۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
استمرار تولید گاز نیازمند حفظ و نگهداشت تولید پارس جنوبی
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

استمرار تولید گاز نیازمند حفظ و نگهداشت تولید پارس جنوبی

رحیمی مظفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تحقق استمرار تولید گاز را نیازمند حفظ و نگهداشت تولید از پارس جنوبی و توسعه دیگر میدان‌های گازی دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالعلی رحیمی مظفری در رابطه با افت فشار مخازن میدان گازی پارس جنوبی هشدار داد و گفت: حدودا یک دهه است که کارشناسان نسبت به افت فشار مخزن پارس جنوبی هشدار می‌دهند و علیرغم گزارش‌های تخصصی متعدد و ترسیم آینده این پیش آمد، دولت‌ها تدبیری برای نگهداشت تولید این مخزن نداشته‌اند.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با باین اینکه افت فشار میدان گازی پارس جنوبی آغاز شده است، ادامه داد: کشور قطر برای جبران افت فشار، اقدام به نصب سکوهایی جهت جبران افت فشار کرده و امسال نیز برای افزایش ۴۰ درصدی استحصال گاز از مخزن برنامه‌ریزی می‌کند اما از طرفی کشور کماکان، رویه خود را بر استفاده حداکثری و استحصال، بدون اینکه برای افت فشار آن تدبیری بی‌اندیشد استوار کرده است و این یک زنگ خطر برای کشور است.

به گفته وی تولید گاز از پارس جنوبی به پیک ظرفیت رسیده و پیش‌بینی می‌شود، از ۴ سال آینده، سالانه به اندازه یک فاز پارس جنوبی (۲۸ میلیون مترمکعب) با افت تولید مواجه شود.

رحیمی مظفری تحقق استمرار تولید گاز را نیازمندحفظ و نگهداشت تولید از پارس جنوبی و توسعه دیگر میدان‌های گازی عنوان کرد و گفت: از آنجایی که این میدان سهم عظیمی از درآمد، تولید، اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است به نظر می‌رسد استحصال صرف گاز، بدون سرمایه‌گذاری در نگهداشت علیرغم تدابیر طرف مقابل، در آینده مشکلات بسیاری را رقم خواهد زد.

این نماینده مجلس بیان کرد: اگرچه ازدیاد برداشت از پارس جنوبی و جلوگیری از افت فشار مخزن آن ضرورتی غیرقابل اجتناب است اما این مهم نباید به معنای راه‌اندازی مسابقه مصرف انرژی در کشور بدون بهینه‌سازی باشد.

وی با اعتقاد به اینکه افت فشار مخزن پارس جنوبی تهدیدی برای کشور است اما می‌توان آن را به دو فرصت تبدیل کرد، توضیح داد: درواقع تهدیدها مقدمه ایجاد فرصت هستند به همین دلیل ابتدا باید با افزایش سرمایه‌گذاری ازدیاد برداشت را محقق داشت، ضمن آنکه برای جلوگیری از هدررفت انرژی و کاهش مصرف وسایل گرماشی را استانداردسازی کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس معتقد است اگرچه سرمایه‌گذاری در حوزه تولید ضرورت دارد اما با سرمایه‌گذاری کمتر از آن بر روی استانداردسازی وسایل گرمایشی هم می‌توان انرژی قابل‌ملاحظه‌ای را ذخیره کرد.

کد خبر: ۱۲۰٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha