۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
افزایش ارزش سهام شرکت‌های استارتاپی در بحران کرونا

افزایش ارزش سهام شرکت‌های استارتاپی در بحران کرونا

طی مدت زمانی که کرونا سبب کاهش ارزش بسیاری از سهام شرکت‌های تولیدی شد، شرکت‌های استارتاپی نه تنها زیان چندانی ندیدند بلکه روز به روز سهامداران آنها شاهد رشد ارزش سهام این شرکتها بودند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، صفر وفادار کارشناس بازار سرمایه در مورد مزایای ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه، اظهار کرد: پس از پشت سر گذاشتن یک فرآیند نسبتاً طولانی به سبب آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای ورود شرکت‌های استارتاپی، بازار سرمایه سرانجام در آذر ماه امسال آماده پذیرش اولین شرکت استارتاپی شد که تحقق درست این امر می‌تواند در بازه بلند مدت زمانی سبب عمق بخشیدن به بدنه بازار شود.

او افزود: از آنجا که با گذر زمان شاهد پیشرفت روزافزون شرکت‌های فناوری اطلاعات در کشور هستیم می‌توان گفت در آینده نزدیک شرکت‌های استارتاپی جایگاه وِیژه ای را در کنار سایر شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به خود اختصاص خواهند داد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به عرضه سهام تپسی اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه عرضه سهام این شرکت در قالب عرضه اولیه ترکیبی است و سهامداران خرد به صورت مستقیم امکان خرید این سهام را ندارند اما با توجه به شرایط روز بازار، بهتر است عرضه این سهام به زمان دیگری موکول شود.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد پتانسیل متفاوت میزان ریسک پذیری شرکت های استارتاپی به ویژه شرکت تپسی، بیان کرد:  از آنجا که بخش اعظم ارزش دارایی‌های استارتاپ ها را، دارایی‌های نامشهود تشکیل می دهند به همین خاطر پروفایل ریسک آنها  در مقایسه با سایر سهم های حاضر در بازار سرمایه بالا است اما به دلیل آنکه بازار سرمایه محل شفافی است  و مطابق قوانین شرکت های سهامی قبل از ورود باید برخی از چارچوب های لازم را رعایت کنند همین مسئله می تواند میزان ریسک آن ها را کاهش دهد.

 وفادار افزود: اکنون نیز مطابق تصمیمات صورت گرفته در فرابورس و به منظور کنترل جو روانی بازار سرمایه سهام شرکت تپسی به طور غیر مستقیم  و از طریق نهاد مالی  در اختیار سهامدار خرد قرار خواهد گرفت پس می توان گفت خرید این سهام ریسک بالایی نخواهد داشت.

او  در مورد روش های حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری دولت سیزدهم به منظور ورود شرکت های استارتاپی به بازار سرمایه، بیان کرد: شاید بتوان بزرگترین حمایت دولت در ورود شرکت ها یاد شده به بازار سرمایه را ایجاد زمینه و بستر مناسب حاکمیتی برای فعالیت های شفاف و توام با آرامش آن ها دانست. در صورت تحقق نیافتن این اصل، علاوه بر ایجاد رانت شاهد برهم خوردن تعادل اکوسیستم استارتاپ ها خواهیم بود.

کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح  کرد: معاونت علمی و فناوری دولت سیزدهم می تواند با همکاری سازمان بورس و فرابورس ایران الزامات و قوانین مورد نیاز را را برای حضور شفاف شرکت های استارتاپی به تصویب برساند، همچنین لازم است  اسامی این شرکت ها همانند شرکت های دانش بنیان به منظور بررسی اطلاعات و ارتقاء شفافیت روی سایت معاونت یاد شده قرار گیرد.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha