مفید، اشتغال زا و با قابلیت های صادراتی حرف های بسیاری برای گفتن دارد، چنانکه به گفته قراگوزلو؛ مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی استان همدان، همدان یکی از سه استان برتر کشور در مصرف عسل است.

طبق مطالعات علمی صورت گرفته عناصر گروه بارش و رطوبت نسبی به دلیل فراهم ساختن شرایط محیطی مناسب و زمینه‌ساز رشد و نمو گیاهان و افزایش شهدزایی آن‌ها، شرایط را برای بهره‌مندی زنبوران مهیا کرده، بدین ترتیب روابط این عناصر با تولید عسل به‌ویژه در کندوهای بومی مثبت است.

همدان با دارا بودن دو هزار و ۷۹۵ زنبورستان، سه هزار و ۵۶۳ زنبوردار و ۳۹۵ هزار کندوی زنبور عسل مستعد کسب عنوان قطب تولید عسل کشور است

بررسی وضعیت استان همدان نشان دهنده آن است که همدان با دارا بودن دو هزار و ۷۹۵ زنبورستان، سه هزار و ۵۶۳ زنبوردار و ۳۹۵ هزار کندوی زنبور عسل مستعد کسب عنوان قطب تولید عسل کشور است ضمن اینکه تمامی مراحل زنجیره زنبور عسل در این استان تشکیل شده و ظرفیتی برای برجسته بودن در این عرصه مهیا شده است.

اما به راستی این روزها وضعیت تولید عسل در همدان با این وضعیت تولید و وجود بهره برداران در این عرصه، چگونه است؟

زنبورداران همدانی در گیرودار گرانی مواد اولیه و کاهش درآمد| تولید عسل افت کرد

در این خصوص گفتگویی با عبدالحمید قدرتی؛ رئیس اتحادیه زنبورداران استان همدان ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

وجود ۳۶۰ هزار قطعه کندوی زنبورعسل در استان همدان
عبدالحمید قدرتی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تقریباً ۳۶۰ هزار قطعه کندوی زنبورعسل در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: بیشترین کندوی عسل متعلق به شهرستان نهاوند و کمترین تعداد کندوی زنبور عسل استان همدان در شهرستان بهار است.

در شهرستان نهاوند از هرکندو ممکن است تا ۶۰ کیلوگرم هم عسل استخراج شود

رئیس اتحادیه زنبورداران استان همدان با بیان اینکه معمولاً فصل زنبورداری از اوایل بهار آغاز شده و در نیمه نخست سال فعال است اما نیمه دوم سال به دلیل فرا رسیدن فصل سرما زنبورداران کم کم به نقاط گرمسیری کوچ می کنند، تصریح کرد: متوسط تولید عسل هر کندو در استان همدان برابر ۱۰ کیلوگرم است اما در شهرستان نهاوند به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسب وضعیت بهتری از لحاظ زنبورداری وجود دارد؛ چنانکه از هرکندو ممکن است تا ۶۰ کیلوگرم هم عسل استخراج شود.

وی ادامه داد: در استان همدان دو منطقه بسیار خوب برای زنبورداری وجود دارد که یکی از این مناطق، شهرستان نهاوند است که به وفور در این منطقه، کشت گشنیز انجام می گیرد که فرایند تولید گشنیز باعث شده تولیدات عسل در این منطقه بسیار خوب پیش برود و دیگری شهرستان رزن است که در این منطقه نیز کشت رازیانه باعث شده تولید محصول عسل رازیانه رونق بگیرد که به نوعی عسل تولید شده اثرات دارویی دارد.

قدرتی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه، تولید عسل یونجه هم در استان همدان صورت می گیرد، تصریح کرد: این عسل، اثرات مطلوب درمانی دارد به همین ترتیب از گیاهان مختلف که در استان پرورش پیدا می کند،  عسل تولید می شود.

زنبورداران همدانی در گیرودار گرانی مواد اولیه و کاهش درآمد| تولید عسل افت کرد

رئیس اتحادیه زنبورداران استان همدان در ادامه گفتگو با بیان اینکه در تلاش هستیم که علاوه بر تولید عسل، محصولات دیگری هم در زمینه زنبورداری استحصال شود، اضافه کرد: از آن جمله می‌توان به تولید بره موم و نیز تولید گرده گل، تولید زهر و سم زنبور عسل اشاره کرد که فعالیت های ذکر شده هم ارزش مالی دارد و هم از نظردرمانی حائز رتبه و اهمیت است.  

قدرتی با تاکید بر اینکه در مبحث استفاده از سم و زهر زنبور عسل استان همدان کم و بیش ورود پیدا کرده است، مطرح کرد: نیاز است در این رابطه آموزش های لازمه انجام پذیرد.

زنبورداری وابسته به صنعت کشاورزی است، به همین خاطر در سال هایی که بارندگی ها و ریزش نزولات آسمانی کمتر است؛ پیرو همین امر زنبورداران هم با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کنند

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی که در خصوص زنبورداری در استان همدان با آن مواجه هستیم، این است که زنبورداری وابسته به صنعت کشاورزی است، به همین خاطر در سال هایی که بارندگی ها و ریزش نزولات آسمانی کمتر است؛ پیرو همین امر زنبورداران هم با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کنند، گفت: بدین ترتیب تولید عسل با کاهش روبرو می شود همچنین بیماری‌های متعدد نیز زنبورها را تهدید می‌کند.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان همدان در ادامه صحبت های خود به دیگر مشکلات در عرصه زنبورداری در استان همدان اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات این عرصه تجهیزات و موادی است که زنبورداران برای ادامه فعالیت خود نیازمند آن ها هستند.

قدرتی در تشریح این موضوع گفت: به دلیل تحریم های موجود علیه ایران، کالاها و محصولات مورد نیاز زنبورداران با افزایش قیمت مواجه است و همین امر مشکلاتی را ایجاد می کند چراکه زنبورداران توانایی تهیه مواد اولیه و نهاده های مورد نیاز در این راستا را نداشته و به همین خاطر با کاهش تولید عسل مواجه هستیم.  

کندوی زنبور عسل با جمعیت در سال ۹۹ برابر ۶۰۰ هزار تومان بود که امسال به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است

وی در ادامه افزود: به طور مثال، کندوی زنبور عسل با جمعیت در سال ۹۹ برابر ۶۰۰ هزار تومان بود که امسال به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است؛ یا نهاده شکر در سال ۹۹ کیلویی هفت هزار تومان بود که امسال به ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید؛ که این فرایند افزایش قیمت ها مشکلات عدیده ای برای زنبورداران رقم زده و به تبع آن با کاهش تولید مواجه شده ایم.

زنبورداران همدانی در گیرودار گرانی مواد اولیه و کاهش درآمد| تولید عسل افت کرد

رئیس اتحادیه زنبورداران استان همدان با ابراز اینکه امسال متاسفانه برنامه ای جهت واگذاری تسهیلات به زنبورداران صورت نگرفته است، اضافه کرد: به نظر، با افزایش بار مالی که بر دولت تحمیل شده، توانایی پرداخت تسهیلات به زنبورداران وجود نداشت.  

قدرتی در ادامه اضافه کرد: اولین مشکلی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرد مشکلات اقتصادی است و نیز تحریم های اعمال شده؛ همه و همه مشکلات اقتصادی زیادی ایجاد کرده است.  

قدرت فروش در سطح پایین قرار گرفته به نوعی با کاهش فروش محصولات روبرو هستیم که این فرایند باعث کاهش تولید شده است

وی عنوان کرد: فروش محصولات زنبورداری خوب پیش نمی رود، قدرت فروش در سطح پایین قرار گرفته به نوعی با کاهش فروش محصولات روبرو هستیم که این فرایند باعث کاهش تولید شده است.

قدرتی در این راستا تشریح کرد: وقتی هزینه ها افزایش پیدا می کند، پیرو آن فروش هم با کاهش روبرو می شود و این سیکل معیوب به صورت کج دار و مریز پیش می رود.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان همدان در پایان این گفتگو با بیان اینکه تقریباً به مقدار بسیار کم عسل وارد استان همدان می شود، گفت: بیشتر عسل از استان خارج می شود، مصرف داخلی در زمینه عسل خوب است و استقبال در این عرصه را شاهد هستیم.

این روزها گرانی مواد اولیه از یکسو، کمبود بارش ها از سویی دیگر روی تولید عسل اثر گذاشته است؛ روندی که با کاهش میزان فروش گره خورده و کام زنبورداران همدانی را تلخ کرده است

عسل مایعی مملو از ویتامین های مختلف، املاح معدنی، پروتئین‌ها و قند است که هیچ زمانی فاسد نمی‌شود و حال استان همدان با داشتن ۳۹۵ هزار کندوی زنبور عسل و داشتن محیط مناسب برای پرورش زنبور عسل یکی از بهترین تولید کنندگان عسل در کشور محسوب می‌شود.

اما با این حال شاهدیم که این روزها گرانی مواد اولیه از یکسو، کمبود بارش ها از سویی دیگر روی تولید عسل اثر گذاشته است؛ روندی که با کاهش میزان فروش گره خورده و کام زنبورداران همدانی را تلخ کرده است.

بدین ترتیب، با توجه به اینکه تولید عسل های متنوع رازیانه، گشنیز و غیره در استان همدان نه تنها حرف های زیادی برای گفتن دارند، بلکه به سبب درمانی بودن آن ها قابلیت های صادراتی را نیز دارند؛ بایستی مسئولین استان در این مسیر قدم های جدی برداشته و نه تنها زمینه را برای تولید مناسب و بدون دغدغه این محصولات مهیّا سازند بلکه برندسازی را در این عرصه در پیش گرفته و عسل همدان را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنند تا به تناسب این وضعیت بتوان شاهد ارتقای سطح کیفی تولید، فروش مناسب و رونق صادرات در این عرصه شد.

کد خبر: ۱۲۰٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha