۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
تحرک قیمت آهن با قطعی گاز

تحرک قیمت آهن با قطعی گاز

مقاطع فولادی در نخستین روز هفته جو تقریبا آرامی را تجربه کردند به طوری که قیمت میلگرد در عمده شرکت‌ها با ثبات قیمت عرضه شد.

به گزارش بازار، بررسی آهن پرایس از بازار آهن حاکی از این است که مقاطع فولادی در نخستین روز هفته جو تقریبا آرامی را تجربه کردند به طوری که قیمت میلگرد در عمده شرکت‌ها با ثبات قیمت عرضه شد اما در این میان برخی شرکت‌ها با افزایش قیمت ۵۰ الی ۱۳۰ تومانی و تعداد کمی نیز با کاهش حدود ۱۰ تومانی اعلام قیمت کردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند اکثر مقاطع فولادی ثابت اعلام شد ولی یک شرکت با کاهش ۱۱۰ تومانی اعلام قیمت کرد. همچنین قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی بدون تغییر بود و تنها برخی شرکت‌ها افزایش ۱۰۰ تومانی داشتند اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزارتومانی نیز مشاهده شد.

قیمت پروفیل نیز غالبا ثابت اعلام شد اما در این میان برخی شرکت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند. قیمت ورق گالوانیزه و روغنی نیز در کنار ثبات نسبی حاکم افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را تجربه کردند در حالی که قیمت ورق سیاه تقریبا ثابت و بدون تغییر بود.

در توصیف اوضاع بازار آهن می‌توان اینگونه گفت که عوامل و فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت آهن از جمله نرخ دلار، قیمت‌های جهانی، تقاضای مصرفی، پروژه‌های عمرانی، بورس کالا و مواردی از این دست، هر یک به نوعی سبب ایجاد سکون فعلی در بازار آهن و ادامه‌دار بودن آن شده است.

 به نظر می‌رسد تا زمانی که رویداد جدیدی که بازار را از این حالت خارج کند و رونق ببخشد، اتفاق نیفتد، تا پایان سالجاری همین روند ادامه داشته باشد. آنطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بررسی شد چندی است که نوسانات نرخ دلار که مانند دماسنج عمل می‌کرد اثربخشی خود را از دست داده است به طوری که بازار آهن هیچ واکنشی به کاهش یا افزایش نرخ آن نشان نمی‌دهد. از طرفی در بازارهای جهانی نیز ثبات نسبی حاکم است و همچنین معاملات بورس کالا رونق چندانی ندارد، مهمترین مسئله نیز که تقاضای مصرفی است این روزها به شدت با کمبود مواجه است و آغاز فصل سرما به این کمبود دامن زده است،

به طور کلی می‌توان گفت اگر رویداد جدیدی که موجب تغییر جو حاکم نشود دست‌کم تا پایان آذر ماه اوضاع به همین منوال خواهد بود. اگرچه اخبار منعکس شده در رسانه‌ها درباره کمبود گاز و احتمال قطعی گاز صنایع ممکن است ترس از کاهش تولید و کمبود مقاطع را در پی داشته باشد و این ایجاد ترس و نگرانی خود عاملی برای تحرک و برون‌رفت بازار از سکون باشد.

زیان‌های قطعی گاز صنایع
آنچه این روزها برای فولادسازان دغدغه ایجاد کرده، چالش قطعی گاز است که قطع به یقین در صورت عملی شدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری هم برای این صنایع و هم برای کشور ایجاد خواهد کرد.

در همین زمینه روزبه شریعتی تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: براساس بررسی‌های موجود ناگفته پیداست که ارزش‌افزوده حاصل از صنایع فولای در مقایسه با پتروشیمی بیشتر است، بنابراین بهتر است که گاز فولادسازان قطع نشود.

وی در ادامه بیان کرد: طبق تجربه‌ای که از قطعی برق در تابستان به دست آوردیم، براساس آنچه انجمن فولاد اعلام کرده، قطعی برق صنایع فولادساز در تابستان سالجاری حدود ۶ میلیارد دلار ضرر به دنبال داشته است. از همین رو منطقی به نظر نمی‌رسد در شرایطی که کشور دچار مشکلات کمبود ارز است، منابع ارزآور را محدود کنیم، بنابراین هم جهت جلوگیری از ایجاد مشکلات کلان اینچنینی و هم افزایش قیمت محصولات به دلیل مواجه شدن با کمبود و مواردی ازین دست، تدابیری اساسی برای حل این چالش‌ها اندیشیده شود.

در همین زمینه سیدرضا شهرستانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز اظهار کرد: اگرچه هنوز ابلاغیه قطع گاز تنها به برخی کارخانه‌ها ارسال شده اما هنوز قطعی گاز در همه واحدها رخ نداده است، اما اینطور که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از چالش کمبود گاز در بخش خانگی به‌ناچار گاز صنایع فولادی نیز قطع یا کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه با ابراز نگرانی درباره قطعی گاز واحدهای فولادی بیان کرد: با اعمال محدودیت‌ها از اهداف سالانه خود بازمی‌مانیم و با کاهش ۲/۵ میلیون تنی، در بهترین حالت حدود ۲۶ میلیون تن تولید خواهیم داشت.

شریعتی گفت: با توجه به اینکه در برخی واحدها امکان اینکه سوخت دیگری جایگزین گاز شود، وجود ندارد به ناچار به تعطیلی کشیده می‌شوند اما برخی واحدها مانند واحد ساخت گندله می‌توانند با جایگزینی مازوت به فعالیت خود ادامه بدهند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با سرمایه‌گذاری در این زمینه مشکلات موجود مرتفع شود و دولت فعلی تمهیداتی اساسی برای رفع کمبودها و چالش‌های بخش‌های تولیدی کشور در نظر بگیرد.

عرضه مواد اولیه در بورس کالا
اخبار موجود از تالار صنعتی حاکی از این است که امروز در بورس کالا حدود ۱۱۳ هزار تن مواد اولیه مانند گندله، آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ آهن عرضه می‌شود.

مطابق آمار نرخ در نظر گرفته شده برای گندله حدود ۳ هزارر و ۷۲۰ تومان است که بیانگر کاهش ۳/۴ درصدی نرخ آن به نسبت عرضه پیشین است و میزان عرضه آن نیز در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۳۵/۲ درصد کاهش داشته است.

برای آهن اسفنجی نیز ۹ هزار و ۲۴۹ تومان نرخ پایه در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش ۰/۹ درصدی آن در مقایسه با آخرین عرضه است. کنسانتره سنگ آهن نیز مانند آخرین عرضه به قیمت ۲ هزار و ۴۵۳ تومان در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۱۱۹٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha