۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
ضرورت استفاده از زمین های دولتی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن قزوین
استاندار قزوین تاکید کرد؛

ضرورت استفاده از زمین های دولتی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن قزوین

قزوین- استاندار قزوین گفت: اینکه نقدینگی تنها دارایی دولت در اجرای طرح ملی نهضت مسکن نیست و بنابراین از سایر دارایی‌ها مانند زمین‌های دولتی برای تأمین زیرساخت‌های اجرای این طرح باید استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدمهدی اعلایی بعدازظهر امروز در نشست شورای تأمین مسکن استان قزوین که با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در استانداری قزوین برگزار شد، با بیان اینکه نقدینگی تنها دارایی دولت در اجرای طرح ملی نهضت مسکن نیست، گفت: بنابراین از سایر دارایی‌ها مانند زمین‌های دولتی برای تأمین زیرساخت‌های اجرای این طرح باید استفاده کنیم تا دوباره شاهد تکرار تجربیات تلخ اجرای ناقص مسکن مهر نشویم.

وی افزود: ساخت مسکن را فقط نباید از بعد تأمین سکونت‌گاه ببینیم، بلکه از حیث اقتصادی هم اثر دارد. برای نمونه در همین طرح ملی مسکن آورده ۱۷۰ میلیون تومانی مردم یک نوع تشکیل پس‌انداز محسوب می‌شود و کمک می‌کند که اقتصاد استان قزوین به جریان بیفتد. چون خیلی از منابع کنار نگه‌داشته‌شده در خانوارها مانند طلا و دارایی‌های راکد به ظرفیتی در جهت به راه افتادن چرخ‌های اقتصاد در کشور تبدیل می‌شود.

اعلایی ادامه داد: یکی از روش‌های ایجاد پیشران برای اقتصاد تشکیل پس‌انداز است و نهضت مسکن انگیزه تشکیل پس‌انداز را بالا می‌برد. بنابراین افراد مصرف خود را مدیریت کرده و دارایی‌های خود را به یک جریان پیشران در اقتصاد تبدیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشور ما انگیزه مالکیت پیدا کردن در حوزه مسکن بالاست، یادآور شد: شاید اگر به مردم بگویید در تولید سرمایه‌گذاری کنید، به راحتی اقشار متوسط و محروم پول‌های خود را در حوزه صنعت سرمایه‌گذاری نکنند؛ اما در حوزه تملک مسکن به راحتی این کار را انجام می‌دهند.

لزوم بازبینی وضعیت گروه‌های ساخت
رئیس شورای تأمین مسکن استان قزوین بر لزوم بازبینی وضعیت گروه‌های ساخت تأکید کرد و گفت: اگر قراردادهای خوب با انبوه‌سازان سطح منعقد شود، سطح مقیاس ساخت بیشتر می‌شود و اگر افراد خودشان بسازند، ممکن است نتوانند پروژه را با هزینه مناسبی تمام کنند و در حوزه اجرا و تخصصی با مشکلی مواجه شوند.

اعلایی اعلایی همچنین بر لزوم توجه به موضوع بهره‌وری در مقیاس ساخت در شهرهای بزرگ استان قزوین اشاره کرد و افزود: در ضمن در حوزه طرح نهضت ملی مسکن نباید به سمت پول‌های پرقدرت و داغ یعنی تسهیلات بانکی نباید برویم و باید بتوانیم از روش‌های دیگر استفاده کنیم تا اثرات تورمی آن هم به شدت کنترل شود.

وی بر لزوم استفاده گروه‌های ساخت توانمند در شهرهای کوچک تأکید کرد و گفت: در شهرهایی که تعداد ثبت نام‌کنندگان کم است، باید متقاضیان به سرعت احراز صلاحیت شده و در قالب گروه‌های ساخت زمین و امکانات ساخت را تأمین کرده و کار را شروع شده و متوقف به تصمیم های کلی و کلان نشوند.

اعلایی ادامه داد: با این حال در شهرهای بزرگ باید موضوع بهره‌وری در مقیاس را در نظر بگیریم. چرا که ساخت انبوه مسکن طبعاً از ساخت چند واحد مسکونی ارزان‌تر تمام می‌شود.

همکاری با پیمانکاران کند خاتمه یابد
معاون عمرانی استاندار قزوین هم در این نشست از اجرای کند برخی طرح‌های اقدام ملی مسکن در استان قزوین انتقاد کرد و گفت: بنابراین دستگاه‌های کارگزار طرح از جمله بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام باید نظارت بیشتری بر پیمانکاران اعمال کنند و در غیر این صورت همکاری با آنها را خاتمه دهند.

علی فرخزاد اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از پروژه‌های اقدام ملی با مشکل تأمین آب برای ساخت‌وساز مواجه هستند، شرکت آبفا باید هر چه زودتر با انشعاب موقت آب مورد نیاز پیمانکاران و سازندگان را فراهم کند؛ در غیر این صورت باید در هر پروژه‌ای که مشکل آب دارد، پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: در بعضی از طرح‌های اقدام ملی مسکن آورده مردم تنها بودجه و اعتبار در اختیار کارگزار و پیمانکار است و بانک مسکن باید در حوزه اعطای تسهیلات به پیمانکاران بیشتر از گذشته اقدام کند.

پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰ درصد علت پرداخت نشدن تسهیلات مسکن است
مدیرعامل شعب بانک مسکن در استان قزوین هم پیشرفت کمتر از ۱۰ درصد را مهمترین مانع اعطای تسهیلات به پیمانکاران دانست و گفت: در شهرهای کوچک هم که اجرای طرح‌ ملی مسکن به عهده گروه‌های ساخت مردمی است، به دلیل نقص مدارک یا چک پرداختی نمی‌توانیم تسهیلات بدهیم.

یونس احمدی افزود: تا امروز ۲ کارگزار اصلی یعنی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن ۲ هزار و ۴۰۰ پرونده دریافت تسهیلات اقدام ملی برای ما فرستادند که به پرونده‌های بدون نقص مدرک مرحله به مرحله وام‌ها پرداخت می‌شود و مشکل ما پرونده‌های دارای نقص مدرک هستند.

کد خبر: ۱۲۰٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha