۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
تشدید نظارت‌ها بر بازار کالاهای اساسی در آذربایجان شرقی| مشکل کمبود مرغ و تخم مرغ برطرف شد
در جلسه قرارگاه امنیت غذایی آذربایجان شرقی عنوان شد؛

تشدید نظارت‌ها بر بازار کالاهای اساسی در آذربایجان شرقی| مشکل کمبود مرغ و تخم مرغ برطرف شد

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از تشدید نظارت‌ها بر بازار کالاهای اساسی در این استان خبر داد.

بازار؛ گروه استان ها: دهمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان آذربایجان شرقی شامگاه امروز دوشنبه در محل استانداری آذربایجان شرقی و به صورت مشترک با قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهادکشاورزی با حضور ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.

اکبر فتحی در این جلسه گفت: برای تنظیم بازار در ستاد اقتصاد مقاومتی دولت، این قرارگاه امنیت غذایی تشکیل شده که طبق مصوبات جلسات آن، گشت‌های نظارت در استان تشکیل شده که در آن ۴۰ نفر از بسیج مستضعفان و ۴۰ نفر از سازمان صمت با سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همکاری خواهند داشت و به صورت گشت مشترک از واحدهای صنفی بازدید و به آن‌ها نظارت خواهند کرد.

وی اعلام کرد: گشت ‌های مشترک از دیروز در تبریز کار خود را آغاز کرده اند و با جدیت این نظارت‌ ها را انجام خواهند داد.

وی بیان کرد: در آذربایجان شرقی با توجه به کمبود گوشت مرغ و تخم مرغ، بررسی مشکلات این ۲ قلم کالا در اولویت قرار گرفته است و تصمیم گرفته شده برای رفع مشکل کمبود مرغ، جوجه‌ریزی در استان که در حال حاضر سه و نیم میلیون قطعه است به ۵ میلیون قطعه در ماه برسد.

فتحی با بیان اینکه همچنین برای رفع مشکل کمبود مرغ و تخم مرغ ساماندهی واحدهای غیرمجاز مرغداری آغاز شده است ادامه داد: برای مکانیزه کردن واحدهای مرغداری نیز نیاز است تا بانک کشاورزی تسهیلاتی را در اختیار این واحدها قرار دهد که در جلسه امروز مقرر شد دستور وزیر کشاورزی در این خصوص اجرایی شود .

ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی استان آذربایجان شرقی در سطح مطلوبی قرار دارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه واردات مرغ منجمد در تنظیم بازار تبریز و کاهش نرخ گوشت گرم موثر بوده است از این رو توزیع گوشت‌های منجمد تا زمان تثبیت قیمت‌ها ادامه خواهد داشت اضافه کرد: گوشت منجمد ترکیه کیلویی۲۰ هزارتومان عرضه می‌شود و در بیشتر فروشگاه ‌های زنجیره‌ای و تعاونی ‌ها موجود است و نه تنها کمبود گوشت منجمد نداریم بلکه شرایط برای ذخیره‌سازی ۲ هزار تن مرغ منجمد هم فراهم شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه برای بررسی نظارت می بایستی سه فرایند نظام تولید، نظام عرضه و اقدامات موردنیاز نظارت مورد بررسی قرار گیرد ادامه داد:  در نظام تولید یکسری اقدامات از جمله افزایش ظرفیت واحدهای مرغداری و افزایش بهره وری آنها ضروری به نظر می رسد که نیازمند تسهیلات بانکی است و در جلسه حاضر مقام عالی وزارت دستورات لازم برای این امر را صادر نمود.

وی با بیان اینکه در نظام توزیع طبیعتاً وضعیت موجود و آنچه باید در آینده صورت پذیرد مورد بررسی قرار گرفته است و در این راستا سامانه های موجود (سامانه جامع انبار، سامانه جامع تجارت) و نیز مکانیزه نمودن صندوق های فروشگاهها مدنظر بوده است گفت: خوشبختانه قوانینی در این ارتباط از جمله قوانین مصوب سال ۹۸ نیز موجود بوده و منابع مالی آن نیز از محل مالیات پرداختی فروشگاه ها پیش بینی شده است.

فتحی در ادامه افزود: ۴۰ نفر از اعضای بسیج و ۴۰ نفر از اعضای سازمان صمت مامور استقرار در سازمان جهادکشاورزی شده اند تا به انجام نظارت فیزیکی اقدام کنند.

وی از شروع گشت مشترک این گروه ها در سطح استان از دیروز خبر داد تا به لحاظ تامین عرضه در بازار مشکلی وجود نداشته باشد. ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی استان آذربایجان شرقی در سطح مطلوبی قرار دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان داشت: ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی استان در سطح مطلوبی قرار دارد و با کنترل اندکی ثبات پایدارتری در بازار ایجاد خواهد شد.

وی در ارتباط با تداوم جلسات قرارگاه گفت: همانگونه که از عنوان این جلسات برمی آید طبیعتاً تا رفع مشکلات موجود تداوم این جلسات ضروری بوده و شامل همه عرصه های تولید از جمله شیلات، تولیدات زراعی، صنایع تبدیلی و ... می شود لذا تصور می شود تا اتمام سال جاری این جلسات تداوم داشته باشد.

هیچ مشکلی از نظر تأمین کالاهای اساسی در بازار استان نداریم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: اقدامات مناسبی در جهت تولید، توزیع و تأمین مواد غذایی در استان صورت گرفته و در حال حاضر هیچ کمبودی از نظر تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد.

محمد کلامی اظهار داشت: خوشبختانه در سایه تلاش‌های دستگاه‌های مرتبط برای ذخیره اقلام استراتژیک، کالاهای اساسی به وفور در بازار استان موجود است که این موضوع مایه آرامش جامعه و دست‌اندرکاران حوزه تنظیم بازار است.

 وی، نگاه جدی و علمی به حفظ آرامش در جامعه را مهم‌ترین رویکرد ستاد تنظیم بازار استان عنوان کرد و گفت: معتقدیم که هر حرکت احساسی در بازار می‌تواند موجب انتظارات منفی و تقاضای کاذب در بخش مصرف شده و بازار را از روال عادی خارج کند.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی همچنین رصد جدی و مستمر چرخه تولید، توزیع و تأمین مواد غذایی را اولویت استان در حوزه تنظیم بازار دانست و گفت: رضایت خاطر مردم در گرو عملکرد مطلوب دستگاه‌ها در این سه حوزه است.

 وی افزود: دستگاه‌های مسئول باید رصد بازار را در این سه مرحله به صورت جدی انجام دهند و مشکلات را قبل از وقوع پیش‌بینی و برای حل آن چاره‌اندیشی کنند.

کلامی خواستار ارائه تسهیلات بانکی برای تأمین مالی واحدهای تولید مواد غذایی و صدور مجوز استفاده از حمل‌ونقل ریلی برای حمل نهاده‌های دامی و تسریع در تأمین این نهاده‌ها برای تولیدکنندگان شد.

 وی همچنین بر هماهنگی دستگاه‌های ناظر در حوزه بازار، اتخاذ روشهای مناسب برای برخورد با متخلفان در عین حفظ آرامش در بازار و استفاده از نیروهای با انگیزه در حوزه نظارت بر بازار تأکید کرد.

کد خبر: ۱۲۰٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha