۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۲
سودآوری مناسب شرکت‌ها با حذف قیمت‌گذاری دستوری
عضو هیات مدیره شرکت «همیان ثروت ایرانیان» مطرح کرد

سودآوری مناسب شرکت‌ها با حذف قیمت‌گذاری دستوری

در حال حاضر ابهامات مختلفی پیش روی بازارسرمایه است، موضوعی که خود متاثر از عوامل مختلفی چون قیمت‌گذاری دستوری، تک نرخی شدن ارز، بحران انرژی، قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و... است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، وحیدرضا قاضی مطلق عضو هیات مدیره شرکت «همیان ثروت ایرانیان» در گفت و گو با با بیان مطلب بالا، بیان کرد: به نظر من شرایط کنونی بازارسرمایه به ابهامات موجود در این بازار و شرایط اقتصادی موجود باز می گردد. موضوعاتی مانند قیمت گذاری دستوری، یکی از مهمترین عوامل موثر بر ایجاد ابهام در این فضا محسوب می شود.

قاضی مطلق افزود: در این میان صنایعی مانند خودرو بیشتر از بقیه صنایع در بلاتکلیفی به سر می برند، به طوریکه چندی پیش موضوع حذف قیمت‌گذاری در این خصوص مطرح شد، اما مورد تایید قرار نگرفت و اکنون نیز همچنان قیمت گذاری در این خصوص با ابهام رو به رو است.

وی تصریح کرد: در مورد کالاهای اساسی و دارو هم صحبت‌هایی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده، اما این مورد هم تکذیب شد، هرچند که مسئولان رقم خوردن این اتفاق را ناگزیر دانستند؛ بنابراین در این خصوص هم با ابهامات زیادی رو به رو هستیم.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: احتمال آزاد شدن قیمت های حامل های مانند گاز و برق انرژی در بودجه یکی دیگر از ابهامات پیش روی سرمایه‌گذاران در بازاراست. همه این ابهامات سبب شده است تا بازار نتواند به درستی تصمیم‌گیری کند، به دنبال این رویه شاهد نوسانات روزانه در بازارهای مالی به خصوص بازارسرمایه هستیم.

قاضی مطلق، بیان کرد: بازار در شرایط فعلی نیاز به عملی شدنِ وعده های دولت دارد، تا جاییکه رییس دولت سیزدهم نیز با قیمت گذاری دستوری مخالف بود و به نظر می رسید که تیم اقتصادی دولت جدید در تلاش برای حذف قیمت گذاری دستوری هستند، اما تاکنون هنوز چنین اتفاقی تحقق پیدا نکرده است.

دولت در حذف قیمت‌های دستوری مصمم است
وی تاکید کرد: اما این سیاست، اتفاق مهمی است چون نشان می‌دهد که دولت در حرکت به سمت بازار آزاد و واقعی شدن قیمت ها مصمم است. این اتفاق برای شرکت‌های بورسی بسیار اهمیت دارد و به طور قطع تاثیر خوبی در سودآوری آنها دارد. با توجه به این که هزینه های شرکت ها بالا رفته است، آزاد سازی قیمت ها کمک زیادی به این شرکت ها می‌کند.

عضو هیات مدیره شرکت همیان ثروت ایرانیان افزود: این موضوع به خصوص برای صنایع کوچکتر و صنعت دارو از اهمیت بیشتری برخوردار است. در صنعت نیروگاه هم این موضوع وجود دارد. سهام صنایع نیروگامی بسیار کمتر از ارزش جایگزینی خود در بازار معامله می شود، زیرا به دلیل وجود قیمت گذاری دستوری به سودآوری مناسب نمی رسند. با نرخ های موجود مشکلاتی در این خصوص ایجاد شده است و حذف قیمت گذاری دستوری به طور قطع برای این صنعت اتفاق بسیار مفیدی است.

آینده مبهم کامودیتی‌ها
قاضی مطلق با اشاره به وجود ابهام در بازار جهانی کامودیتی ها گفت: در کنار این موضوع و با توجه به افزایش احتمالی قیمت گاز و از طرف دیگر احتمال اوج‌گیری بیماری کرونا در دنیا و تاثیر آن بر بازارهای مالی جهانی، با افزایش قیمت های کامودیتی ها در داخل نیز رو به رو خواهیم بود.

وی بیان کرد: یکی از دلایلی که سودسازی شرکت های بزرگ پتروشیمی و فلزات کاهش پیدا کرده، و بازار را با پیچیدگی هایی همراه کرده است، ابهاماتی است که در بازارهای جهانی هم وجود دارد.

بحران انرژی و رکود صنایع
این کارشناس بازارسرمایه افزود: با توجه به وجود بحران گاز در اروپا، احتمال تشدید این بحران در داخل کشور نیز وجود دارد. راهکار اصلی در این خصوص باز هم به آزادسازی قیمت‌ها باز می گردد. اگر قیمت نیروگاه های گاز و برق آزاد شوند، به طور قطع وضعیت نیروگاه های ما بهتر می شود. بسیاری از نیروگاه های خصوص تولید خود را متوقف کرده اند، زیرا به صرفه نیست.

دورنمای بازار
وی در بررسی بازارسرمایه گفت: بازارسهام همیشه در طولانی مدت از بازارهای موازی بازدهی بیشتری داشته است. در زمان هایی که با تورمک زیادی روبه رو بوده ایم بازارسرمایه همیشه سردمدار بازدهی در بازارها بوده است و این اتفاق باز هم رخ خواهد داد. هرچند که برای حضور در این بازار و کسب بازدهی مناسب به صبوری نیازمندیم.

قاضی مطلق تاکید کرد: به سرمایه گذارانی که به تازگی وارد بازارسهام شده اند توصیه کرد به طور غیرمستقیم در این بازارسرمایه گذاری کنند. صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سبدگردانی نهادهایی هستند که به سهامداران کمک می کنند، بتوانند انتخاب درستی داشته و ریسک های خود را به حداقل برسانند.    

کد خبر: ۱۱۹٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha