۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
سیستم بانکی کشور حامی تولید و کشاورزی نیست
نایب‌ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

سیستم بانکی کشور حامی تولید و کشاورزی نیست

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: به سمت اقتصاد بدون نفت گام برداشته ایم و قطار توسعه بخش کشاورزی به حرکت درآمده و این حوزه بستر اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، پرویز اوسطی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۱۰ آذرماه) در جریان نظارت میدانی خود از استان بوشهر با حضور در شهرستان دشتستان در نشست میز ملی خرما، حاضر شدند.

پرویز اوسطی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: استان بوشهر دارای ظرفیت های فوق العاده ای در بخش های مختلف است که از آنها به درستی استفاده نشده، این استان ۹۳۰ کیلومتر ساحل دارد و قطب تولید خرما نیز محسوب می شود. در این استان بخش کشاورزی تنها ۲ تا ۳ درصد در ارزش افزوده استان، سهم دارد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از ۱۰۰ سال گذشته با نفتی شدن اقتصاد، از ظرفیت های دیگر کشور خصوصاً بخش کشاورزی، غافل شدیم، ادامه داد: مسائل پیش آمده باعث شد تا به سمت اقتصاد بدون نفت گام برداریم، قطار توسعه بخش کشاورزی به حرکت درآمده است و این حوزه بستر اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه با تلاش مجلس، بودجه سال ۱۴۰۰ رنگ و بوی کشاورزی دارد و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص پیدا کرده است، عنوان کرد: در بودجه سال جاری حدوداً ۲۲۰ میلیارد تومان به منظور توسعه و احیای باغات خرما تخصیص داده شد.

اوسطی با اشاره به اینکه طرح امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی تمامی مسائل حوزه کشاورزی را در بر می گیرد و بسیاری از دغدغه های مطرح شده در این نشست با اجرای آن رفع می شود، افزود: موضوع تولید محصولات کشاورزی در حال حاضر توسط وزارت جهادکشاورزی اداره می شود و از مزرعه تا سفره محصولات در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است. تحول و توسعه بخش کشاورزی به اقدام جدی نیاز دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات بخش تولید، خام فروشی است، برای تسخیر بازارهای جهانی باید از خام فروشی عبور کرده و به سمت ایجاد زنجیره های ارزش گام برداریم، در حوزه لجستیک و صادرات نیز مشکلات اساسی داریم که باید برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه سیستم بانکی کشور حامی تولید و کشاورزی نیست، عنوان کرد: باید با همکاری بانک مرکزی به سازوکار مناسبی برای حمایت از بخش تولید دست پیدا کنیم، ظرفیت های خوبی در حوزه فرآوری و بسته بندی خرما در استان بوشهر ایجاد شده، اما کافی نیستند.

اوسطی با اشاره به اینکه ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی کشور تحت کشت نخیلات هستند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول از آنها برداشت می شود و تعداد زیادی در این زمینه اشتغال دارند، تصریح کرد: حوزه تولید خرما با توجه به ظرفیت بالای آن در کنار پسته باید مورد حمایت جدی قرار بگیرد، نمایندگان و دولتمردان مکلف هستند مشکلات حوزه تولید خرما را با توجه به ارزآوری آن برطرف کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توزیع هوشمند خرما نیز باید آغاز شود، عنوان کرد: نمایشگاه ها ویترین حوزه کشاورزی هستند و باید فعال شوند، با توجه به ظرفیت منابع آبی استان و با استفاده از مهار روان آب های سطحی توسعه سطح زیر کشت خرما باید پیگیری شود. کمیسیون کشاورزی تلاش می کند با اختصاص رقم مناسبی، کشاورز کارت در اختیار نخل داران قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ۷۵ هزار هکتار از نخیلات کشور درگیر سوسک حنایی خرما هستند، باید ستاد پایش تشکیل و آموزش لازم به باغداران داده شود، گفت: در حوزه مکانیزاسیون باغات ضعف هایی وجود دارد که باید برطرف شود. در راستای رفع این ضعف ها بخش نخیلات باید به صورت ویژه دیده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: اعتبارات سد دالکی باید تامین شود و ما نیز در کمیسیون کشاورزی، در این خصوص پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

در ادامه این نشست ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان گفت: حال و روز خرما خوب نیست و این موضوع را به خوبی می دانیم، در سال جاری به واسطه کم آبی ها، کیفیت و کمیت خرما تحت تاثیر قرار گرفته و زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه باز شدن راه صادرات وظیفه بخش خصوصی نیست و دولت باید این موضوع را فراهم سازی کند، ادامه داد: وزارت خارجه و سایر دستگاه های اجرایی ذی ربط باید مسیر صادرات محصولات کشاورزی را تسهیل کنند، چرا نباید بتوانیم از بازاری مانند بازار روسیه به درستی استفاده کنیم؟

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان در زنجیره تولید خرما نیازمند بیشتر حمایت ها هستند و مهمترین مشکل آنها تامین آب است، تصریح کرد: طرح تحول نخیلات آغاز شده و این طرح می تواند صنعت خرما را متحول کند، اما نیازمند بودجه کافی است.

رضایی عنوان کرد: بانک ها باید سرمایه لازم را در اختیار کشاورزان قرار دهند و از سوی دیگر باید الزام ارائه ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی در سامانه نیما حذف شود.

در ادامه این نشست ذبیح الله اعظمی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از مشکلات اصلی ما آفت و بیماری های خرما است، آفت خطرناکی تحت عنوان سوسک حنایی خرما ۲۰ سال پیش وارد کشور شده و دولت وظیفه دارد با آن مقابله کند، از سوی دیگر لازم است تا قرنطینه استانی و شهرستانی را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو بدون ارائه خدمات تنها سد ایجاد می کند و به کشاورزان آب می فروشد، ادامه داد: احداث سد دالکی می تواند بسیاری از مشکلات کشاورزان استان بوشهر را رفع کند، در کنار آن باید از خروج روان آب ها از کشور جلوگیری کنیم. کشورهای همسایه ۵ تا ۱۰ برابر کشور ایران آب دریا را شیرین و از آن استفاده می کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از نقاط قوت بودجه سال ۱۴۰۰ تخصیص اعتبار مناسب به احیای نخیلات است، اما تاکنون بودجه این تخصیص نیافته است.

اعظمی با تاکید بر اینکه ضعف در بسته بندی یکی از مشکلات استان های خرماخیز است، ادامه داد: برداشت خرما کمتر از متوسط جهانی نشان دهنده وجود برخی از اشکالات است، کشاورزان باید آموزش های لازم درخصوص آبیاری و بهبود عملکرد در واحد سطح را دریافت کنند. ظرفیت افزایش تولید خرما از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن به ۲ و نیم میلیون تن وجود دارد.

لازم به ذکر است اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی خود با حضور در شهرک صنعیت برازجان از واحدهای فرآوری و بسته بندی خرما، همچنین فرآوری فلفل و تولید سس بازدید کردند.

بخشی از مشکلات این واحدهای تولیدی در زمینه تامین سرمایه در گردش، سود بالای تسهیلات بانکی و هزینه بالای تامین مواد بسته بندی بود.

گفتنی است در این نظارت میدانی پرویز اوسطی نماینده مردم قروه، ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد، علی اکبر علیزاده برمی نماینده مردم دامغان و عباس جهانگیرزاده نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار حضور دارند.

کد خبر: ۱۲۰٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 0
      سلام خدا قوت، سیستم بانکی همه کشورهای جهان کار آفرین یا تولیدکننده ۳۰درصد از خودش مابقی بانک با بهره مشخص تماما پرداخت میکنه اما در ایران بانک ها برعکس پس تولید کننده چطوره یکجا تمام سرمایه خودرا هزینه کند بعضی ها مثل بنده بیست درصد کار شاید بتونم جور کنم