۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
پرونده فلرهای گازی تا ۲ سال دیگر بسته می شود
معاون رییس جمهور در گفتگو با «بازار» :

پرونده فلرهای گازی تا ۲ سال دیگر بسته می شود

سلاجقه، معاون رییس جمهور از رفع مشکل فلرهای گازی در پالایشگاه «بید بلند» خبر داد و گفت : کمتر از دو سال دیگر آلودگی ناشی از سوخت فلرهای گازی در کشور نخواهیم داشت.

بازار؛ گروه آب و انرژی: پرونده فلرهای گازی تا دو سال دیگر بسته می شود. این خبر را علی سلاجقه معاون رییس جمهور در شرایطی  به بازار اعلام می کند که ایران از نظر تولید فلرهای گاز در جایگاه سوم دنیا و اول خاورمیانه قرار دارد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده ۱۷.۳ میلیارد از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب فلر گازی سوزانده شده در سال ۲۰۱۸ متعلق به ایران بوده است.  اما حالا رییس سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهور در گفتگو با «بازار» می گوید که مشکل فلرهای گازی در بید بلند خلیج فارس کاملا مرتفع شده است.

مشکل فلرهای گازی در بید بلند خلیج فارس کاملا مرتفع شده  و دیگر در شرق کارون  که شامل  استان هایی مثل بوشهر و خوزستان، هرمزگان و فارس می شود  مشکلی به اسم فلرهای گازی نخواهیم داشت

او در توضیح ادعای خود همچنین گفت: بر اساس طرحی که در آنجا اجرایی شده در شرق کارون که شامل استان هایی مثل بوشهر و خوزستان، هرمزگان و فارس می شود دیگر مشکلی به اسم فلرهای گازی نخواهند داشت. بر اساس این طرح گاز ترش این چاه های نفت و گاز تزریق خواهد شد.   

معاون اول رییس جمهور در پاسخ به این سوال که پرونده فلرهای گازی در ایران کی بسته خواهد شد، گفت : هم اکنون در استانی همچون  خوزستان غالب فلرهای گازی خاموش شده و این طرح در یک بازه زمانی  کمتر از ۲ در سایر استان ها هم اجرایی خواهد شد  و دیگر به معضلی به نام آلودگی ناشی از فلر گازی نخواهیم داشت.

البته این اولین بار نیست که چنین وعده ای در کشور داده می شود. پیش از روسای سازمان محیط زیست و مسئولان نفتی کشورها اسال ۹۸ را زمانی برای تحقق این وعده اعلام کرده بودند. آنگونه که به نظر می رسد این وعده با ۴ سال تاخیر یعنی در سال ۱۴۰۲ قرار است که محقق شود.

پرونده فلرهای گازی تا ۲ سال دیگر بسته می شود

۳ کشور نحست در تولید فلرهای گازی کدامند؟
بر اساس ارقام اعلام شده جهانی میزان گاز فلر تولید شده در جهان در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۴۰ میلیارد متر مکعب در سال بوده است. این رقم نسبت به سال قبل از ان یعنی ۲۰۱۷ حدودآ ۳ درصد افزایش را نشان می دهد. براساس ارقام برآوردی جهانی ارزش تقریبی این مقدار گاز فلر معادل ۳۰ میلیارد دلار بوده که می تواند معادل ۳۰ درصد گاز مصرفی اروپا را تامین کند.

کشورهای ازبکستان و عربستان با تولید  ۷.۴۷ و ۰.۵ مترمکعب به‌ازای هر بشکه به ترتیب بیشترین و کمترین میزان شدت تولید فلر را در اختیار دارند. ایران نیز با ۵.۸ مترمکعب در هر بشکه در رتبه چهاردهم قرار دارد

براساس جدیدترین آمار بانک جهانی، روسیه، عراق و ایران و آمریکا به ترتیب با سوزاندن ۱۹.۸۷، ۱۷.۸۴، ۱۷.۶۷ و ۹.۴۷ میلیارد مترمکعب مقام اول تا چهارم را در بین کشورهای جهان دارا هستند. لازم به ذکر است ۷ کشور اول دنیا در زمینه سوزاندن گازهای همراه، سالیانه مجموعا دارای ۴۰ درصد از تولیدات نفت جهان هستند اما حدود ۶۵ درصد از کل گازهای همراه سوزانده شده در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه بر این، بررسی شدت سوزاندن گاز همراه نفت (نسبت هر متر مکعب گاز همراه نفت سوزانده شده نسبت به هر بشکه نفت خام تولیدی) در ۳۰ کشور اول سوزاننده گاز در جهان، نشان می‌دهد که کشورهای ازبکستان و عربستان با ۷.۴۷ و ۰.۵ مترمکعب به‌ازای هر بشکه به ترتیب بیشترین و کمترین میزان نسبت یاد شده را در اختیار دارند. ایران نیز با ۵.۸ مترمکعب در هر بشکه (بر اساس آخرین آمار بانک جهانی تا سال ۲۰۱۸) در رتبه چهاردهم قرار دارد.

پرونده فلرهای گازی تا ۲ سال دیگر بسته می شود

خبری از کاهش فلرهای گازی نیست
اما برخلاف تمام هدف گذاری های صورت گرفته خبری از کاهش فلرهای گازی در جهان نیست. برآورد بانک جهانی و تخمین‌های به‌دست آمده از اطلاعات ماهواره‌ای نشان می‌دهد، حجم گاز همراه نفت سوزانده شده در سال ۲۰۲۰ بیش ۱۴۲ میلیارد مترمکعب (معادل تقریبا ۳۸۹ میلیون متر مکعب در روز) بوده است. این رقم تعریبا معادل ۳۰ درصد گاز مصرفی اروپا و یا نیمی از انرژی الکتریکی مورد نیاز قاره آفریقا است.

کد خبر: ۱۲۰٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha