۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
ایرانی ها چقدر بنزین و گازوئیل مصرف می کنند؟ | رشد ۲۶۵ درصدی مصرف بنزین در ۳۰ سال

ایرانی ها چقدر بنزین و گازوئیل مصرف می کنند؟ | رشد ۲۶۵ درصدی مصرف بنزین در ۳۰ سال

مصرف بنزین در ۳۰ سال گذشته ۲۶۵ درصد رشد کرده درحالی‌که کشورهای ترکیه، آلمان و فرانسه رشد منفی در مصرف بنزین را تجربه کرده‌اند. همچنین مصرف گازوئیل در این مدت تنها ۶۱ درصد بیشتر شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ایرانی ها رکودهای عجیبی را در مصرف حامل های انرژی به نام خود ثبت کرده اند. آنگونه که آمارها نشان می دهد سرانه مصرف برق خانگی در ایران ۶ برابر میانگین جهانی است. میزان مصرف آب هم به وضعیت نگرانی کننده ای رسیده است.  با وجود خشکسالی  شدیدی که کشور با آن مواجه بوده گفته می شود که سرانه مصرف ۲ برابر الگوی جهانی است. جدای از این مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران به‌ازای هر نفر تقریباً ۲ برابر متوسط جهانی اعلام شده است.

بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرده در ایران به‌ازای هر نفر روزانه حدود ۰.۹۵ لیتر بنزین و حدود ۰.۸۸ لیتر گازوئیل مصرف می‌شود. رشد مصرف بنزین در ۳۰ سال گذشته در ایران حدود ۲۶۵ درصد بوده است درحالی‌که کشورهای ترکیه، آلمان و فرانسه در ۳۰ سال گذشته رشد منفی در مصرف بنزین را تجربه کرده‌اند و مصرف بنزین خود را کنترل کرده‌اند که در اروپا این امر سبب بسته‌شدن بعضی از واحدهای پالایشگاهی شده و بعضی دیگر از پالایشگاه‌ها نیز تغییر فرایند داده و تبدیل به پالایشگاه‌های زیستی شده‌اند.

مصرف بنزین در ۳۰ سال گذشته حدود ۲۶۵ درصد بیشتر شده است. مرکز پژوهش های مجلس می گوید در ایران به‌ازای هر نفر روزانه حدود ۰.۹۵ لیتر بنزین و حدود ۰.۸۸ لیتر گازوئیل مصرف می‌شود

رشد ۶۱ درصدی مصرف گازوییل در ۳۰ سال گذشته
همچنین رشد مصرف گازوئیل در ۳۰ سال گذشته در کشور حدود ۶۱ درصد بوده است درحالی‌که مصرف گازوئیل در ۳۰ سال اخیر در ترکیه حدود ۲۱۰ درصد رشد کرده است و بر خلاف مصرف بنزین عمده رشد مصرف سوخت در ترکیه مربوط به مصرف گازوئیل بوده است و از طرف دیگر کشورهای روپایی نظیر آلمان، فرانسه و روسیه در ۳۰ سال اخیر توانسته‌اند مصرف گازوئیل خود را نیز کنترل کرده و تقریباً ثابت نگاه دارند.

علاوه بر این، نرخ مصرف بنزین و گازوئیل در ایران در ۳۰ سال اخیر روند صعودی داشته است (۲۶۵ درصد رشد در بنزین و ۶۱ درصد رشد در گازوئیل) و در صورت عدم کنترل این رشد مصرف در ساله‌ای آینده، ایران دوباره به واردکننده سوخت در منطقه بدل خواهد شد، لذا باید این رشد مصرف با ابزاری نظیر توسعه سوخته‌ای جایگزین جدید، افزایش بهره‌وری خودروها، هدفمندی یارانه سوخت و استفاده از حمل‌ونقل عمومی در ساله‌ای آینده به‌عنوان راهکار کاهش و کنترل مصرف سوخت استفاده شود.

کد خبر: ۱۲۰٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha