۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
شکاف قیمت صرافی و بازار دلار | تصمیم بانک مرکزی اختلاف را افزون کرد
کارشناس اقتصادی تاکید کرد؛

شکاف قیمت صرافی و بازار دلار | تصمیم بانک مرکزی اختلاف را افزون کرد

سمنان- همتیان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شکاف قیمت صرافی و بازار دلار افزون شده است، گفت: این امر، شرایط را برای بازار دلار و ارزهای خارجی بسیار دشوار ساخته است.

حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به شرایط بازار دلار و ارز، تاکید کرد: شکاف بین قیمت ارز موجود در صرافی ها و همچنین بازار آزاد در روزهای اخیر به خصوص شرایط نابسامانی را برای بازار ارز پدید آورده است که سبب می شود تا دلالان ارز و دلار سود خوبی ببرند و اوضاع دلار همین شکل آشفته و بی ثبات باقی بماند.

وی با بیان اینکه اختلاف قیمت دلار بین بازار آزاد و صرافی ها و آنچه دولت اعلام می کند هز میزان بیشتر شود، ناشی از عدم ثبات بازار دلار و ارتقای توان سودجویان است و هر میزان کمتر باشد، بازار با ثبات تری را خواهیم داشت، افزود: مشکل اینجا است که دلالان در بازار با ثبات سودی ندارند در نتیجه خودشان سعی دارند تا بازار را آشفته نشان دهند.

اختلاف قیمت دلار بین بازار آزاد و صرافی ها و آنچه دولت اعلام می کند هز میزان بیشتر شود، ناشی از عدم ثبات بازار دلار و ارتقای توان سودجویان است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مذاکرات، رویدادهای سیاسی و بین المللی و ... در بازار دلار تاثیر دارند اما نه اینکه یکباره دو هزار و ۵۰۰ تومان اختلاف قیمت بین صرافی و بازار آزاد پدید بیاید که خودش نزدیک به هشت تا ده درصد قیمت دلار است، گفت: تفاوت قیمت ها در بازار غیر دولتی نهایتاً زیر یک درصد است نه اینکه بین دو نفری که در یک خیابان دلار می فروشند دو هزار و ۷۰۰ تومان اختلاف قیمت باشد.

همتیان با بیان اینکه این اختلاف قیمت کاملاً مسیر روشنی را دارد و سر از جیب دلالان در می آورد و مردم باید بهای این سودجویی را بپردازند، گفت: برخی کارشناسان معتقد هستند که بانک مرکزی با هدف ارسال سیگنال ثبات و آرامش به بازار و نیز نشان دادن دست بالا در مدیریت بازار ارز، قیمت‌گذاری ارز در صرافی ملی را هم‌آهنگ با نرخ رشد ارز در بازار آزاد افزایش نمی‌دهد اما دشوار به نظر می رسد که اصلا بانک مرکزی بتواند این دست بالا را با شرایطی که امروز بر بازار حاکم شده، حفظ کند.

اختلاف قیمت کاملاً مسیر روشنی را دارد و سر از جیب دلالان در می آورد

وی با بیان اینکه اتفاقا شکاف ایجاد شده بین قیمت ارزها به دلیل همین سیاست بانک مرکزی است و عوامل دیگری ندارد، ابراز کرد: اینکه بیان می شود مذاکرات در پیش است و لغو تحریم ها بررسی می شود و ... برای افزایش هماهنگ یا کاهش قیمت دلار است نه اختلاف بین ارزی که در صرافی است و آنی که در بازار آزاد فروخته می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کاری که بانک مرکزی می کند نتیجه ای جز سود دلالان ندارد، بیان داشت:  طی این اقدام، تقاضا برای خرید انواع ارزهای خارجی از صرافان تحت نظارت بانک مرکزی یک باره افزون می شود تا مردم دلار را در بازار آزاد بفروشند و سود کنند این کاری است که امروز   شاهد آن هستیم.

کد خبر: ۱۲۰٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha