۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
کاهش ارزش لیره و افزایش تورم در ترکیه

کاهش ارزش لیره و افزایش تورم در ترکیه

کاهش بی سابقه ارزش لیره ترکیه باعث افزایش تورم و قیمت انواع کالاها در این کشور شده است.

به گزارش بازار، ترکیه از مشکل شدید اقتصادی رنج می‌برد که به ویژه مربوط به کاهش ارزش پول ملی این کشور است. کاهش بی سابقه ارزش لیره ترکیه، تاثیر منفی بر وجهه عملکرد اقتصادی دولت رجب طیب اردوغان گذاشته است.

از ابتدای امسال، لیره ترکیه ۶۵ درصد ارزش خود را از دست داده است. ارزش هر دلار آمریکا به بیش از ۱۳ لیره رسید و باعث شد پول ملی ترکیه، در بین پول‌های ملی قرار گیرد که امسال بدترین شرایط را داشتند. کاهش ارزش لیره ترکیه باعث شد میزان تورم سالانه در این کشور به ۲۰ درصد افزایش یابد.

بسیاری از اقتصاددانان این شرایط را ناشی از سیاست کاهش نرخ بهره بانکی می‌دانند که رئیس جمهور ترکیه بر اجرای آن اصرار دارد. به همین علت، بسیاری از شهروندان ترکیه و سرمایه گذاران به دنبال آن هستند که لیره‌های خود را به ارزهای باثبات‌تر مانند دلار و یورو تبدیل کنند. در ۱۲ ماه گذشته، بهای مواد غذایی در ترکیه ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافت. میزان اجاره بها در ترکیه به ویژه شهرهای بزرگ مانند آنکارا و استانبول، ۳۰ درصد افزایش یافت.

بر اساس اعلام اتحادیه‌های کارگری در ترکیه، خط فقر در این کشور بیش از ۱۰ هزار لیره است، در حالی که حداقل دستمزدها در این کشور ۲۸۰۰ لیره است. حدود ۴۰ درصد از کارگران در ترکیه، حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. حدود ۱۴ میلیون نفر در ترکیه زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در کنار این داده ها، حجم بدهی‌های خارجی ترکیه هم به ۱۳ میلیارد دلار افزایش یافته است که باید تا پایان امسال تسویه شود. پرداخت این بدهی‌ها باعث افزایش تقاضا برای ارزهای خارجی در ترکیه و تشدید فشار بر لیره شده است.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha