۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
عدم اثربخشی دلار در قیمت آهن

عدم اثربخشی دلار در قیمت آهن

هفته گذشته درحالی پایان یافت که بازار ارز شاهد نوسانات متعدد قیمت دلار بود، این شرایط در حالی بود که رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای در بازار آهن همچنان حاکم ماند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، هفته گذشته درحالی پایان یافت که بازار ارز شاهد نوسانات متعدد قیمت دلار بود، به طوری که وارد کانال قیمتی ۲۹ هزار تومان شد و حتی فراتر از این نیز رفت، این شرایط در حالی بود که رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای در بازار آهن همچنان حاکم ماند و قیمت روز آهن آلات به طور تقریبی در عمده شرکت‌ها بدون تغییر بود.

به گزارش آهن پرایس از قیمت روزانه آهن در پایان هفته گذشته، قیمت میلگرد در بیشتر کارخانه‌ها بدون تغییر بود اما برخی مبادی فروش نیز ۵۰ الی ۲۱۰ تومان با افزایش قیمت محصولات خود را عرضه کردند، قیمت نبشی و ناودانی نیز کماکان در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

 قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی دارای نوسان کاهشی و افزایشی بود به طوری که حدود ۱۰۰ تومان کاهش داشت اما افزایش ۵۰ تومانی در برخی کارخانه‌ها را نیز تجربه کرد، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز با افزایش حدود ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی همراه بود. قیمت پروفیل نیز مانند اغلب مقاطع فولادی با ثبات قیمت عرضه شد.

آنطور که پیداست و در تحلیل‌های پیشین نیز بررسی شد اوضاع بازار آهن مؤید عدم اثربخشی نوسانات نرخ دلار بر آن است، به طوری که با ۲۹ هزار تومانی شدن نرخ دلار هم معاملات مقاطع فولادی در بازار داخل رونق نیافت و رکود مصرفی و سرمایه‌ای حاکم بر بازار همچنان برجای ماند.

از سویی دیگر افت نرخ جهانی شمش و مقاطع فولادی در برابر رشد نرخ ارز، پالس منفی بود که معاملات حاکم بر بازار را بیش از پیش تحت تأثیر قرار داد. با وجود این احتمال می‌رود روند کلی بازار در هفته جاری نیز همانند هفته گذشته باشد و شاهد ثبات یا نوسانات جزئی قیمت محصولات فولادی در غالب شرکت‌ها باشیم.
سهمیه‌بندی گاز توسط وزارت نفت و صمت

همانطور که در روزهای گذشته نیز بررسی شد، در ایام سرد سال کشور با بحران کمبود گاز روبه‌رو است که برای مدیریت و جبران آن قطعی گاز در برخی بخش‌ها ظاهرا گریزناپذیر است. کم و کیف این برنامه و همچنین زمان و چگونگی و حتی میزان سهمیه‌بندی گاز مصرفی، امری است که با هماهنگی وزارت نفت و صمت و همچنین اعضای انجمن فولادسازان تعیین خواهد شد.

این درحالی است که وزارت صمت اعلام کرده بود که قطعی گاز صنایع فولادی را نخواهد نپذیرفت، در همین زمینه محمدرضا جولایی مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: در صورت لزوم گاز صنایع فولادی نیز قطع خواهد شد و تصمیم‌گیرنده در این‌باره هیأت دولت است.

وی همچنین افزود: چگونگی قطعی گاز در بخش‌های مختلف توسط وزارت نفت و صمت تعیین می‌شود و همه برنامه‌ها با جزئیات کامل با مدیریت این دو وزارتخانه انجام خواهد شد.

طبق گزارش‌ها قطعی گاز صنایع از کارخانجات سیمان آغاز و تا کنون در سه مرحله اجرایی شده است و بنا به گفته عبدالرضا شیخیان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، پس از قطعی گاز سیمانی‌ها در سه فاز، درنهایت ۱۶ شرکت مشمول دریافت گاز خواهند شد و گاز مابقی تولیدکنندگان قطع خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: می‌توانیم در صورت قطعی گاز ۶۰۰ الی ۶۵۰ میلیون لیتر مازوت ذخیره کنیم و این میزان برای مصرف یک ماهه کافی است. همچنین برای تأمین سوخت مازوت نیز جهت جلوگیری از ترافیک حمل و نقل اولویت‌بندی‌هایی صورت می‌گیرد که در ابتدا برای پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها و سپس برای کارخانجات صنعتی تأمین می‌شود.

با قطعی گاز در برخی فازها سوخت مازوت جایگزین شده است. این در حالی است که رئیس سازمان محیط زیست کشور استفاده از سوخت مازوت را ممنوع اعلام کرده و بیان داشت که برای تأمین سوخت جایگزین باید تدبیری اساسی صورت بگیرد.

در ادامه همین جریان سیدرسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره اینکه قطعی گاز باید در همه بخش‌ها به طور مساوی انجام شود تا به تعطیلی کلی واحدهای صنعتی و در نتیجه ضررو و زیان آنها منجر نشود.

وی در ادامه افزود: قطعی گاز در پتروشیمی‌ها در مقایسه با صنایع فولادی و سیمانی باید در اولویت باشد زیرا محصولات پتروشیمی‌ها غالبا صادر می‌شود و بازار داخلی را با مشکل چندانی مواجه نمی‌کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: مازوت در برخی واحدها به عنوان سوخت قابل استفاده نیست زیرا برای برخی صنایع ازجمله در تولید آهن اسفنجی، خوراک محسوب می‌شود نه سوخت. به همین جهت به نظر می‌رسد قطعی گاز به این نوع واحدها آسیب‌های جبران‌ناپذیری را متحمل خواهد کرد و انتظار می‌رود مسئولان مربوطه هر چه سریع‌تر تدابیر لازم در این زمینه را اتخاذ کنند.

با این اوصاف مشکلات متعددی از جمله کمبود گاز، کمبود تقاضای مصرف، کاهش ساخت‌و سازها و پروژه‌ها عمرانی، کاهش تقاضا به دلیل سرما، ثبات قیمت‌های جهانی از جمله مسائلی است که نتیجه آن بازاری است که اکنون درحال مشاهده آن هستیم و عواقب آن در ابتدا دامن همه واحدهای زنجیره فولاد را خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha