۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
ضرورت ارائه برنامه‌ برای کاهش ارزبری واحدهای فولادی
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد

ضرورت ارائه برنامه‌ برای کاهش ارزبری واحدهای فولادی

سلیمانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اکنون برنامه این است تا موضوع ارزبری واحدهای فولادی کاهش پیدا کند و بیشتر تمرکز فعالان بر تولید و ساخت داخلی قطعات یدکی باشد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، «نادر سلیمانی»، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به قطعی احتمالی گاز در کشور طی چند روز آینده اشاره کرد و، گفت: مساله قطعی برق و گاز جزو مسایلی مشترک تلقی می‌شوند که باید هر چه زودتر تدابیری را برای رفع آنها و کاهش مشکل واحدهای تولیدی در تابستان و زمستان دریافت کرد.

وی افزایش درآمد ملی را جزو نیازهای ضروری کشور عنوان کرد و افزود: رونق تولید به عنوان یکی از شاخصه های توسعه کشور است و با تاثیر مستقیم بر تولید ناخالص داخلی همراه خواهد بود.

سلیمانی به آمار مصرف گاز در بخش خانگی و نیز واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: طبق آمار رسمی وزارت نفت، روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف می شود که از این میزان حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعب جزو مصارف خانگی است و حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب هم شامل مصرف کل صنایع کشور اعم از صنایع فولادی، سیمان و پتروشیمی و دیگر صنایع می شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه اکنون۵۵۰ میلیون متر مکعب گاز که جزو مصرف خانگی گاز است در سوخت استفاده می شود، گفت: این امر ناشی از سومصرف و سوبرنامه های حاکم در حوزه گاز است و باید اقداماتی صورت بگیرد تا ۵۰ درصد از ۵۵۰ میلیون متر مکعب گاز در ساخت به کار گرفته شود.

وی اظهار داشت: به صورت طبیعی به دلیل مشکلات حاکم در انرژی کشور با معضل کاهش تولید در زمستان مواجه خواهیم شد که این امر بر درآمد ملی تاثیر مستقیم می گذارد و مردم متضرران اصلی این اتفاق خواهند بود.

به گفته سلیمانی، طبق آمار ارائه شده توسط وزارت نفت و شرکت ملی گاز، مصرف خانگی گاز حدود ۲ تا سه برابر استانداردهایی است که در دنیا از آن استفاده می کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه در صورت عدم اقدام عاجل برای رفع این مسایل شاهد مشکلات اساسی در حوزه برق و گاز خواهیم بود، افزود: این مساله دور از انتظار نیست که بخش زیادی از گاز موجود به مصارف خانگی تعلق بگیرد و واحدهای تولیدی از فعالیت های تولیدی خود باز بمانند.

وی با بیان اینکه به طور قطع کمبود گاز و محدودیت در عملکرد واحدهای تولیدی باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها خواهد شد، اظهار داشت: این اتفاق تاثیر زیادی را در بازار سرمایه و بازار کالا خواهد گذاشت و در این میان باید کاهش تولید ملی را به عنوان پیامد کاهش مصرف گاز در اقتصاد کشور عنوان کرد.

برنامه دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی
سلیمانی به برنامه دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی اشاره کرد و گفت: به طور متوسط قیمت ساخت مسکن رقمی معادل ۱۰ میلیون تومان در هر متر مکعب است، اگر قیمت هر پاکت ٥٠ کیلویی سیمان را بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان در نظر بگیریم ممکن است قیمت آن در زمستان به دلیل قطعی گاز و کمبود آن در هر پاکت به قیمت حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان برسد.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اگر دولت برنامه منسجمی داشته باشد و از این تنگنا خود را خارج کند می توان شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور و بنگاه های تولید بود.

ساخت نیروگاه، راه حل مشکل کمبود برق کشور
وی افزود: در حوزه برق ۱۰ میلیون مگاوات کمبود برق داریم؛ بنابراین اگر در این زمینه هم اقدامی برای ساخت نیروگاه ها صورت نگیرد،   میزان کمبود اعلام شده در سال آینده به ۱۵ میلیون مگاوات خواهد رسید.

سلیمانی به میزان مصرف گاز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: میزان مصرف گاز در سال ۹۹ نسبت به سال مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب  افزایش پیدا کرد؛ بنابراین اگر اقدامی برای توسعه تولید گاز و کاهش مصرف خانگی صورت نگیرد به طور حتم در زمستان سال جاری با افزایش مصرف همراه خواهیم شد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: به دنبال چنین اتفاقی در کشور، باید کمبود مصرف خانگی را از کاهش مصرف گاز در بخش تولید جبران کنیم که متاسفانه امر تاثیر مستقیم را در بحث اشتغال و افزایش تورم خواهد گذاشت.

تاثیر قطعی گاز بر سهام شرکت های بورسی
وی به قطعی گاز در زمستان و تاثیر آن بر سهام شرکت های بورسی اشاره کرد و افزود: ۲۵ درصد از سهام بازار سرمایه در اختیار زنجیره فولاد قرار دارد، بنابراین به طور حتم قطعی گاز تاثیرگذار بر سهام شرکت ها و ضرر و زیان سهامداران خواهد بود.

ابلاغیه بانک مرکزی برای ارز نیمایی
سلیمانی به ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص عدم الزام شرکت های عمده صادراتی به فروش ارز صادراتی به قیمت تثبیتی پایه نیما اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ و در زمان اوج تحریم ها، مصرف ارزی هر تن تولید فولاد حدود ۱۲۵ دلار بود که با اقدامات صورت گرفته توسط انجمن فولاد برای بومی سازی قطعات یدکی و خروج از تحریم ها این  حجم از ارزبری برای واحدهای فولادی به ۸۵ دلار در هر تن تولید کاهش پیدا کرد.

سلیمانی اظهار داشت: اکنون برنامه این است تا موضوع ارزبری واحدهای فولادی کاهش پیدا کند و بیشتر تمرکز فعالان بر تولید و ساخت داخلی قطعات یدکی باشد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت:‌ همچنان در کشور به حدود ۸۰ تا ۸۵ دلار ارز نیاز داریم تا بتوان فولاد را تولید کرد، زیرا ساخت برخی از قطعات یدکی در داخل کشور صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است که اقدامات لازم برای واردات آنها صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی بهترین شرایط برای کارخانه ها و دولت این است تا اجازه صادرات محصولات کارخانه های فولادی داده شود، با این اقدام ضمن کمک به درآمد ارزی دولت زمینه کسب ارز مورد نیاز کارخانه های فولادی از محل صادرات فراهم می شود.

سلیمانی افزود: این اتفاق در دولت سیزدهم در حال تسهیل شدن است و به واحدهای فولادی این اجازه داده می شود تا ارز مورد نیاز قطعات لازم از از محل درآمدهای ارزی تامین شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: برنامه این است تا نیاز ارزی برای تولید هر تن فولاد را به ۶۰ دلار برسانیم، این اتفاق به عنوان اقدامی بسیاری اساسی تلقی می شود که می تواند زمینه تحول اساسی در ساختار زنجیره فولاد را فراهم کند.

کد خبر: ۱۲۰٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha