۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کمبودها اترک را منزوی کرد | فقدان انگیزه سرمایه گذاران
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبودها اترک را منزوی کرد | فقدان انگیزه سرمایه گذاران

گرگان- علیرغم گذشت ۱۶ سال از تصویب منطقه اقتصادی اترک در حال حاضر فقط یک سرمایه گذار در آن مستقر است که این واحد تولیدی هم به واسطه نبود امکانات مناسب از فعالیت در این منطقه اظهار پشیمانی می‌کند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: سال ۸۴ منطقه اقتصادی اترک به وسعت هزار هکتار و با هدف توسعه صنعت استان به تصویب رسید. اقدامی که امیدی در دل مردم این خطه از منظر تحول اشتغال و اقتصاد ایجاد کرد. با این حال پس از گذشته نزدیک به دو دهه هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به حضور در این منطقه نشده و یک شرکت سرمایه‌گذاری ایرانی و اوکرانی هم که با وعده‌های مسئولان در این خطه مستقر شده از تصمیم خود پشیمان شده و معتقد است در صورت اشراف به طرز تفکر مدیران استانی به هیچ وجه سرمایه خود را در این منطقه هزینه نمی‌کرد.

مدیرعامل شرکت لابل که از صنایع مرتبط با صنعت ساختمان گلستان به خبرنگار بازار، می‌گوید: پنج سال پیش با سرمایه‌گذاری یک شرکت اوکراینی به امید رونق منطقه، فعالیت خود را در شهرک صنعتی اترک آغاز کرد هیچ یک از وعده‌های مسئولان برای استقرار خدمات در اترک محقق نشده، می‌افزاید: در بدو ورود شرکت به این منطقه، مسئولان وعده همکاری همه جانبه دادند درحالیکه عملی نشد.

عدم استقرار گمرک
محمد امین بای استقرار گمرک و ایجاد زیرساخت را عمده وعده مسئولان می‌داند و می‌گوید: عدم استقرار گمرک مانعی برای برخورداری از مزایای گمرکی است از سویی نبود این اداره باعث شده تا برای واردات مواد اولیه، کالا در بندرعباس ترخیص شود همچنین به واسطه برخورداری از مزیت معافیت مالیاتی در این منطقه مسقر شده، می‌افزاید: قوانین در این بخش به قدری سختگیرانه است که تحقق معافیت برای ما دشوار شده تا جاییکه فشار زیادی از سمت مالیات بر روی شرکت است.

موضوع ناآگاهی برخی مدیران از تفکرات صنعتی و فقدان دیدگاه توسعه از مباحثی است که رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم به آن اذعان دارد و می‌گوید: به نظر می‌رسد مدیران ادراک صحیحی از شرایط اقتصادی کشور ندارند

او ضمن انتقاد از خلف وعده مسئولان استانی، ادامه می‌دهد: چهارسال پیش در دیدار با استاندار وقت و طرح مشکلات، ایشان قول رفع تمام مشکلات را دادند که پس از آن باز هم تغییری حاصل نشد گزینه‌های بهتری برای ما وجود داشت اما ما به واسطه عرق به گلستان به اینجا آمدیم  فقدان علم و آگاهی مدیران عامل عقب ماندگی صنعت استان است حتی بسیاری از مسئولان از مزایای منطقه ویژه اقتصادی خبر ندارند.

ادراک صحیح مدیریتی
موضوع نا آگاهی برخی مدیران از تفکرات صنعتی و فقدان دیدگاه توسعه از مباحثی است که رئیس اتاق بازرگانی گرگان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار به آن اذعان دارد و می‌گوید: به نظر می‌رسد مدیران ادراک صحیحی از شرایط اقتصادی کشور ندارند، متاسفانه در مواجهه با بسیاری از مسئولان استانی و کشوری این مشکل را داریم. از سوی دیگر علم، دانش و طرز تفکر مسئولان استانی متعلق به ۲۰ سال گذشته است و علی رغم گذشت دو دهه و تغییر بسیاری از پارامترها، علم این مدیران هنوز درآن دوره مانده است.

علی محمد چوپانی با بیان این مطلب که برخی از مدیران کشوری به روز هستند، ادامه می‌دهد: متاسفانه مدیران ارشد کشوری در زیرمجموعه خود، مدیرانی دارند که طرز تفکر آن‌ها ارتجاعی است؛ با چنین روندی که مدیران فعلی پیش گرفتند ما راه به جایی نخواهیم برد.

وی عدم همکاری اداره راه آهن شمال کشور و مانع تراشی این دستگاه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه اترک را از مصادیق ناآگاهی مسئولان می‌داند و می‌گوید: ۶۰۰ هکتار از اراضی منطقه اقتصادی اترک در تملک اداره راه آهن است که با شرایط سختی به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

شرایط برای حضور سرمایه گذار مهیا نیست
هرچند سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی معتقدند شرایط منطقه اقتصادی اترک برای حضور سرمایه گذار مهیا نیست اما مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان با بیان اینکه زیرساخت‌های این منطقه آماده است و خوشبختانه مشکلی در این منطقه برای ورود سرمایه گذار وجود ندارد، به خبرنگار بازار، می گوید:  قراربود شرکت راه آهن پل روگذر بر ریل احداث کند که علی رغم پیگیری دو استاندار قبلی، ترتیب اثری داده نشد.

شرایط منطقه اقتصادی اترک برای حضور سرمایه گذار مهیا نیست

محمد دودانگی علت این مشکل را محدودیت اعتباری شرکت راه آهن می‌داند و ادامه می‌دهد: مشابه پروژه نیمه کاره روگذرراه آهن منطقه اقتصادی اترک، در سایر استانها وجود دارد.  شرایط ویژه منطقه اترک را هیچ یک از مناطق اقتصادی کشور ندارد مجاورت اترک با منطقه آزاد اینچه برون، موقعیت استراتژیک این شهرک را دوچندان می‌کند.

وی انتقاد سرمایه گذاران از کمبود امکاناتی مانند برق و آب را در منطقه رد می‌کند و می‌افزاید: حجم برق و آب فعلی جوابگوی نیاز واحدهای صنعتی خواهد بود اما در صورت افزایش ۵۰ درصدی واحدهای صنعتی در این منطقه، برق آن با مشکل برق مواجه خواهد شد. استفاده از تصفیه فاضلاب و چاه آب  از راه‌های تامین آب منطقه اقتصادی اترک است لذا در حال حاضر برق و آب فعلی جوابگوی نیاز واحدهای صنعتی خواهد بود.

دولت مسیر دسترسی را هموار کند
علی رغم اینکه دودانگی آسفالت نبودن مسیر تردد منطقه اقتصادی اترک را تائید می‌کند، اما تردد آن را صعب العبور نمی‌داند و می‌گوید: سرمایه گذار به راحتی می‌تواند وارد این منطقه شود زیرا تمام امکانات زیرساختی آن مهیاست. با اینحال رئیس خانه صنعت و معدن گلستان از مسیر دسترسی شهرک صنعتی اترک انتقاد می‌کند و می‌افزاید: این مسیر نه تنها برای شهرک صنعتی اترک بلکه مناسب مرز خروجی یک کشور هم نیست.

رمضان بهرامی در گفتگو با خبرنگار بازار از منطقه اقتصادی اترک به عنوان یک فرصت یاد می‌کند و می‌گوید: باید دولتمردان زیرساخت‌های مورد نیاز این منطقه را پس از تصویب اترک، فراهم می‌کردند البته  زیرساخت‌هایی مانند آب و برق از ایرادات این منطقه  است و در بخش تولید انرژی تجدیدپذیر در منطقه اترک بخش خصوصی شهامت به خرج داده و ورود کرده است همچنین شهرک صنعتی اترک یک مولودی بود که در یک زمان خاص بدون آماده بودن زیرساخت‌های لازم، متولد شد.

وی ضمن انتقاد از نبود زیرساخت مناسب در شهرک اقتصادی اترک، افزود: امیدواریم دولت سیزدهم توجه به زیرساخت‌های اترک داشته باشد، انتقاد بخش خصوصی از کاستی‌های منطقه ویژه اترک به درستی است و بر آن صحه می‌گذارم.

شرایط مناسب است؟
درحالی که مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان معتقد است که شرایط منطقه اقتصادی اترک برای سرمایه‌گذاری مناسب است و مشکلی در مسیر دسترسی و کمبودی در زیرساخت‌های آن وجود ندارد نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی نظری خلاف او دارد و می‌گوید: انتقاد بخش خصوصی از کاستی‌های منطقه ویژه اترک به حق است و بر آن صحه می‌گذارم.

باید دولتمردان زیرساخت‌های مورد نیاز این منطقه را پس از تصویب اترک، فراهم می‌کردند

رحمت اله نوروزی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن انتقاد از نبود زیرساخت مناسب در شهرک اقتصادی اترک با بیان اینکه امیدواریم دولت سیزدهم به این کمبودهای منطقه ویژه اترک توجه لازم را داشته باشد، می گوید:  توجه دولت به زیرساخت‌ها اهمیت دارد لذا در نشست فراکسیون نمایندگان شمال کشور با رئیس جمهور قطعا این موضوع مطرح خواهد شد تا دولت به توسعه زیرساخت‌های اترک توجه ویژه نشان دهد.

با توجه به اینکه چندی پیش از سوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان و رئیس خانه صنعت و معدن گلستان نبود زمین مورد نیاز به سرمایه گذاران جدید به عنوان معضل حوزه صنعت استان یاد شده بود و از طرفی به منطقه اقتصادی اترک به عنوان ظرفیتی برای پوشش این کمبود نگاه شده بود به نظر می‌رسد ایجاد زیرساخت‌هایی مانند ساماندهی مسیر دسترسی و تامین آب و برق این منطقه یکی از ضروریات این منطقه به شمار می‌رود. ضمن اینکه تصویب منطقه آزاد اینچه برون لزوم توجه به منطقه اقتصادی اترک را دوچندان می‌کند.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha