۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
رقابت در بازار کراس اوورهای داخلی سخت می شود
موتورهای سه سیلندر در خودروهای جدید

رقابت در بازار کراس اوورهای داخلی سخت می شود

باتوجه به رونمایی روز گذشته مدیران خودرو از ایکس ۲۲ پرو، ایران خودرو با K۱۲۵ و سایپا با آریا به زودی رقابت سختی را برای فروش کراس اوور در بازار آغاز خواهند کرد، رقابتی که برنده آن کیفیت است.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته شرکت مدیران خودرو به طور رسمی به رونمایی و اعلام قیمت ایکس ۲۲ پرو پرداخت. ایکس ۲۲ را می توان یکی از کراس اوورهای شهری موفق چین در بازار داخل کشور معرفی کرد که از کیفیت، طراحی و قوای فنی مورد پسند مشتریان داخلی برخوردار است. ورود نسل جدید ایکس ۲۲ به بازار کشور در کنار رونمایی کراس اوورهای ایران خودرو و سایپا در سال جاری، نشان می دهد رقابت برای عرضه محصول کراس اوور در بازارهای داخلی نسبت به گذشته سخت تر خواهد شد. در این گزارش به بررسی سه کراس اوور مدیران خودرو، ایران خودرو سایپا خواهیم پرداخت.

رقابت در بازار کراس اوورهای داخلی سخت می شود

ایکس ۲۲ پرو به دلیل قوای فنی مناسب و طراحی مشابه هیوندای کونا اقبال مناسبی در بازار ایران خواهد داشت

ایکس ۲۲ پرو با اقبال بلند در بازار
ایکس ۲۲ در سال ۱۳۹۶ به بازار کشور راه یافت، این محصول با گذشت چهار سال در بازار داخلی با فیس لیفت جدید به نام ایکس ۲۲ پرو راهی خیابان ها خواهد شد. محصولی که ذائقه مشتریان در بازار داخل را نسبت به کراس اوورها کاملا تغییر داد. این شرکت برای افزایش کسب سهم بیشتر در بازار نسل جدید ایکس ۲۲ را با سه تغییر اساسی عرضه کرد. نخست اینکه طراحی ظاهری این خودرو در نمای جلو مشابه هیوندای کونا شده است. بهره گرفتن چری از این الگو طراحی برای بازار ایران بسیار هوشمندانه بوده است، زیرا هیوندای کونا هرگز به کشور ما راه نیافته بود. در نمای جانبی و عقب خودرو شاهد تغییرات چندانی نیستیم و فقط گرافیک چراغ های عقب برای افزایش حس اسپرت بودن خودرو، دودی شده است.

دوم اینکه، فضای کابین ایکس ۲۲ پرو نسب به ایکس ۲۲ تغییرات فراوانی داشته است، در کابین پرو دیگر خبری از نوارهای قرمز اسپرت رنگ نیست. بلکه ارتقا کیفیت قطعات پلاستیکی در کنار بهبود ارگونومی را شاهد هستیم. شرکت مدیران خودرو سعی کرده که از نظر امکانات رفاهی، ایکس ۲۲ پرو را ارتقا دهد. بنابراین در این خودرو قابلیت اتصال تلفن همراه هوشمند، سیستم پایداری کنترل و سیستم کمکی حرکت تعبیه شده است.

سوم اینکه، قوای فنی این خودرو کامل دستخوش تغییر قرار گرفته است. شرکت مدیران خودرو یک پیشرانه سه سیلندر با حجم یک لیتر مجهز به توربوشارژر با قدرت ۱۰۲ اسب بخار را برای این خودرو طراحی کرده است. این پیشرانه براساس شرایط سوختی و جوی کشور باتوجه به توربوشارژر تعبیه شده در آن، کالیبره شده است. برای انتقال قدرت تولید شده در پیشرانه، یک گیربکس ۹ سرعته سی وی تی هوشمند برای این خودرو طراحی شده است. گیربکسی که لذت سواری را نسبت به نسل قبل ایکس ۲۲ بهبود داده است.

مجموع این تغییرات در کنار اقبال مناسبی که ایکس ۲۲ در بازار دارد، کار را برای ورود کراس اوورهای داخلی و کسب سهم از بازار بسیار سخت خواهد کرد.

رقابت در بازار کراس اوورهای داخلی سخت می شود

ایران خودرو در ماه های آتی پیش فروش کراس اوور خود یعنی K۱۲۵ را که برپایه پلت فرم پژو ۳۰۱ طراحی شده آغاز خواهد کرد

K۱۲۵ رقیب اصلی ایکس ۲۲ پرو
گروه صنعتی ایران خودرو در ماه های آتی پیش فروش کراس اوور خود یعنی K۱۲۵ را آغاز خواهد کرد. این خودرو برپایه پلت فرم پژو ۳۰۱ یا همان تارا طراحی و تولید شده است. این نخستین کراس اوور طراحی و تولید این خودروساز است که در آینده نزدیک راهی بازار خواهد شد. پیشرانه نصب شده برای K۱۲۵ از نوع سه سیلندر و خانواده EF۷ است، این پیشرانه سال گذشته توسط گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد، این پیشرانه با ۱.۲ لیتر قرار است کراس اوور جدید ایران خودرو را در خیابان ها به حرکت در آورد. بزرگترین خودروساز کشور قصد دارد یک گیربکس دو کلاچه برای این خودرو کراس اوور نصب کند. گیربکس های دوکلاچه از کیفیت بالا و انتقال قدرت مناسب نسبت به سایر سیستم های انتقال قدرت برخوردار است.

ایران خودرو سعی دارد با همکاری شرکای چینی خود آپشن و امکانات رفاهی متعددی روی این خودرو نصب کند که در زمان عرضه به بازار، نیاز مشتریان را پاسخ دهد. اما آنچه که مهم است، عدم تجربه این خودروساز در تولید محصول کراس اوور با این ویژگی است.

هرچند که فروش چنین محصولی در بازار فعلی برای ایران خودرو باتوجه به قیمت گذاری های که انجام می دهد ممکن هست سخت باشد. اما باید دید بازار هوشمندانه کدام خودرو را براساس آزمونی که پس داده است انتخاب خواهد کرد.

رقابت در بازار کراس اوورهای داخلی سخت می شود

آریا به عنوان محصول کراس اوور می تواند از نظر طراحی بهتر از محصول کراس اوور جدید مدیران خودرو و ایران خودرو باشد

کراس اوور سایپا در رقابت طراحی
گروه خودروسازی سایپا قصد دارد محصول کراس اووری به نام آریا را جهت تامین نیاز بازار به این نوع کلاس خودرویی به زودی راهی بازار کند. آریا از نظر طراحی می تواند هم رتبه و شاید بهتر از محصول کراس اوور جدید مدیران خودرو باشد. آریا نسبت به K۱۲۵ برتری های بیشتری دارد. این خودرو مجهز به یک پیشرانه چهارسیلندر با سامانه توربوشارژر است که قادر است، ۱۱۰ اسب بخار قدرت را تولید کند. البته این پیشرانه هنوز تایید نشده و احتمالا یک پیشرانه با حجم ۱ تا ۱.۲ لیتر مجهز به توربوشارژر و پاشش سوخت مستقیم که توانایی تولید ۱۴۳ اسب بخار را دارد، برای این محصول انتخاب شود. سایپا برای افزایش عملکرد این خودرو از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز استفاده خواهد کرد، این مشخصات فنی در گام نخست چالش برای ایکس ۲۲ پرو و در گام بعدی سخت کردن ورود K۱۲۵ به بازار را در برخواهد داشت.

نکته قابل تامل اینجاست که پلت فرم این خودرو نسبت به پلت فرم K۱۲۵ از برتری های ساختاری و طراحی برخوردار است، زیرا هنوز بخشی از دانش فنی تویوتا یاریس را می توان در این خودرو مشاهده کرد. از نظر طراحی و کیفیت نیز سایپا مانند مدیران خودرو در حال ارتقا بوده و این موضوع در آینده می تواند قابل مشاهده باشد.

برگ برنده با کدام خودرو؟
بازار خودرو تمایل به خرید محصولاتی دارد که خدمات پس از فروش، قیمت و طراحی مناسبی داشته باشد. از سوی دیگر قوای فنی ایده آل در کنار کیفیت باید بتواند نظر مشتریان را جلب کند. با این شرایط، مدیران خودرو باتوجه به اینکه نسبت به ایران خودرو سایپا زودتر محصول را به بازار عرضه کرده است، اقبال بیشتری را در پیش دارد. بنابراین در رتبه نخست جای می گیرد، پس از آن سایپا با محصول آریا می تواند گزینه دوم مشتریان در بازار و نهایتا K۱۲۵ ایران خودرو نیز مقام آخر را به خود اختصاص خواهد داد. این مقایسه صرفا از نظر بررسی قوای فنی و طراحی انجام شده و قیاس قیمتی در شرایط فعلی مد نظر نیست. زیرا خودروساز هر قیمتی را تعیین کند، بازار آن را تغییر خواهد داد و مدیران دولتی نیز نمی توانند این مساله را کنترل کنند.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      ایشالا موفق باشند بدون دوز و کلک