۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
چالش های کرونایی دانش بنیانی ها در خراسان جنوبی| هزینه ها دو برابر شده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

چالش های کرونایی دانش بنیانی ها در خراسان جنوبی| هزینه ها دو برابر شده است

بیرجند - شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی در دوران کرونا با چالش های بسیاری مواجه شده‌اند که افزایش هزینه ها سبب تعطیلی فعالیت برخی از این شرکت ها شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: پارک‌های علم و فناوری یکی از نهادهای اجتماعی و حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی با بهره‌گیری از فناوری هستند و پارک علم و فناوری خراسان جنوبی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از پارک‌های علم و فناوری کشور است که با توجه به امکانات بالقوه در زمینه‌های مختلف اقتصادی فعالیت‌هایی تاکنون در قالب شرکت‌های دانش بنیان با هدف توسعه علمی انجام داده است.

پارک علم و فناوری استان از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده و ایجاد چشمه‌های فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقا و انتشار آن برای تحقق محصولات در عرصه تولید صنعتی از مهم‌ترین اهداف این پارک است.

شرکت‌های دانش بنیان استان در دو ساختمان شماره یک و دو پارک علم و فناوری در بیرجند مستقر و فعالیت می‌کنند و شرکت نرم افزاری «فرداد مهر» یکی از شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی است که کار خود را در زمینه آموزش برنامه نویسی وب سایت و تولید محتوای آموزشی از سال ۹۷ به طور رسمی شروع کرده است. این شرکت نرم افزاری ۶ نفر عضو و  ۱۵ هزار دانشجو دارد که از برنامه‌های آن استفاده می‌کنند. اعضای این شرکت بعد از کسب موفقیت در ایران خود را برای حضور در خارج از کشور آماده می‌کند.

فرآیند پیچیده ثبت شرکت‌ها
مدیرعامل شرکت نرم افزاری فرداد مهر که متولد سال ۱۳۷۴ در فردوس است در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که در زمان تحصیل در رشته نرم افزار در دانشگاه صنعتی بیرجند چند کسب و کار کوچک راه اندازی کردیم که شکست خورداز ثبت این شرکت نرم افزاری در سال ۹۶ و آغاز فعالیت آن در سال ۹۷ خبر داد.

علیرضا با کمال گفت: فرآیند ثبت شرکت در ایران خیلی پیچیده است و شرکت‌هایی وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند اما برای ثبت این شرکت خودمان کارهای مربوط به ثبت را انجام دادیم و بعد از پشت سر گذاشتن روند معمول در پارک علم و فناوری در قالب یک شرکت و با دریافت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات قرض‌الحسنه کار خود را توسعه دادیم.

چالش های کرونایی دانش بنیانی ها در خراسان جنوبی| هزینه ها دو برابر شده است

وی بیان کرد: با توجه به رشد خوبی که داشتیم  و توسعه شرکت در قالب حمایت از کسب و کارهای این حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه حدود ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کردیم.

 با کمال با ذکر این نکته که در حال حاضر این شرکت در ساختمان شماره ۲ پارک علم و فناوری استان با اجاره دو دفتر با پرداخت اجاره ماهانه ۶۰۰ هزار تومان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، افزود: برای استفاده از تسهیلات، درخواست شرکت‌ها در کمیته مورد نظر بررسی می‌شود و بعد از تأیید به بانک طرف قرار داد برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند که در این خصوص در پارک علم و فناوری مشکلی وجود ندارد اما فرایند آن در بانک سخت است به طور مثال برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی باید دو ضامن می‌داشتیم که پدرم کار آن را در شعبه بانک مورد نظر در فردوس انجام داد تا توانستیم از این تسهیلات استفاده کنیم.

وی با بیان این که در حوزه خاصی از آموزش شرکت دانش بنیان دیگری در پارک علم و فناوری استان فعالیت می‌کند، عنوان کرد: از یکی دو ماه پیش اقدام به نشر بازی‌های موبایل و اپلیکیشن کرده‌ایم و بازی را که در کافه بازار گذاشته‌ایم بازخورد خوبی داشته است و تا جایی که اطلاع دارم مانند این بازی ریاضی _معمایی در استان تاکنون منتشر نشده و  برای انجام بهتر این کار دو نیروی جدید به کار گرفته‌ایم.

چالش شرکت‌های دانش بنیان  در دوران کرونا
با کمال از شرایط مساعد در ساختمان شماره دو پارک علم و فناوری استان برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان حوزه آی تی و صنعت ساختمان خبر داد و افزود: در شرایط کرونایی خیلی از فعالان حوزه اقتصاد مانند شرکت‌های دانش بنیان با چالش بسیاری مواجه شده‌اند.

 وی تصریح کرد: این در حالی است که قبل از کرونا وضعیت اقتصادی خیلی بهتر بود و ۲ تا ۳ برابر هزینه‌ها در آمد داشتیم اما در این شرایط کار برای ما و دیگر شرکت‌ها خیلی سخت‌تر شده است به طوری که در بعضی از ماه‌ها سودی نداریم و در ۷ ماه گذشته خیلی اذیت شدیم که این موضوع سبب شد تا خیلی از فعالان این حوزه شرکت‌های خود را جمع کنند و به جای کار برای خود در شرکت‌های بزرگ‌تر برای دیگران کار می‌کنند که امیدواریم وضعیت در ماه‌های آینده بهتر شود.

قبل از کرونا وضعیت اقتصادی خیلی بهتر بود و ۲ تا ۳ برابر هزینه‌ها در آمد داشتیم اما در این شرایط کار برای ما و دیگر شرکت‌ها خیلی سخت‌تر شده است به طوری که در بعضی از ماه‌ها سودی نداریم

چالش های کرونایی دانش بنیانی ها در خراسان جنوبی| هزینه ها دو برابر شده است

افزایش دو برابری هزینه‌ها
وی با یادآوری این نکته که چون چند وام در گذشته گرفته بودیم از تسهیلات مربوط به کرونا که شرایط بهتری نسبت به تسهیلات دیگر داشت، استفاده نکردیم، گفت: هزینه‌های جاری و تبلیغات شرکت نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

 وی تصریح کرد: شرایط قانون کار و بیمه شرکت‌هایی مانند ما را خیلی اذیت می‌کند و چون هزینه بیمه زیاد است امکان بیمه کردن همه نیروها در این شرکت‌ها وجود ندارد.

باکمال ادامه داد: چون فرآیند حمایت اداره کار و تأمین اجتماعی از فعالیت‌های اقتصادی خیلی پیچیده است تا کنون نتوانسته‌ایم از آن استفاده کنیم.

حمایت بنیاد برکت
مدیر عامل شرکت نرم افزاری فرداد مهر با بیان این که برای پرداخت مالیات مشکلی نداریم، افزود: شرکت‌های فعال در پارک‌های علم و فناوری در محصول اصلی خود معاف از مالیات هستند اما در موارد جانبی باید مالیات پرداخت کنند.

با کمال از حمایت بنیاد برکت از شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و عنوان کرد: چند ماه پیش توسط پارک علم و فناوری استان به ما اطلاع داده شد که بنیاد برکت از شرکت‌های دانش بنیان با اعطای تسهیلات حمایت می‌کند و ما هم برای این منظور اقدام کردیم.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha