۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
لزوم ایجاد درآمدهای واقعی و پایدار از سوی دولت
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد

لزوم ایجاد درآمدهای واقعی و پایدار از سوی دولت

میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بهترین راه جبران کسری بودجه، ایجاد درآمدهای واقعی و پایدار و صرفه جویی در هزینه‌های دولت است.

به گزارش بازار، سید محمدرضا میرتاج الدینی، بااشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ در نیمه آذرماه از سوی دولت به مجلس تقدیم می‌شود گفت: در واقع درآمدها و هزینه‌ها برای یک سال توسط بودجه کل کشور شفاف بیان می‌شود، بودجه نیز شامل بخش دولت و شرکت‌های دولتی است.

وی افزود: بودجه شرکت‌های دولتی از خود بودجه دولت بیشتر است، بودجه دولت خود شامل هزینه‌های جاری و عمرانی است و در این تقسیم بندی بودجه، هزینه‌های جاری بیشتر است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو تصریح کرد: در سال‌های اخیر بودجه هزینه‌های جاری نسبت به هزینه‌های عمرانی فربه شده است و از ۱۱ درصد در بودجه ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد رسیده است.

میرتاج الدینی درباره جبران کسری بودجه نیز گفت: در واقع کسری بودجه همان کسری تراز عملیاتی است، هزینه‌های جاری و درآمدهای پایدار باید واقعی حساب شود و در برخی از موارد نیز منابع درآمدی تحقق نمی‌یابد که این خود کسری بودجه را به همراه دارد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: امسال در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ کسری داریم و دولت گذشته برای جبران کسری بودجه اوراق مالی منتشر می‌کرد و یا از بانک مرکزی تنخواه و استقراض می‌گرفت که براساس بررسی شاخص‌های عملکردی این دولت در سال ۹۲ هیچ اوراق مالی منتشر نشد، اما در سال ۹۶، ۷۶ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسید که نشان می‌دهد از لحاظ انتشار اوراق مالی رقم بالایی است و کسری بودجه از سوی دولت گذشته اینگونه تامین می‌شد.

میرتاج الدینی همچنین در پایان بهترین راه جبران برای کسری بودجه را ایجاد درآمدهای واقعی و پایدار و صرفه جویی در هزینه‌های دولت عنوان کرد.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha