۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۴
واگذاری امول مولد دولت به شرط فراهم‌سازی زیر ساخت‌ها
کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد

واگذاری امول مولد دولت به شرط فراهم‌سازی زیر ساخت‌ها

اقدامی که قراراست دولت در راستای مولد سازی و واگذاری اموال مازاد خود انجام دهد بسیار شایسته است اما در گام نخست باید زیر ساخت های لازم را فراهم آورد تا شاهد اجرای درست این امر باشیم.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، محمدعلی احمدزاده اصل کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد واگذاری اموال دولتی از طریق بازار سرمایه، گفت: تاکنون دولت‌ها  نتوانسته‌اند مطابق آمارومستندات ارائه شده اقدامات موثری را در راستای واگذاری اموال مازاد انجام دهند، زیرا مسائل و اتفاقات متعددی پیرامون اقتصاد رخ داده که گریبان‌گیر این مسئله شده است.

او تصریح کرد: در حال حاضر نیاز است پیش از واگذاری اموال مازاد  به منظور شفافیت یک تعریف واحد ازسوی دولت در خصوص  اموال پربازده، کم بازده و بی بازده ارائه شود، تا برای سهامدار مشخص شود اکنون که سهام شرکت الف توسط دولت واگذار شده در کدام دسته قرار گرفته می‌گیرد.

احمدزاده اصل بیان کرد: بحثی که چندسال مطرح می‌شود اما مورد توجه مسئولان ذی ربط  قرار نمی‌گیرد آن است که دولت برای بازگشت اعتماد سرمایه گذاران باید ذهنیت مدیریت دولتی را از خود دور کند زیرا در غیر این صورت  واگذاری‌ها تفاوت چندانی با گذشته نخواهند داشت و همچنان مدیریت در دستان دولت باقی خواهد ماند.

او بیان کرد: دولت لازم است پس از مولد سازی و واگذاری اموال درآمد حاصله را خرج هزینه های جاری یا معیشت مردم  نکند بلکه آن را به منظور حمایت از تولیدکنندگان در امور تولیدی تزریق و سرمایه گذاری کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی لازم است  پیش از فروش امول مولد دولت به کمک قوه مقننه یک قانون واحد را در خصوص این مسئله تنظیم و تصویب کند تا پس از فروش مشکلی در این باره پیش نیاید.

احمدزاده اصل گفت: اکنون نیازاست دولت  برای واگذاری اموال به بخش خصوصی، موانع را از سر راه سرمایه گذاران بردارد زیرا در غیر این صورت دولت سیزدهم نیز مسیر دولت قبل را طی خواهد کرد.

او بیان کرد: بسیاری از کارشناس معتقد هستند که به منظور عدم تکرار اتفاقات گذشته و بیمه شدن سهم فروخته شده از سمت دولت،   نیاز است این بار به همراه این سهم‌ها اوراق تبعی نیز منتشر شود زیرا این امر یک اطمینان خاطر به سهامداران  خواهد داد که تحقق این امر بدین معناست که دولت تصمیمی برای اعطای مدیریت ندارد و بازهم خود می‌خواهد سهم های واگذار شده را مدیریت کند که چنین امری به نفع دولت و بازار سرمایه نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: لازمه فروش سهام های دولتی و واگذاری آن ها  در بازار سرمایه نیازمند بازگشت اعتماد سهامداران است که این امر جزء با مدیریت صحیح  و برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت محقق نمی‌شود، پس در این برهه بهتر است دولت  با در نظر گرفتن ابعاد مختلف، به انجام چنین کاری اقدام کند.

کد خبر: ۱۲۰٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha