۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
افزایش بهره وری در تولید و هوشمندسازی توزیع از راه های ارزان‌سازی غذا
وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

افزایش بهره وری در تولید و هوشمندسازی توزیع از راه های ارزان‌سازی غذا

ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت تولید در این وزارتخانه گفت: دولت به دنبال افزایش تولید و بهره‌وری به منظور ارزان‌سازی غذا است و برای تحقق این هدف، دست دلالان هم باید قطع شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد شامگاه جمعه در یادواره سرداران و ۶۷ شهید جهادگر شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و نطنز در دانشگاه کاشان با بیان اینکه بهره‌وری برای ارزان‌سازی غذا فقط با علم و فناوری انجام می‌شود، افزود: کاری که در دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی برای تولید دنبال می‌شود افزایش بهره‌وری در تولید برای ارزان‌سازی غذاست.

وی مسئولیت این وزارتخانه را تامین غذای سالم، کافی و عادلانه برای تمامی مردم بیان و اضافه کرد: تولید غذا به اندازه کفایت و دسترس مردم به آن با قیمت مناسب از جمله برنامه‌های جهادی وزارت جهاد کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید و قیمت ۲ مساله‌ و مشکل پیش روی این وزارتخانه دولت سیزدهم است، تصریح کرد: در مرحله نخست باید غذا، گوشت، مرغ، میوه، گندم، جو و ذرت تولید و تامین شود و پس از آن در مورد قیمت، تجارت، بازار و رفع دلال‌ها و واسطه‌ها، سخن گفت.

راه ارزان‌سازی غذا، حذف دلال‌ها و واسطه‌هاست
ساداتی‌نژاد علت گرانی غذا در بازار را وجود دلال‌ها دانست و گفت: برای ارزان شدن غذا باید توزیع از حالت سنتی در بازار حذف تا دست واسطه‌ها و دلال‌ها قطع شود.

وی، یکی از راه‌های مهم برای ارزان‌سازی غذا را هوشمندسازی توزیع بیان و اضافه کرد: باید غذا از محل مزرعه، دامپروری و مرغداری به طور مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این هوشمندسازی از نزدیک یک ماه به صورت آزمایشی در تهران و کرج در حال اجرا است، از هفته آینده نیز در اصفهان آغاز می‌شود و به سرتاسر کشور تعمیم داده خواهد شد تا غذا با حذف دلال‌ها، به دست مصرف کننده و یا مستقیم در فروشگاه‌ها به فروش برسد.

وی گفت: امروز غذا در ایران مورد تهدید دشمن نیز است؛ آمریکا ورود مرغ اجداد را به این کشور را تحریم کرد و نشان داد که دشمن در غذا هم با ما شوخی ندارد، دشمنی‌اش در غذا هم استمرار دارد و اگر ما در گذشته مرغ اجداد آرین نداشتیم به طور حتم مشکل‌های بسیاری در تامین غذا برای مردم کشور به وجود می‌آمد.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: امروز حوزه امنیت غذا یک قدرت مهم برای جمهوری اسلامی ایران است که امیدواریم با شعار همه با هم و با همت کشاورزانی که بزرگترین سرمایه کشور هستند و با سخت کوشی و تلاش تامین شود.

وی ادامه داد: باید برای کشاورز به جای به کار بردن صفت‌هایی از واژه مظلوم و زحمتکش، انسان‌های شریف، خیر و نیکوکار استفاده شود، چرا که ۴۳ سال محصولات کشاورزی در کشور تولید کردند، خودشان دریافت قیمت محصول‌ها را انجام ندادند و همیشه محصول‌ها را زیر قیمت به بارار عرضه و غیرتمندانه تاکنون در تولید غذا برای مردم کشور، تلاش کردند.

وزیر جهاد کشاورزی از کشاورزان به عنوان سربازان نظام یاد کرد و گفت: امروز کشاورزان تولید کننده غذا در کشور هستند و غذایی که از سوی آنها تولید می‌شود هیچ تفاوتی با سلاح‌های نظامی ندارد.

وی با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمن، از کشاورزان و دامداران به دلیل تولید مواد غذایی قدردانی کرد و با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای توانمندی‌های بزرگی است، افزود: ایران جایگاه اقتدار غذایی را در جهان دارد اما امروز از آن برخودار نیست، امروز باید این ظرفیت تولید غذا که تولید قدرت در کشور است با تفکر و نگاه جهادی احیا شود.

موسسه رازی سال آینده ۱۰۰ میلیون دز واکسن کرونا تولید می‌کند
ساداتی‌نژاد با اشاره به تحویل پنج میلیون دز واکسن کرونا با جدیدترین فناوری دنیا، تصریح کرد: سال آینده تولید و ساخت این واکسن‌ها در وزارت جهاد کشاورزی و موسسه رازی به ۱۰۰ میلیون دز می‌رسد.

به گفته وی، واکسن‌هایی که پیشتر تولید می‌شد از نسل کلاسیک و قدیمی‌تر ویروس کشته بودند اما کسی فکر نمی‌کرد در وزارت جهاد کشاورزی و از سوی فرزندان جهادگر واکسن کرونا با بزرگترین و جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناروی دنیا که پروتئین نوترکیب است، ساخته شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در گذشته واکسن دام وارد کشور می‌شد، خاطر نشان کرد: امروز جهادگران کشاورزی تمامی واکسن‌های دامی و طیور را تولید می‌کنند.

جهادرگران دفاع مقدس، سنگرسازان بی‌سنگر
ساداتی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت یاد شهیدان به خصوص شهدای جهادگر گفت: زوایای نوآورانه‌ای که فرزندان جهاد این سرسنگرسازان بی‌سنگر در دوران دفاع مقدس انجام دادند کمتر به آن پرداخته شده است، چرا کارشان از دیگر رزمندگان مهم‌تر و آن ساخت سنگر برای رزمندگان بود.

به گفته وی، برخی جلوه‌های نوآورانه جهادگران در تاریخ و از جمله ساخت پل روی رودخانه‌های وحشی برای نخستین بار انجام می‌شد و کارهای دیگری که جهادگران در حوزه آبی و خاکی انجام دادند باید در کنار تمام رشادت‌هایی که انجام می‌دادند به صورت ویژه به آنها پرداخته شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: جهاد سازندگی نه تنها یک حرکت، بلکه یک رسم بزرگ و ماندگار در ایران بوده است و در تمام جهان مانند کاری که جهاد سازندگی انجام داد، کمتر نمونه‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه نام کاشان همشیه جاودان خواهد ماند، گفت: جهادگران کاشان جایگاه ممتاز و مستقل را در پشتیبانی از جبهه‌های حق علیه باطل در دوران هشت سال دفاع مقدس داشتند، افرادی که هم‌پای دیگر رزمندگان اسلام جان خود را نثار کردند تا ایران برای همیشه سربلند بماند و وجبی از خاک کشور به دست دشمن داده نشود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: امروز ایران هرچه دارد از برکت حضور شهیدان است و هر کاری هم انجام می‌دهیم، نمی‌توانیم ذره‌ای در مقابل بزرگی و عظمت شهدا دین خود را ادا کنیم.

وی، شعار همه با همِ جهاد سازندگی را یکی از جلوه‌های مهم جهاد سازندگی بیان کرد و گفت: رفع بسیاری از محرومیت‌ها که در روستاهای کشور، مدیون این شعار «همه با هم» در کنار هم برای رفع مشکلات و محرومیت‌ها بود.

لزروم احیای شعار همه با هم
ساداتی‌نژاد یکی از نیازهای مهم کشور را احیای شعار همه با هم در حوزه کشاورزی و سازندگی بیان و اضافه کرد: برای یک هدف هیچ مانعی در جلو راه جهادگر وجود ندارد، چرا که امروز به تفکر و رسم جهادی جهادگران که همیشه پرچم آنها در کشور سرافزار است، نیازمندیم.

وی تاکید کرد: اگر جهادگران نبودند، محرومیتی که نتیجه ۴۰ سال بی‌عدالتی در روستاهاست، رخت بر نمی‌بست، امروز برای احیای کشاورزی و امنیت غذایی کشور به همین تفکر، رسم، نگاه و شعار همه باهم در حوزه کشاروزی نیاز داریم.

به گفته وی، ظرفیت‌های بی‌نظیری از آن زمان تاکنون روی زمین مانده و این مسوولیت بزرگ، امروز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده که با آن تفکر و تزریق از ریشه بتوان مسایل و مشکل‌های کشور را رفع کند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان نیز با اشاره به خدمات رزمندگان جهادگر در دفاع مقدس اظهار داشت: بهترین تعبیر برای رزمندگان جهادگر "سنگرسازان بی‌سنگر" است.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی همچنین بسیج را جزو زیباترین واژه‌ها در معارف دین و انقلاب و حتی افکار عمومی دانست و گفت: هم‌زمانی این یادواره و هفته بسیج را باید به فال نیک گرفت.

وی با بیان اینکه برخورد رزمندگان با اسرای عراقی نمونه اخلاق مداری است، افزود: دلیل این اخلاق‌مداری فرمانده این انقلاب اسوه اخلاق‌مداری بود و از این‌رو حرکات خلاف شان و شخصیت رزمندگان از آنان به دور بود.

یادواره سرداران و ۶۷ شهید کاشان، آران و بیدگل و نطنز جمعه شب با حضور مسوولان و خانواده‌های معظم شهیدان در تالار فیض دانشگاه کاشان برگزار شد.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha