۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
قاچاق داروهای کمیاب با ارز دولتی به بازار سیاه!
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

قاچاق داروهای کمیاب با ارز دولتی به بازار سیاه!

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: اختلاف قیمت ارز ترجیحی و آزاد میل قاچاق داروهای وارداتی را افزایش داده است.

به گزارش بازار، محمود نجفی‌عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: با وجود همه کنترل و نظارت‌ها بر زنجیره‌ی تأمین و توزیع دارو در کشور، دارو های کمیاب از مجموعه‌ های درمانی خارج می‌شود.

نجفی‌عرب، با  اعلام اینکه داروهای خارجی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود گفت: فاصله این مبلغ با ارز آزاد بیش از ۲۴ هزار تومان و ۶ تا ۷ برابر اختلاف قیمت است و این فاصله  می‌تواند میل به قاچاق داروهای وارداتی به کشورهای همسایه را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه به‌دنبال متهم‌کردن کسی نیستیم گفت: یکی از مهم‌ترین داروهایی که برای بیماری‌های عفونی و درمان‌ کرونا هم استفاده می‌شود IVIG (داروی بیمارستانی برای افزایش سیستم ایمنی بدن) است که با نظارت و کنترل بسیار قوی از سوی وزارت بهداشت توزیع می‌شود اما در همین موج اخیر شاهد فروش آن در بازار آزاد بودیم.

نجفی عرب گفت: این داروی تجویزشده در اوج کرونا، در نهایت سر از بازار آزاد درآورد و هر ویال با قیمت دولتی یک میلیون تومان، در خیابان ناصرخسرو به قیمت ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان فروخته شده است.

وی همچنین ادامه دادکه نباید به‌ دنبال عدد و رقم حاصل از قاچاق این داروها بود، تنها راهکار کنترل این مسأله، تغییر سیاست‌هاست.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید زیرساخت لازم از سوی وزارت بهداشت ایجاد شود گفت: هم بیمه‌ها و هم وزارت بهداشت خودشان را آماده کنند تا مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی و نیمایی به انتهای زنجیره فروش دارو انتقال پیدا کند.

نجفی عرب درباره انتقال مابه‌التفاوت ارز دولتی با ارز آزاد به انتهای زنجیره توزیع دارو گفت: «هم‌اکنون ۹۵ درصد مردم تحت پوشش انواع بیمه‌ها هستند و در انتهای این زنجیره می‌توان این مبلغ را به بیمه‌ها تزریق کرد تا به مردم پرداخت شود و پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا نکند.

کد خبر: ۱۲۰٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م.ن IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 0
      تاکی تحمل قاچاق وقاچاقچی چرااین دیوسهارااعدام وریشه کن نمیکنید ؟؟؟؟