۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
تقویت تعاملات اقتصادی؛ ماحصل سفر رئیس جمهور به آسیای میانه| رفع موانع همکاری اقتصادی با همسایگان
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بازار مطرح کرد:

تقویت تعاملات اقتصادی؛ ماحصل سفر رئیس جمهور به آسیای میانه| رفع موانع همکاری اقتصادی با همسایگان

عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سفر رئیس جمهور به ترکمنستان بر توسعه همکاری های ما با کشورهای همسایه و رفع موانعی که در این مسیر وجود دارد، منجر خواهد شد.

ابوالفضل عمویی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به دیپلماسی منطقه ای دولت و سفر رئیس جمهور به ترکمنستان گفت: ایران یک جایگاه محوری در پیمان همکاری اقتصادی اکو دارد و دبیرخانه این سازمان در تهران هست و از گذشته ایران نقش اساسی در پیشبرد این مسئله داشته است.

وی تاکید کرد: در واقع سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو  پیمانی است بین کشورهای همسایه ایران برای توسعه همکاری‌های اقتصادی.

 این نماینده مجلس با بیان اینکه رویکرد و تمرکز دولت سیزدهم بر توسعه تعاملات و همکاری‌های اقتصادی با همسایگان است، بیان داشت: از این رو  "اکو" یکی از محوری ترین سازمانهای برای توسعه همکاری های اقتصادی است.

 عمویی بیان داشت: خوشحالیم که رئیس‌جمهور محترم سفر اول خودش را به آسیای میانه و تاجیکستان داشت آنهم برای پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای که یک سازمان محوری در آسیا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر دوم رئیس جمهور به ترکمنستان بیان داشت: این سفر هم در راستای تقویت همکاری های در اکو صورت می پذیرد.

نماینده مردم تهران بیان داشت: فکر می‌کنم این تمرکز نهایتاً به توسعه همکاری های ما با کشورهای همسایه و رفع موانعی که در این مسیر وجود دارد ، منجر خواهد شد و باید امیدوار باشیم از مسیر رفع موانعی که صورت می گیرد تعاملات اقتصادی ما با کشورهای همسایه تقویت شود.

حتما برای اخذ تضمین از آمریکایی ها ابتکاراتی وجود دارد
عمویی در ادامه با اشاره به از سرگیری مذاکرات وین و چگونگی اخذ تضمین از آمریکایی‌ها پیرو هرگونه توافق در این مذاکرات هم بیان نداشت: موضوع تضمین یکی از موضوعات اساسی مذاکرات است؛ اولین نکته این است که طرف آمریکایی باید اعتراف کند که مسیری که سابق بر این رفته اشتباه بوده است و در همین چارچوب هم از طرف مقابل تضمین خواسته می شود که مجدداً دوباره این شکست و این خلاف را تکرار نکند.

وی تاکید کرد: از این جهت همه طرف‌های مذاکرات به منطقی بودن خواسته ایران اذعان دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: هم طرف‌های اروپایی و هم طرف هایی مثل روسیه و چین می‌پذیرند ایران مطالبه  به حقی را در موضوع اخذ تضمین در راستای توافق دارد.

وی بیان داشت: البته اینکه این تضمین چه خواهد بود، معمول این است که ما اختیار را به طرف مقابل بسپاریم که یک مکانیزه دقیق و حقوقی برای این مسئله معرفی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اینکه طرف آمریکایی بخواهد به بهانه اینکه من نمی‌دانم این موضوع چیست از زیر بار تعهداتش خارج شود برای ما قابل پذیرش نیست ما بنا نداریم وارد مکانیزم های پیچیده حقوقی با طرف آمریکایی شویم، از همین جهت است که موضوع تضمین ضمن اینکه خواسته ماست ولی نحوه اخذ آن به شیوه‌های مذاکراتی بازمی‌گردد که در مسیر گفتگوها دنبال می شود و حتماً برای آن ابتکاراتی وجود دارد.

کد خبر: ۱۲۰٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha