۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
مجلس با ریل گذاری صحیح می تواند منشأ اصلاح امور باشد
رئیس قوه قضائیه:

مجلس با ریل گذاری صحیح می تواند منشأ اصلاح امور باشد

محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مجلس با ریل گذاری صحیح می تواند منشأ اصلاح امور باشد، از نهاد قانونگذاری کشور به عنوان مرکز ثقل کشور یاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه که عصر امروز (یکشنبه ۷ آذرماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: خداوند را سپاسگذار هستم که توفیقی حاصل شد که به همراه همکاران خود در قوه قضائیه در آستانه سالروز شهادت عالم مجاهد، مبارز، وارسته، شجاع، شهید آیت الله مدرس و روز مجلس در خدمت شما نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی باشم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: تقدیر و تشکر دارم از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی برادر عزیز جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف و هیات رئیسه محترم و همه نمایندگان محترم که این فرصت را ایجاد کردند تا نشستی با یکدیگر داشته باشیم و ان شالله این گفت وگوها و این نشست و برخاست ها در راستای رضای حق تعالی و به کمک نظام، مردم و رفع مشکلات ملت بیانجامد.

وی تصریح کرد: در این مجلس از زمانی که تاسیس شده تا به امروز؛ نفرات زیادی آمدند و رفتند، چرا شهید آیت الله مدرس در تمام این مدت تا امروز و تا آخر زنده خواهد بود؟ شهید آیت الله مدرس زنده تاریخ است، چرا؟ زیرا ایشان یک فرد باایمان، متوکل به خدا، آشنا به دین و مسائل روز و زمان شناس بود که فرمود دیانت و سیاست ما یکی است، او اجتناب داشت از منابع دنیا و ذخارف دنیا. او خدا در چشمش بزرگ بود و غیر خدا هیچ. او در مقابل بیگانگان و عوامل مزدور بیگانه ایستادگی و مقاومت داشت و در آن شرایطی که عده کثیری دم بر می آوردند و خودشیرینی می کردند که زنده باد رضاخان! خداگونه ایستاد و گفت مرده باد رضاخان و زنده باد خودم. این آثار تقواست و آثار خداپرستی و آثار شناخت صحیح از اسلام است. امیدوار هستم ان شالله بتوانیم راه اینچنین شهدایی را ادامه دهیم.

مجلس اول است، وسط است، آخر است
اژه ای افزود: مجلس به تعبیر همین شهید والامقام شهید آیت الله مدرس و امامین انقلاب؛ حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مرکز ثقل مملکت است، خانه ملت است، عصاره ملت است. امام (ره) فرمودند اگر در رأس قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه افراد صالحی به مانند شهید مدرس ها قرار گیرند، همه امور اصلاح می شود. مجلس می تواند منشأ اصلاح امور باشد، مجلس می تواند ریلگذاری صحیح کند، مجلس اول است، وسط است، آخر است، چرا؟ چون قانون وضع می کند، نظارت می کند، سوال و استیضاح می کند. مجلس می تواند منشأ قدرت در نظام باشد. مجلس می تواند جلوی بیگانگان بایستد، به سایر قوا برای ایستادگی در مقابل انحراف ها و فشارهای بیگانگان کمک کند و این امر را ثابت کرده است، در دوره های مختلف از جمله در خود زمان شهید مدرس این چنین بوده است.

رئیس دستگاه قضا یادآور شد: کاری که آن زمان شهید آیت الله مدرس کرد، بی نظیر بود. مجلس یازدهم نیز در مقابل زیاده خواهان، شیطان بزرگ و کسانی که باز می خواستند به نحوی با فشار و ظلمشان مردم را بیشتر تحت فشار قرار دهند، به کمک دولت آمد؛ مجلس با گذراندن یک قانون مسیر را عوض کرد، قدرت آفرید، تولید اقتدار کرد، این جایگاه مجلس است.

وی افزود: امروز رئیس جمهور و همه اعضای دولت سیزدهم نیز با تمام توان و قدرت در نهایت خیرخواهی، دلسوزی و وقت صرف کردن به دنبال ارتقاء نظام و رفع مشکلات و گرفتاری ها هستند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: امروز به فضل پروردگار مدیران قوه قضائیه در همین جهت تلاش می کنند، یک تلاش وافر و فوق العاده که در جهت اهداف نظام و تحقق ارزش های الهی و جلوگیری از انحرافات، برقراری و توسعه عدالت در برخورد با مفسدین در ساحت های مختلف بدون تبعیض تلاش می کنند. امروز فرصتی است که سه قوه دست به دست هم در کنار یکدیگر با بحث و گفت وگو و رسیدن به یک فهم و ادراک مشترک نسبت به مسائل آسیب شناسی های جدی داشته بایمد و براساس این آسیب شناسی واقعی راه حل های مناسب و مشترک پیدا کنیم و با هم افزایی و تعامل هر چه بیشتر، هر سه قوه بتوانیم نقشه های دشمن را خنثی و این گرفتاری که امروز مستکبرین غرب عمدتاً برای مردم ایجاد کرده اند، آنها را برطرف و خنثی کنیم.

رئیس قوه قضائیه افزود: امت اسلامی، مردم متدین، غیور و شهیدپرور می‌توانند تحریم ها را خنثی کنند، سه قوه اگر دست به دست هم دهند و از ظرفیت عظیم مردمی استفاده کنند، قطعا می توانند نه تنها تحریم ها را خنثی کنند، بلکه می توانند از این موانع عبور کنند و به قله و اهداف عالی نظام برسند و نزدیک شوند. مهم این است که ما شرایط را خوب درک کنیم، به یک اشتراک نظر برسیم و با کمک مردم به راه حل‌های متناسب برسیم و در عمل هم به یکدیگر کمک کنیم. سرمایه اصلی کشور، مردم متدین هستند که اگر ۳ قوه از این سرمایه استفاده کنند، مطمئن باشید می توانیم از گرفتاری ها و مشکلاتی که ناشی از سوءمدیریت های داخلی و اقدام دشمنان ایجاد شده‌اند، عبور کرده و با هر دو مورد مبارزه کنیم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: برخی مطالبی که فرمودید به روی چشم من، اما در مورد برخی از آنها با خلأ قانونی مواجهیم، اینکه فرمودید لایحه ارائه دهید، سمعاً و طاعتا. اما باز خواهش می کنم دست به دست هم دهیم تا لوایحی که ارائه می شود با سرعت بیشتری بررسی و کار دقیقتر انجام شود و جامع تر به قضایا نگاه کنیم. معاونت حقوقی و سایر معاونت های قوه قضائیه با معاونت های مربوطه و کمیسیون قضایی و سایر کمیسیون ها در مجلس همکاری کنند تا زمانی که این لایحه در صحن مجلس آمد، معطل نشود و تغییرات فوق العاده پیدا نکند البته این جزو اختیارات مجلس است، اما هر اندازه که نیاز است در ابتدا با یکدیگر تشکیک مساعی کنید تا بعد از اینکه لایحه به صحن آمد سریعتر به نتیجه برسد.

اژه ای یادآور شد: یکی از نمایندگان به موضوع حدنگار اشاره کرد، ما کاملا قبول داریم اما عنایت کنید هر ساله چه میزان برای حدنگار بودجه در نظر گرفته شده است؟ برای یک سال تلاش شد و مجلس همکاری کرد و بخشی را  به این ردیف اضافه کرد. وقت نیست تا مسئولان سازمان ثبت بگویند که در سال ۹۹ و ۶ ماه اول امسال چه مقدار کار انجام شده، در اجرای قانون حدنگار حدود ۷۱ میلیون کیلومتر انجام شده که یک بخش عظیمی از آن به دلیل افزایش بودجه تخصیص یافته به این بخش است.

رئیس دستگاه قضا افزود: در رابطه با موضوع ترک فعل که مجلس هم می گوید و درست هم هست، بارها گفته ام که هر ترک فعلی جرم نیست و نیاز به قانون دارد و شما مطمئن باشید قوه قضائیه باید دستگاهی باشد که بیش از سایر بخش ها به قانون احترام بگذارد. اگر ما برای این موضوع قانون نداشته باشیم و بخواهیم با سلیقه خودمان ورود کنیم، ممکن است مشکل ایجاد کند.

وی افزود: بنده تا امروز در مدت زمان کمتر از ۴ ماه، حدود ۱۰ نشست با نمایندگان مجلس داشته ام، یعنی به غیر از این نشست با ۷ کمیسیون و ۲ فراکسیون جلسه داشته ام، چرا که تمام حرف ما رسیدن به اشتراکات است، بدین صورت که مسائل از دو طرف مطرح شده و برای آن راه حل پیدا شود.

رئیس قوه قضائیه افزود: ۲۹۰ نماینده در تمام نقاط کشور نزدیک ترین افراد به مردم هستند و از جزئیات زندگی و کارهای روزمره آنها مطلعند. چه کسی بهتر از آنها می تواند دردآشناتر به مردم باشد و مشکلات آنها را در مجلس مطرح کند و برای آن سازوکار قانونی مناسب اولاً پیش بینی و وضع کند و بعد نظارت و دنبال کند تا اجرا شود؟ ما استقبال می کنیم، چرا که فرصتی پیش آمده که اگر از آن به درستی استفاده نکنیم، در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی، ملت و وجدانمان فردا جوابگو نیستیم و حتی اگر کلاه خود را قاضی کنیم، می بینیم که نماینده مجلس امروز از ما بیشتر برای قوه قضائیه دلسوزی می کند و نگران کمبود فضا و نیروی این قوه است، اینها بی سابقه بوده و ما باید از این فرصت حداکثر استفاده را کنیم.

رئیس قوه قضائیه خطاب به روسای کمیسیون های مجلس و نمایندگان حاضر در این نشست یادآور شد: قوه قضائیه به جد چند مسئله را در دستور کار و اولویت قرار داده که باید عنایت شود که این مسائل به چه میزان بودجه و امکانات نیاز دارد، یکی از آنها این است که اطاله دادرسی را کم کرده و سپس فرآیندهای دادرسی را کوتاه کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی بیش از ۲ هزار عنوان مجرمانه وجود دارد و  این آمار رو به افزایش است، از این رو قطعا باید این آمارها کاهش پیدا کند، چرا که تداوم این روند باعث افزایش تعداد پرونده ها در دستگاه قضایی می شود که با افزایش بودجه و گسترش مکان و امکانات نیز نمی توان به آنها رسیدگی کرد.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که لوایحی به شما بدهیم، اما باید به این نکته توجه شود که کمتر جرم انگاری شود، ضمن اینکه هم ما و هم شما موظف بودیم در جهت قضازدایی فعالیت کنیم.

اژه ای با بیان اینکه رسیدگی عالمانه و عادلانه، به موقع و دقیق مورد اهتمام دستگاه قضا است، افزود: تحقق این امر  نیازمند تامین نیروی متخصص است که با فراغت بال بتواند با دقت عمل کند، کما اینکه اگر یک قاضی در دادگاه به تعبیر ما نشسته یا ایستاده روزانه بیش از ۱۰ پرونده به او ارجاع شود، چگونه می تواند به آنها رسیدگی کند و عالمانه، عادلانه و به موقع و دقیق به آنها رسیدگی کند، قطعاً یکجا کم می آورد، یا اگر کارمندی در این بخش فعالیت دارد، در فضایی نامناسب با امکانات محدود به ارائه خدمات به ارباب رجوع بپردازد، چگونه می تواند با این صفات فعالیت کند؟ یا شعبه ای که ممکن است بعضاً ماهانه ۳۰۰ پرونده به آن ارجاع داده شود، چطور می تواند به طور دقیق به آنها رسیدگی کند و موشکافانه عمل کند؟

رئیس دستگاه قضا در ادامه به تشریح وضعیت نامناسب معیشتی کارمندان قضایی پرداخت و گفت: امروز قوه قضائیه تلاش می کند تا به اندازه ای که ممکن است هزینه کمتری به مردم تحمیل شود و در این راستا تلاش می شود رسیدگی الکترونیکی را توسعه دهیم، اما در این راه با مشکل نبود قانون مواجهیم.

وی تصریح کرد: در بودجه امسال برای حوزه فناوری دستگاه قضایی یک هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد، یعنی مبلغی از سقف اول و مبلغی نیز از سقف دوم که ریالی از آن پرداخت نشد و قرار بود ۴۰۰ میلیارد تومان برای سند تحول قوه قضائیه پرداخت شود که ریالی از آن نیز پرداخت نشده است.

رئیس قوه قضائیه افزود: ما تلاش می کنیم برخی از مردم که به تعبیر حضرت امام (ره) نه پای آمدن دارند، نه زبان گفتن دارند و نه قلم نوشتن دارند و نه توانایی پرداخت هزینه وکیل دارند و نه می توانند هزینه های کارشناسی دادرسی را پرداخت کنند، بتوانند به حقشان دست یابند که تحقق این امر نیز نیاز به بودجه دارد.

وی گفت: پای بودجه دستگاه قضایی ضعیف است و هر سال نیز تنها درصدی به آن اضافه می شود و باعث شده پیوسته از کارهایمان عقب بمانیم و این در حالی است که ماموریت هایی که قانون و برنامه ششم توسعه بر دوش ما گذاشته اند، باید اجرا شود، اما با این میزان امکانات امکانپذیر نیست، آن هم در شرایطی که با کمبود ۳۲۰۰ نیرو مواجهیم یا باید سالانه ۸۰۰ قاضی استخدام می کردیم که بودجه آن را نداشتیم.

اژه ای افزود: ما پیشنهاد دادیم که درصدی از بودجه عمومی به دستگاه قضایی اختصاص یابد که بتوانیم روی آن حساب باز کنیم، در ابتدا پیشنهاد ۵ درصد و ۳ درصد را مطرح کردیم، اما در نهایت با ۲.۹ درصد موافقت شد، اما نسبت به محاسبه این میزان از بودجه عمومی، ریالی از آن پرداخت نشد، اگر قوه قضائیه نتواند حق خود را بگیرد، کلاهش پس معرکه است! بنابراین خواهش می کنیم مابه التفاوت باقیمانده تا پایان سال را محاسبه کرده و به ما پرداخت شود و در سال آینده نیز به آن عنایت شود، چرا که یک تکلیف قانونی است.  

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: این نشست و برخاست ها باید ما را به عمل واحد نزدیک کند و از حرف خارج شویم و به عمل مشترک نزدیک شویم؛ در جهت رضای خدا، کمک به نظام و کمک به مردم و رفع گرفتاری های آنها.

کد خبر: ۱۲۰٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha