۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
استارتاپ ها به دنبال نوآوری و رفع موانع صنعت معدن| کاهش هزینه های اکتشافات تا شناسایی ذخایر پنهان
«بازار» گزارش می دهد

استارتاپ ها به دنبال نوآوری و رفع موانع صنعت معدن| کاهش هزینه های اکتشافات تا شناسایی ذخایر پنهان

استارتاپ های پیکر اسکن، زمین هوش و کانی مانی در راستای رفع چالش های پانزدهمین قدرت برتر جهانی صنعت معدن ایران، قصد دارند با نوآوری هایشان شیوه سنتی امروزی فعالیت ها را متحول و سودآور کنند.

بازار؛ گروه صنعت: کشف بیش از ۸۰ نوع از مواد معدنی در کشور، باعث شده ایران به عنوان ۱۵ قدرت برتر جهانی صنعت معدن معرفی شود. این در حالی است که هنوز آن طور که باید نتوانسته ایم از این مواهب الهی معدنی کشور بهره مند شویم. بنابراین از بخشی از آن ها به دلیل عدم دسترسی به تجهیزاتی چون سیستم اسکنر در نتیجه ادامه تحریم‌ ها، عدم شناسایی تمام مواد معدنی به دلیل استفاده از سیستم سنتی حفاری و حتی محدودیت های مالی معدن داران برای ادامه پروژه ها محروم شده ایم. در این راستا از ابتدای سال جاری برخی از شرکت های دانش بنیان و استارتاپی حوزه معدن با حمایت شتاب دهنده کانی بوم در این مسیر گام برداشته اند که با نوآوری و رفع بخشی از موانع به صنعت معدن رنگ و بویی تازه ببخشند.

در سال های اخیر به دلیل تحریم های خصمانه آمریکا علیه ایران، صنعت معدن کشور از دست یابی به یک اسکنر که به عنوان یکی از تجهیزات مهم صنعت معدن دنیا شناخته می شود محروم شده است از همین رو تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت های داخلی استارتاپ پیکر اسکن را برای شناسایی ذخایر معدنی راه اندازی کنیم

محرومیت هایی که باعث خودکفایی شد
استارتاپ پیکر اسکن یکی از مجموعه هایی است که با تهیه و توسعه دستگاه  تصویربردار مغزه‌ های حفاری و نرم‌ افزار تحلیل تصاویر مغزه بر پایه هوش مصنوعی، روشی هوشمند را برای تعیین لیتولوژی، آلتراسیون و شکستگی‌ها به همراه نمودار آنالیز شیمیایی عناصر مغزه‌ ها جهت مدل سازی و تخمین ذخایر معدنی فراهم کرده است.

دستگاه تصویربرداری این استارتاپ اطلاعات و تصاویر مغزه را به صورت یک بانک اطلاعاتی جامع و دیجیتال، مستند و مدون می‌کند و نیاز به کنترل مغزه‌ ها در انبار مغزه و نمودار برداری مجدد را به شدت کاهش می‌ دهد. همچنین به کاربر خبره وقت بیشتری را برای مطالعه دقیق‌ تر و تفسیر بهتر مغزه‌ ها بجای صرف زمان برای نموداربرداری می‌ دهد. از سوی دیگر امکان استفاده از روش‌ های پردازش تصویر، یادگیری ماشین و الگوریتم‌ های هوشمند برای تشخیص و نمودار برداری خودکار لیتولوژی، ماده معدنی و پارامترهای دیگر را فراهم می‌ آورد و به تصمیم‌گیری‌ های مدیریتی کمک می‌ کند.

سعید قاسم زاده، سرپرست توانمند سازی و برنامه ریزی استارتاپ پیکر اسکن با اشاره به اینکه دستگاه پیکر اسکن به صورت خودکار به حفاری لایه ها می پردازد به «بازار» گفت: دلیل اینکه این موضوع را برای فعالیت استارتاپی مجموعه مان انتخاب کردیم این است که در سال های اخیر به دلیل تحریم های خصمانه آمریکا علیه ایران، صنعت معدن کشور از دست یابی به یک اسکنر که به عنوان یکی از تجهیزات مهم صنعت معدن دنیا شناخته می شود محروم شده است. بنابراین تصمیم گرفتیم این دستگاه را خودمان با بهره مندی از توان داخلی بسازیم و نرم افزارهای آن را در ایران طراحی، تولید و توسعه دهیم.»

استارتاپ ها به دنبال نوآوری و رفع موانع صنعت معدن| کاهش هزینه های اکتشافات تا شناسایی ذخایر پنهان

این فعال استارتاپی با اشاره به اینکه نرم افزار دستگاه مذکور در کشور تا ۷۰ درصد بومی سازی شده و بخش سخت افزاری آن نیز تا دو ماه آینده آماده تحویل می شود، تاکید کرد: «از مهمترین قابلیت هایی که دستگاه پیکر اسکن در صنعت معدن کاری دارد می توان به این اشاره کرد که این دستگاه قابلیت تولید باند دیجیتال در مغزه های حفاری را دارد، همچنین سرعت پردازش ها را افزایش و هزینه اکتشافات را کاهش می دهد که نتیجه آن موفقیت در اکتشافات در بازده زمانی کوتاهی است.»

کاهش هزینه های اکتشافات
عضو استارتاپ پیکر اسکن با اشاره به کاهش زمان مورد نیاز برای اکتشافاتی که در گذشته به صورت سنتی انجام می شد و حالا می توان با بهره مندی از سیستم های نوین آن را کاهش داد، بیان کرد: «اگر در گذشته یک کارشناس خبره باید یک ماه برای اکتشافات زمان می گذاشت، اکنون همان کارشناس می تواند با بهره مندی از این دستگاه اسکنر طی شش روز اطلاعات مورد نیاز را دریافت کند. همچنین با توجه به دقت این دستگاه می توان گفت حداقل ۱۰ درصد از هزینه های اکتشاف کاهش می یابد.» 

قاسم زاده در این راستا که اسکنر استارتاپ پیکر اسکن در چه زمینه هایی کاربرد دارد، اضافه کرد: «در زمینه اکتشافات تمام شرکت های معدنی، نفتی و مرتبط با حوزه انرژی زمین گرمایی (ژئوترمال) می توانیم کمک کنیم. بنابراین پیکر اسکن می تواند در تمام زمینه هایی که نیاز به ایجاد یک بانک دیجیتال است تا یک مدیر بدون مراجعه به معدن بتواند به کل پروسه حفاری دسترسی یابد فعالیت معدن کاران را تسهیل کند.»

وی ادامه داد: «علاوه بر آنچه که گفته شد مدیران می توانند از طریق تصاویر موجود در پردازش مبتنی بر هوش مصنوعی به اطلاعات کافی دست یابند.»

استارتاپ زمین هوش در شناسایی، معرفی ذخایر و پتانسیل های معدنی همراه با ذخایر پنهان فعالیت دارد. در این مجموعه براساس داده های ماهواره ای و الگوریتم های هوش مصنوعی می توان مناطق معدنی را شناسایی کرد

شناسایی ذخایر پنهان
یکی دیگر از استارتاپ های فعال در صنعت معدن، مجموعه دانش بنیان زمین هوش است. این استارتاپ با هدف تشخیص ذخایر پنهان و شناسایی مناطق پر پتانسیل مواد معدنی مختلف با تصاویر ماهواره‌ ای به کمک الگوریتم‌ های هوش مصنوعی توسعه داده شده، در جهت ارزیابی و معرفی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری معدنی گام بر می‌ دارد. در این رابطه محمد علی عابدینی، بنیانگذار استارت آپ زمین هوش به «بازار» گفت: «این استارتاپ در شناسایی، معرفی ذخایر و پتانسیل های معدنی همراه با ذخایر پنهان فعالیت دارد. در این مجموعه براساس داده های ماهواره ای و الگوریتم های هوش مصنوعی می توان مناطق معدنی را شناسایی کرد.»

این فعال استارتاپی با اشاره به فعالیت هایی که قبل از ورود به حوزه استارتاپی آغاز کرده بود، اضافه کرد: «پیش از ورود به این حوزه با استفاده از علم شناسایی مواد معدنی و با استفاده از تصاویر ماهواره ای توانستیم با معرفی چند محدوده به سرمایه گذار خارجی هندی، از صفر تا ۱۰۰ اکتشاف و استخراج را انجام دهیم. پس از آن الگوریتم های هوش مصنوعی در تصاویر را به منظور شناسایی مواد معدنی دیگر توسعه دادیم و تست پایلوت را برای کانیزار های مس با موفقیت انجام دادیم.»

وی در خصوص پاره ای از مشکلات پیش روی زمین هوش بیان کرد: «تحریم ها و امکان ناپذیر بودن داشتن تراکنش های مالی منجر به این شده که نتوانیم از تصاویر با کیفیت تر بهره مند شویم، از همین رو ناچار به این هستیم که از همان تصاویر رایگان ماهواره ای بهره ببریم که آن ها هم نمی توانند نیاز مجموعه را به صورت کامل برطرف کنند.»

طی دهه های اخیر کمتر از ۵ درصد از ذخایر صنعت معدن مورد بهره برداری قرار گرفته است. بنابراین با توجه به توانمندی که مجموعه زمین هوش دارد، درصورت رفع تحریم ها می توان شاهد حضور سرمایه گذاران هندی، چینی و غیره در ایران باشیم

ضرورت بازنگری در قوانین معدن داری
عابدینی اضافه کرد: «فارغ از اینکه تحریم به طور کلی یا جزئی رفع شود اگر به هر نحوی ساز و کاری برای انجام تبادلات مالی بین المللی فراهم شود، بخش عمده مشکلات ما مرتفع خواهد شد؛ چون امکان حضور برای مشتریان بالقوه ما که سرمایه گذاران خارجی هستند فراهم می شود که این اتفاق هم می تواند مجموعه ما را توسعه دهد و هم برای افراد بومی مناطق فرصت اشتغال زایی ایجاد کند.»

استارتاپ ها به دنبال نوآوری و رفع موانع صنعت معدن| کاهش هزینه های اکتشافات تا شناسایی ذخایر پنهان

وی با اشاره به شرکت هایی که در صورت نبود تحریم ها علاقه مند به سرمایه گذاری در صنعت معدن ایران هستند، ادامه داد: «ظرفیت های معدنی ایران بر هیچ کسی پوشیده نیست و طی دهه های اخیر نیز کمتر از ۵ درصد از این ذخایر مورد بهره برداری قرار گرفته است. از جمله این ذخایر می توان به ذخایر مس اشاره کرد. با توجه به توانمندی که مجموعه زمین هوش دارد، درصورت رفع تحریم ها می توان شاهد حضور سرمایه گذاران هندی، چینی و غیره در ایران باشیم.»

عابدینی در خصوص موانع داخلی صنعت معدن تصریح کرد: «باید قوانین معدن که متعلق سال ۱۳۷۷ است بازنگری و اصلاح شود. این موضوع می تواند به روند ثبت و اکتشافات کمک کند، همچنین این موضوع می تواند در جهت شناسایی ذخایر پنهان و استارتاپ ها تاثیر گذار باشد.»

با جذب سرمایه های سرگردان مردم در صنعت معدن نه تنها معضل بازارهای غیر سرمایه ای که اکنون شکل سرمایه ای گرفته اند برطرف می شود بلکه می توان واحدهای کوچک معدنی را هم فعال کرد که در نهایت مردم هم از آن راضی تر می شوند

ورود سرمایه گذاران خرد به صنعت معدن
محمد صادق اکبری، مدیر پلت فرم سرمایه گذاری جمعی کانی مانی در خصوص فعالیت هایی که انجام می دهند به «بازار» گفت: «یکی از چالش های اصلی معادن بحث تامین مالی و سرمایه مورد نیاز برای بهره برداری از معادن است. با توجه به اینکه معادن بزرگ حجم برداشت بالایی دارند، به طور طبیعی سرمایه گذاران خاص خود را هم دارند. این درحالی است که به معادن کوچک که ظرفیت و سود کمتری دارند کمتر توجه می شود و اغلب با مشکلات مالی عدیده ای مواجه هستند.»

این فعال استارتاپی با اشاره به بازارهای سرمایه گذاری موجود در کشور اضافه کرد: «طی سال های اخیر مردم برای حفظ سرمایه هایشان به سراغ بازارهای مختلفی از جمله مسکن، خودرو، ارز، طلا و غیره رفتند که نتیجه ای جز ایجاد التهاب در بازارها و نارضایتی در بر نداشت. از این رو مردم به سراغ بورس رفتند که آن را هم دیدیم که چندان رضایت بخش نبود. بنابراین به این فکر افتادیم که بازاری سرمایه ای همراه با سود برای مردم در صنعت معدن ایجاد کنیم.»

وی ادامه داد: «با جذب سرمایه های سرگردان مردم نه تنها معضل بازارهای غیر سرمایه ای که اکنون شکل سرمایه ای گرفته اند برطرف می شود بلکه می توان واحدهای کوچک معدنی را هم فعال کرد که در نهایت مردم هم از آن راضی تر می شوند.»

استارتاپ ها به دنبال نوآوری و رفع موانع صنعت معدن| کاهش هزینه های اکتشافات تا شناسایی ذخایر پنهان

اکبری افزود: «پلت فرم کانی مانی بهره برداری از معادن را در قالب یک شبکه بلاک چین برای سرمایه های خرد ایجاد می کند. بنابراین هر کسی متناسب با سرمایه ای که دارد می تواند از بستر  بلاک چین برای خرید شفافیت سهام از مجموعه هایی که پروژه بهره برداری از معدن را به بخش ها و سرمایه های خرد تبدیل می کنند استفاده کند.»

هرچند ممکن است سود حاصل از سرمایه گذاری در بازار هایی همچون مسکن، خودرو، ارز و غیره بالا باشد اما ریسک و تورم زایی آن‌ ها غیر قابل انکار است، این درحالی است که سود و ریسک بازاری همچون صنعت معدن قابل قبول تر است و تورم زایی هم ندارد

بیمه سرمایه سرمایه گذاران
مدیر پلت فرم سرمایه گذاری جمعی کانی مانی در پاسخ به این سوال که چرا مردم بجای بازارهایی همچون ارز، طلا و غیره باید در صنعت معدن سرمایه گذاری کنند، بیان کرد: «هرچند ممکن است سود حاصل از سرمایه گذاری در بازار هایی همچون مسکن، خودرو، ارز و غیره بالا باشد اما ریسک و تورم زایی آن‌ ها غیر قابل انکار است، این درحالی است که سود و ریسک بازاری همچون صنعت معدن قابل قبول تر است و تورم زایی هم ندارد.»

اکبری در خصوص جذابیت بازار سرمایه ای معدن اضافه کرد: «سرمایه گذاری که در این بخش انجام می شود تابع بازار عرضه و تقاضا نیست و به حفظ ارزش ملی و افزایش تولید کمک  می کند. همچنین مواد معدنی با استخراج ارزش می یابند و با سرمایه گذاری و فرآوری آن ها می توان ارزش آن ها را تا ۱۰ برابر افزایش داد که به طور مسلم سود سرمایه گذاران نیز به همان میزان افزایش می یابد و آثار منفی بر روی بازارهای دیگر ندارد. همچنین در این پلت فرم ارزش سرمایه سرمایه گذار بیمه می شود که از میزان ریسک در این حوزه می کاهد.»

مدیر پلت فرم کانی مانی با اشاره به مزایای بیمه سرمایه گذاران ادامه داد: «به طور مثال خطی که سرمایه گذار خریداری کرده، ممکن است همان زمان فعال نشود اما ارزش خط حفظ شود. بنابراین جنس سرمایه گذاری اینگونه است که بخشی از سرمایه را مالک می شوید.»

کد خبر: ۱۲۰٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha