۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
ابتکار دولت سیزدهم در ترمیم روابط با ترکمنستان؛ ایران نقش ترانزیتی خود را بازیافت
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بازار مطرح کرد:

ابتکار دولت سیزدهم در ترمیم روابط با ترکمنستان؛ ایران نقش ترانزیتی خود را بازیافت

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: پیرو تعاملات اقتصادی بین ایران،ترکمنستان و آذربایجان ما شاهد تعریف یک نقش ترانزیتی برای ایران بودیم.

هادی بیگی نژاد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان بیان داشت: قرار داد گازی که رخ داد از جنبه‌های مختلف قابل توجه بود.

 وی با اشاره به گذشته روابط ایران و ترکمنستان تصریح کرد: ما در گذشته از کشور ترکمنستان گاز دریافت می‌کردیم و مبلغ خرید این گاز را با یک فاصله زمانی پرداخت می‌کردیم، البته نه تمام مبلغ را و آنها قبول کردند که از ما در ازای مبلغ گاز، کالا دریافت کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از مدتی طرف ترکمنستانی ها اظهار داشتند که حاضر اند خدمات فنی و مهندسی از ایران به جای مبلغ خرید گاز دریافت کنند. لذا ما در قبال گازی که دریافت می‌کردیم کالا صادر می‌کردیم و قرار بود خدمات فنی و مهندسی هم به این کشور صادر شود.

بیگی نژاد در ادامه با اشاره به شروع به کار دولت دوازدهم بیان داشت: با روی کار آمدن دولت دوازدهم شرایط در رابطه با تعاملات اقتصادی با ترکمنستان به نحوی پیشرفت رفت که ما مبالغ مربوط به خرید گاز را پرداخت نکردیم و برخورد سردی بین ایران و ترکمنستان صورت گرفت و در نهایت این رابطه قطع شد.

وی ادامه داد: این قطع ارتباط نه تنها در موضوع گازی بلکه روابط اقتصادی ایران با ترکمنستان را قطع و مسائل سیاسی را نیز تنزل داد.

بیگی نژاد با اشاره به برگشت این رابطه پیرامون اقدامات دولت سیزدهم بیان داشت: تامین ۵ میلیون مترمکعب گاز در روز برای ایرانی که ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز را به خط زده و توزیع می‌کند و یک میلیارد متر مکعب گاز را استحصال می کند رقم چندانی نیست اما ما پیرو این تعاملات با ترکمنستان توانستیم خلا قطع ارتباط با این کشور را بازسازی کنیم.

وی تاکید کرد: ما پیرو این تعاملات اقتصادی، با کشور آذربایجان که می رفت تعاملاتمان به دشمنی بدل شود رابطه برقرار کردیم نکته بعدی  این است که یک نقش ترانزیتی در رابطه با این قرارداد سه جانبه برای ایران تعریف شد یعنی گازی تحویل بگیریم و گازی را تحویل دهیم لذا این موارد شروع خوبی است اولاً برای ایجاد رابطه حسنه با همسایگان و ثانیاً شروع تعاملات اقتصادی فیمابین.

وی تصریح کرد: پیرو این تعاملات اقتصادی ما شاهد تعریف یک نقش ترانزیتی برای ایران بودیم لذا ایران تا کنون یک نقش ترانزیتی برای خودش به طور جدی تعریف نکرده بود و ما امیدواریم که مجموعه دولت جدید یک نقش ترانزیتی برای ایران تعریف کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر خرید گازی ما به رقم ۵۰ یا ۶۰ میلیون متر مکعب برسد قطعاً خرید گاز ایران از ترکمنستان مفید خواهد بود.

کد خبر: ۱۲۰٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha