۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۲
جذب بیش از ۴ هزار نفر در واحد های اقتصادی از طریق پرداخت مشوق های بیمه ای
عملکرد صد روزه وزارت تعاون در حوزه اشتغال تشریح شد؛

جذب بیش از ۴ هزار نفر در واحد های اقتصادی از طریق پرداخت مشوق های بیمه ای

عملکرد صد روزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال (از نیمه مرداد تا پایان آبان ۱۴۰۰) تشریح شد.

به گزارش بازار به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این گزارش عملکرد صد روزه؛ طرح کارورزی، معافیت بیمه کارفرمایی، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، طرح پرداخت یارانه دستمزد، برنامه حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال خرد، قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، همکاری در اجرای ششمین برنامه کشوری جمعیت صندوق جمعیت ملل متحد (UNFPA) از سال ۱۳۹۵ تاکنون، راهبری و پیاده‌سازی حمایت از کسب ‌وکارهای خرد و نوپا از طریق ظرفیت‌سازی تهیه و توزیع اقلام بهداشتی برای سالمندان و زنان باردار در دوره کرونا، برنامه حمایت از تولید و اشتغال در سال ۱۴۰۰، نظام تحلیل اطلاعات بازار کار(LMIA )، تهیه و تدوین گزارش های تحلیلی و مطالعاتی بازار کار، حمایت از کسب و کارها و شاغلین آسیب دیده از کرونا، سامانه ملی اشتغال و کسب و کار، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، خدمات ارائه پروانه کار اشتغال اتباع خارجی و ... تشریح شده است.

ثبت نام ۶۲۴  کارفرما در سامانه کارورزی در صد روز اول فعالیت دولت
بررسی عملکرد صد روزه نشان می دهد که تعداد ۶۲۴  نفر از کارفرمایان بنگاه های اقتصادی از طریق ثبت نام در سامانه کارورزی، تمایل خود را نسبت به شرکت در طرح و بهره مندی از مزایای آن اعلام کرده اند که تعداد ۴۷۲ بنگاه حائز شرایط مطابق دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی بوده و امکان جذب کارورز را داشته اند.

جذب  ۴ هزار و ۵۲۱ نفر در واحد های اقتصادی از طریق پرداخت مشوق های بیمه ای

برقراری معافیت بیمه کارفرمایی برای کارفرمایانی که اقدام به جذب و به کارگیری کارورزان می کنند در قالب طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه در حال اجرا است. دانش آموختگان دانشگاهی بیکار و جویای کار کارشناسی و بالاتر و کارگاه های خصوصی و تعاونی فعال در بخش های اقتصادی دارای کد کارگاهی تامین اجتماعی گروه هدف این طرح هستند.

بر اساس یافته های این گزارش: از ابتدای اجرای طرح تا کنون، پس از دوره مقدماتی کارورزی، ۸ هزار و ۷۷۵ بنگاه اقتصادی اقدام به جذب و به کار گرفتن نیروی کارجوان از میان کارورزان کرده اند، که حداکثر به مدت دو سال از معافیت بیمه کارفرمایی برخوردار شده اند.

 این آمار در دوره صد روزه فعالیت دولت جدید بالغ بر ۹۶۱ کارگاه است و اشتغال ایجاد شده در این دوره (نیمه مرداد تا پایان آبان ۱۴۰۰) از محل اجرای این طرح، بالغ بر ۴ هزار و ۵۲۱ نفر در ۹۶۱ کارگاه بوده است.

۱۴ هزار و ۷۷۲ قرداد برای مهارت آموزان در دوره صد روزه

در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با اعطای فرصت حداکثر یک سال به کارفرما، داوطلبان جوان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۲ سال واجد شرایط، مهارت های شغلی را در محیط کار فرا می گیرند. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، مسئولیت اصلی اجرای این طرح را در سال‌های اخیر به عهده دارد.

از سال ۱۳۹۶ تا پایان آبان ۱۴۰۰، ۷۹ هزار و ۵۱۱ کارفرمای بنگاه های اقتصادی بخش های خصوصی و تعاونی در این طرح مشارکت کرده اند و فضای کارگاهی و نیروی انسانی ماهر خود را به عنوان مربی در اجرای طرح به خدمت گرفته اند.

بررسی عملکرد صد روزه نشان می دهد که ۱۴ هزار و ۷۷۲ نفر در واحدهای پذیرنده کشور جذب شده اند.

بهره مندی ۶۹۰ طرح ازتسهیلات «سامانه تصکا»
معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صندوق کارآفرینی امید سرمایه گذاری مشترکی را به منظور اعطای تسهیلات کم بهره به واحد های کسب و کار با ظرفیت اشتغال بالا انجام داده است.

در این راستا طرح هایی که این مشخصات را داشته باشند در قالب سامانه «تصکا» از تسهیلات بهره مند می شوند.

در این گزارش آمده است: ۶۹۰ طرح در این قالب از تسهیلات بهره مند شده اند و مبلغ این تسهیلات ۱۷۵۱ میلیارد ریال بوده و برای ۴ هزار و ۶۵۹ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

طرح پرداخت یارانه دستمزد با هدف تحرک بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه های خرد، کوچک و متوسط

طرح پرداخت یارانه دستمزد با هدف تحرک بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه های خرد، کوچک و متوسط و همچنین زمینه سازی برای اشتغال دانش آموختگان مقاطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، افزایش مهارت و کسب تجربه توسط جویندگان کار به خصوص گروه شاغل اولی ها از طریق تعامل با نیروهای متخصـص و با تـجربه تدوین شده است.

بر اساس خروجی های سامانه یارانه دستمزد از ابتدای اجرای طرح تا پایان آبان سال جاری، ۳۳ هزار و ۹۶  نفر برای مدت یک سال در استان های محروم از اشتغال کشور و همچنین استان های مرزی و آسیب دیده از سیل، جذب بنگاه های فعال بخش های خصوصی و تعاونی شده اند. این آمار برای دوره صد روزه فعالیت دولت جدید، بالغ بر اشتغال ۳ هزار و۳۵۰ نفر است.

برنامه حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال خرد با فعالیت «گروه‌های خودیار»
پایه برنامه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی بر شرکت فعالانه نهادهای کوچک مردمی به نام «گروه‌های خودیار» قرار دارد که خودجوش و خودگردان هستند. محصول برنامه نیز حاصل دو فرایند انباشت پس‌انداز توسط اعضای گروه‌های خودیار و گردش آن پس‌انداز به‌صورت وام‌های خرد در میان اعضا، و دوم پیوند مالی این نهادها با بانک کشاورزی ایران و در نتیجه بهره‌مندی آنان از منابع این بانک به‌صورت وام‌های خرد ولی در مقیاس‌هایی بزرگ‌تر از آنچه که منابع صندوق‌های پس‌انداز و وام گروه‌ها اجازه آن را می دهد، خواهد بود.

گروه هدف برنامه را اغلب روستاییان کم درآمد و آسیب‌پذیری تشکیل می‌دهند که در شرایط عادی دسترسی به منابع بانکی ندارند.

در صد روز گذشته، ویرایش دوم و سوم سامانه طراحی شده الگوی عمومی تامین مالی خرد انجام شده است و همچنین بیمه اعضای گروه های خودیار در دستور کار قرار گرفت.

یک هزار و۶۴۳ طرح بهره مند ازتسهیلات اشتغال روستایی
در این گزارش اجرای قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری (با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی) به عنوان یکی از فعالیت های معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان شده است.

با توجه به اینکه عملکرد اشتغال پایدار روستایی و عشایری از سامانه کارا به صورت تجمعی است و این طرح مستمر و ادامه دار برای مدت ۹ سال پیش بینی شده است،

بر اساس آمار گرفته شده در این گزارش از نیمه مرداد تا پایان آبان سال جاری، یک هزار و ۶۴۳ طرح از تسهیلات اشتغال روستایی بهره مند شدند، مبلغ تسهیلات پرداخت شده از محل اشتغال پایدار روستایی ۴ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال است.

گفتنی است تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده از محل پرداخت این تسهیلات در مدت زمان گفته شده ۴هزار و ۸۹۱ نفر است.

همکاری در اجرای ششمین برنامه کشوری جمعیت صندوق جمعیت ملل متحد (UNFPA) از سال ۱۳۹۵ تا کنون
تفاهم نامه همکاری مشترک با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد(UNFPA) و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و برنامه های کاری سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ تنظیم شده و در حال اجرا است.  

بر اساس یافته های این گزارش، در راستای برنامه کاری سال ۲۰۲۱، طی صد روز گذشته طرح خدمات مشاوره آموزشی با موضوع «توانمندسازی و بهبود قابلیت اشتغال و انعطاف پذیری جوانان و زنان از طریق توسعه موارد آموزشی مهارت های حرفه ای و زندگی از جمله آموزش در مناطق تعیین شده با هدف افزایش نرخ مشارکت زنان و جوانان» و طرح خدمات مشـاوره آموزشـی با موضوع تدوین نقشه راه سود جمعیتی و ارائه سیاست ها و برنامه های مناسب آن برای بهره مندی از ظرفیت جمعیت جوانان و زنان در اقتصاد ایران و پیشنهاد آن برای لحاظ نمودن در برنامه هفتم توسعه کشور" در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال در حال انجام است.

تهیه و توزیع اقلام بهداشتی برای سالمندان و زنان باردار در دوره کووید ۱۹
بر اساس گزارش عملکرد صد روزه معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال، راهبری و پیاده‌سازی حمایت از کسب وکارهای خرد و نوپا از طریق ظرفیت‌سازی تهیه و توزیع اقلام بهداشتی برای سالمندان و زنان باردار در دوره کووید ۱۹ یکی ازاقدامات این معاونت بوده است.

در  این زمینه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ارائه خدمات مدیریت بر طراحی، اجرا، نظارت و تسهیل‌گری پروژه برای اتمام فرآیند تولید اقلام بهداشتی؛ انجام کنترل کیفی مستقل محصولات تولید شده؛ برنامه ریزی توزیع، تدوین دستورالعمل توزیع و هماهنگی با نمایندگان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت در استان‌های تعیین شده و برنامه‌ریزی توزیع، توزیع اقلام بهداشتی توسط همکاران مؤسسه، بهسازی واحدهای تولیدی از طریق تأمین تجهیزات، نیازسنجی، اولویت‌بندی، خرید، نصب و راه‌اندازی تجهیزات موردنیاز واحدهای تولیدی و ... انجام شده است.

۳۲ هزار میلیارد تومان سهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کل منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰
بر اساس بررسی های این گزارش، برنامه حمایت از تولید و اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال ۱۴۰۰، یکی از اصلی ترین برنامه های این وزارتخانه است که این برنامه در چارچوب دستور العمل جزء ۱ تا ۹ بند الف تبصره ۱۸  قانون بودجه سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

سهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کل منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شامل ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به علاوه منابع تنفیذی بند(و) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ به میزان ۸۵۰۰ میلیارد ریال  (از محل ردیف (۲۸) جدول مصارف هدفمندی موضوع بند (الف) تبصره ۱۴ قانون بودجه به میزان ۲,۶۲۲,۰۰۰  میلیون ریال به حساب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز شده است.

طراحی سامانه تحلیل اطلاعات بازار کار(LMIA )

تحلیل اطلاعات بازار کار (LMIA)، مبنای مهمی برای سیاست‌های اشتغال و بازار کار فراهم می کند و حتی می تواند در آگاهی بخشی به سیاست گذاران و برنامه ریزان برای طراحی، پیاده سازی، اجرا، پایش و ارزیابی سیاست ها نقش کلیدی داشته باشد.

سیاستگذاران، برنامه ریزان، مسئولین ارشد نظام، بنگاه ها، جویندگان کار و سایر ذینفعان گروه های هدف این طرح هستند.

در این راستا معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی سامانه LMIA  را در دست اجرا دارد و مقرر است در ظرف مدت سه سال و در چند مرحله، داده های آماری ثبتی و داده های آماری مبتنی بر نتایج طرح های آمارگیری و سرشماری در اختیار ذینفعان قرار گیرد.

تهیه و تدوین گزارش های تحلیلی و مطالعاتی بازار کار برای سیاست گذاران، برنامه ریزان، مسئولین ارشد نظام
از آنجا که تدوین گزارش های تحلیلی و مطالعاتی در دستگاه های دولتی، ابزاری برای بهبود وضع موجود هستند، سیاستگذاران، برنامه ریزان، مسئولین ارشد نظام، گروه هدف تهیه و تدوین گزارش های تحلیلی و مطالعاتی بازار کارهستند،   ارائه پیشنهادات و توصیه های سیاستی مناسب در سطح کلان (در زمینه اشتغال، منابع انسانی، برنامه های آموزشی، قوانین و مقررات ناظر بر بازار کار و تامین اجتماعی و ...) از دستاوردهای مورد انتظار در تهیه این گزارش های تحلیلی است.

حمایت از کسب و کارها و شاغلین آسیب دیده از کرونا
با شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب‌ وکارهای اقتصادی با تعطیلی و رکود روبرو شده‌اند. یکی از مهمترین اقدامات حمایتی دولت ایران برای حمایت از بنگاه های آسیب دیده از کرونا، اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت و با تنظیم فرآیند سهل گیرانه اعطای تسهیلات برای رسته های منتخب و آسیب دیده از کرونا بوده است که گروه هدف آن صاحبان واحدهای کسب و کارها و شاغلین (بخش رسمی و غیررسمی) ۱۴ رسته به شدت آسیب دیده از کرونا هستند.

در این زمینه، شناسایی رسته فعالیت‌های اقتصادی آسیب‌دیده در تعامل با دستگاه های اجرایی (۱۴ رسته و ۸۵۰ زیر رسته مشمول تسهیلات کرونا)، تهیه و تدوین برنامه بسته حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا،   تهیه دستورالعمل برای کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کووید ۱۹ (بدون کد بیمه کارگاهی و شاغلین بیمه نشده) و تصویب آن در ستاد کرونا و ابلاغ به استان ها و دستگاه های اجرایی، طراحی و ثبت اطلاعات متقاضیان دریافت تسهیلات در سامانه مرتبط با موضوع تسهیلات کرونا و موارد دیگر در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی انجام شده است.

بر اساس آمار ارئه شده در این گزارش ۸ هزار و ۲۶۹ بنگاه اقتصادی از این تسهیلات استفاده کردند و مبلغ تسهیلات ارائه شده در بازه زمانی گزارش ۲۸۷۶ میلیارد ریال است.

این گزارش می افزاید: تعداد فرصت های شغلی تثبیت شده از محل تسهیلات کرونا ۱۹ هزار و ۸۲۸ نفر است.

پیگیری ایجاد پلتفرم و شبکه بازارهای مجازی مشاغل خانگی

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علاوه بر صدور مجوز برای مشاغل خانگی، حمایت مالی از فعالین مشاغل  خانگی، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی،   به روزرسانی سامانه مشاغل خانگی، پیگیری ایجاد شبکه ملی و تشکل بخش غیردولتی در حوزه  مشاغل خانگی را از طریق تشکیل اتحادیه و یا تعاونی فراگیر ملی با تجمیع اتحادیه ها و تعاونی های تأمین نیاز استانی در چارچوب قوانین و مقررات بخش تعاونی را انجام می دهد.

این معاونت همچنین برای استفاده از ظرفیت های موجود مکان بازارهای حوزه بازاریابی، فروش، توزیع و تامین به منظور توسعه و تکمیل بیش از پیش زنجیره ارزش زیست بوم کسب و کارهای خانگی با تاکید بر توسعه بازار فروش محصولات و ایجاد فروشگاه آنلاین عرضه و فروش محصولات مشاغل خانگی پیگیری ایجاد پلتفرم و شبکه بازارهای مجازی مشاغل خانگی را دردستورکار خود دارد.

بر اساس یافته های این گزارش تعداد۲۱ هزار و ۲۱۷ فقره مجوز مشاغل خانگی در بازه زمانی گزارش صادرشده است و یک هزار و ۲۵۷ طرح از تسهیلات مشاغل خانگی جمعا به مبلغ ۴۲۵۰۰۵ میلیون ریال استفاده کرده اند.

گفتنی است تعداد فرصت های شغلی ایجاد و تثبیت شده از محل پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ۴ هزار و ۳۳۵ نفر بوده و ۷ هزار و ۹۸۲ نفر از طریق طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به بازار کار اتصال یافته اند.

صدور پروانه کار اتباع خارجی برای یک هزار و ۱۵۱ نفر
بر اساس آمار منتشر شده در این گزارش در صد روز آغازین کار دولت سیزدهم تعداد یک هزار و ۱۵۱ نفر پروانه کار برای اتباع خارجی صاد شده است و همچنین پروانه کار یک هزار و ۵۳۱ نفر تمدید و پروانه کار ۶۸۰ نفر ابطال شده است.

این گزارش می افزاید: در این مدت یک هزار و ۲۰۶ نفر نیروی انسانی توسط اتباع خارجی آموزش دیده اند و ۴ هزار و ۶۷۰ نفر نیز به جای اتباع خارجی جایگزین شده اند.

در این گزارش آمده است، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مدت زمان فعالیت صد روزه خود در دولت سیزدهم ۵۸ فقره مجوز برای مراکز مشاوره کارآفرینی، ۲۰ فقره مجوز برای مراکز شتاب دهنده و ۲۴ فقره مجوز برای کافه های کارآفرینی صادر کرده است. توانمند سازی کارآفرینان از طریق آموزش های مجازی ۲۷ هزار و ۱۵۳ نفر ساعت در این دوره بوده است.

این گزارش می افزاید: در دوره یاد شده ۲۰ هزار و ۹۳۸ نفر از بیکاران از طریق کاریابی های داخلی به کارگرفته شدند و ۱۸۵ نفر نیز از طریق کاریابی های خارجی کار پیدا کرده اند.

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ۵۳ مرکز کاریابی غیردولتی داخلی و ۱۵ مرکز غیر دولتی خارجی نیز مجوز صادر کرده است.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حجت IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 0
      دروغه کی رفته تحقیق کنه راست میگن اگر راست باشه اقوام خودشون بردن تکلیف ما که بچه بیکار داریم فامیل وزیر نداریم چه می شود
    • رحمت الله پور عزیزی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 0
      تا کی گزارش دروغ ؟؟؟سایت ثبت نام مشوق بیمه ای و یارانه دستمزد بیش از ۷۰ روز هست که بسته هست. گزارش دروغ تا کی؟؟؟
    • ملاحسنی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      سایت مشوق بیمه ای ۹۰ روزه که بسته شده و امکان ثبت متقاضی کار نیست.