۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
پول پاشی چرا قدرت خرید مردم را بهبود نمی بخشد؟| اولویت های برنامه سوم نقشه راه اقتصادی
یک اقتصاددان در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

پول پاشی چرا قدرت خرید مردم را بهبود نمی بخشد؟| اولویت های برنامه سوم نقشه راه اقتصادی

ساسان شاه ویسی گفت: قدرت خریدی که در مدت شش سال از بین رفته در مدت شش ماه حتی با پول پاشی هم بر نمی گردد و نیازمند اصلاحات اقتصادی است.

بازار؛ گروه ایران:  شاخص های اقتصادی ایران همچنان در بدترین شرایط قرار دارند و این مساله نه تنها معیشت خانواده ها را تضعیف کرده و کسب و کارها تحت تاثیر قرار داد، دولت را هم در نقطه ضعف قرار داده، زیرا از یک سو درآمد چندانی برای پرداخت هزینه ها و اجرای پروژه های عمرانی ندارد و از طرف دیگر چشم انداز روشنی هم برای اقتصاد کلان کشور ایجاد نشده تا بر مبنای آن بتواند سرمایه های خارجی و داخلی را جذب کند. ساسان شاه ویسی اقتصاددان در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه خالی بودن خزانه، بسیاری از برنامه و سیاست های اعلامی دولت را کنسل کرده، گفت: «قدرت خریدی که در مدت شش سال از بین رفته در مدت شش ماه حتی با پول پاشی هم بر نمی گردد و نیازمند اصلاحات و جراحی های اقتصادی از طریق بهبود سرمایه گذاری و تولید است هرچند باید به این مقوله هم توجه کرد که برخی برنامه های دولت قابلیت اجرایی ندارد. برای نمونه شعار وزیر صنعت را می توان مثال زد که اعلام کرده تا سال ۱۴۰۱ در سال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور تولید خواهد شد»

در ادامه متن کامل این گفتگو را می خوانید؛

* بسیاری از مردم از عدم حمایت دولت از دهک های پایین جامعه ناراضی هستند و انتظار داشتند دولت در همان ابتدای کار سیاستی برای اصلاح یارانه ها به کار بگیرد، آیا چنین برنامه ای در شرایط کنونی می تواند اجرایی شود؟
یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال ۹۰ حدود ۵۰ دلار بوده و معادل همین یارانه در حال حاضر یک میلیون تومان باید باشد که در شرایط کنونی پرداخت آن برای دولت ممکن نیست، هرچند این موضوع در برنامه جایگزینی دولت سیزدهم وجود داشته و زمانی در نقشه راه اقتصادی وعده داده شده است.

* چرا برخی مسئولان دولتی در یک مقطع اعلام کردند که دولت از طریق ارائه تسهیلات به دنبال افزایش قدرت خرید مردم است اما این برنامه هم اجرایی نشد؟
در یک مرحله گفته شده تسهیلات یک میلیون تومانی در شش ماه دوم با نرخ سود ۴ درصد به خانواده ها داده خواهد شد که از طریق کارت اعتباری اجرایی شود، اما بعد مشخص شد که خزانه دولت خالی است و این رقم تعدیل شد و قرار شده به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان داده شود و همچنین کارت تسهیلات یارانه ای یک میلیون تومانی جایگزین شود.

تا زمانی که شاخص های انفعالی اقتصاد در بخش مسکن، خودرو و مواد غذایی در سطح حداقلی قرار می گیرد یارانه از طریق کارت های تسهیلاتی به مردم داده می شود تا حلقه از دست رفته قدرت خرید مردم باشد

* آیا دولت از طریق ارائه تسهیلات به دنبال تحریک برخی بازارهای راکد است؟ و این سیاست ها چقدر می تواند در افزایش قدرت خرید مردم موثر باشد؟
دولت از طریق کارت تسهیلات به دنبال متعادل سازی بازار مسکن و خودرو بود و همچنین در برنامه دوم نقشه راه، بحث کمک به معیشت خانواده مطرح شد، اما باید توجه داشت تا زمانی که شاخص های انفعالی اقتصاد در بخش مسکن، خودرو و مواد غذایی در سطح حداقلی قرار می گیرد یارانه از طریق کارت های تسهیلاتی به مردم داده می شود تا  قدرت  از دست رفته خرید مردم ترمیم شود.

* تاکنون برخی برنامه ها توسط دولت سیزدهم مطرح شده اجرایی نشده اند کدام یک از این برنامه ها بدون مبنای کارشناسی مطرح شده اند و عملا نمی توان به اجرایی شدن آنها امیدوار بود؟
از این اقدامات که قابلیت اجرایی ندارد می توان برای نمونه شعار وزیر صنعت را مثال زد که اعلام کرده بود که تولید خودرو  را به دو برابر می رساند و تا سال ۱۴۰۱ در سال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور تولید خواهد شد.

به طور قطع قدرت خریدی که در مدت شش سال از بین رفته در مدت شش ماه حتی با پول پاشی هم بر نمی گردد و نیازمند اصلاحات و جراحی های بیشتری است تا سرانه ملی اصلاح شود

*  آیا قدرت خرید مردم که در سال های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده با افزایش یارانه جبران می شود؟ 
نباید فراموش کرد که به طور قطع قدرت خریدی که در مدت شش سال از بین رفته در مدت شش ماه حتی با پول پاشی هم بر نمی گردد و نیازمند اصلاحات و جراحی های بیشتری است تا سرانه ای ملی اصلاح شود.

امروز جریان سرمایه گذاری باید بهبود پیدا کند اجرای برنامه سوم نقشه راه اقتصادی، بهبود کسب و کار و مبارزه با فساد اقتصادی از مهمترین عواملی هستند که می تواند رفتار در حوزه ثبات بخشی اقتصاد را اصلاح کند

* چه عاملی در یک دهه گذشته منجر شده که اقتصاد ایران نحیف شود و در رقابت با سایر کشورهای همسایه تولید ناخالص داخلی ایران افت قابل ملاحظه ای داشته باشد؟
در ده سال گذشته اندازه اقتصاد و قابلیت های اقتصادی کم شده و  این مساله ناشی از انباشته سرمایه و ضعف سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بوده که اقتصاد ایران را تضعیف کرده است امروز جریان سرمایه گذاری باید بهبود پیدا کند اجرای برنامه سوم نقشه راه اقتصادی، بهبود کسب و کار و مبارزه با فساد اقتصادی از مهمترین عواملی هستند که می تواند رفتار در حوزه ثبات بخشی اقتصاد را اصلاح کند.

دولت از طریق بهبود فضای کسب و کار و رفع گره های اقتصادی می تواند هم سرمایه گذاری را بهبود ببخشد و  هم جریان تولید رشد کند و از این طریق نرخ واقعی مالیات ستانی به عنوان ابزاری برای افزایش درآمدهای دولت اجرا کند، در واقع از طریق بکار گیری درست این ابزارها می توان ورود دسته ای دلار که به وسیله شرکت های دولتی و ... وارد کشور می شود را تغییر داد و در زمینه سرمایه گذاری و اصلاح درآمدهای دولت بکار برد.

کد خبر: ۱۱۹٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha