افزایش ناگهانی ۳۵ درصدی قیمت تراکتور
رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی اعلام کرد

افزایش ناگهانی ۳۵ درصدی قیمت تراکتور

توسطی، رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران از افزایش ناگهانی ۳۵ درصدی قیمت تراکتور در چند روز اخیر خبر داد.

به گزارش بازار، علی توسطی رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران گفت: در چند روز اخیر کارخانه تراکتورسازی تبریز به صورت ناگهانی اقدام به افزایش ۳۵ درصدی قیمت تراکتور کرد که موجب وارد شدن آسیب به کشاورز و کشت پاییزه شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران افزود: تراکتور یکی از ضروری‌ترین و گران‌ترین ماشین آلات کشاورزی است که در مرحله کاشت، داشت و برداشت استفاده می‌شود؛ با توجه به اینکه واردات تراکتور در سال‌های اخیر تقریبا در حد صفر و شاید کمتر از یک درصد، آن هم در موارد خاص، می‌باشد؛ لذا همه کشاورزی کشور وابسته به کارخانه تراکتورسازی تبریز است که افزایش ۳۵ درصدی قیمت تراکتور از سوی این کارخانه به صورت ناگهانی باعث آشفتگی بازار شده است.

وی بیان کرد: تراکتوری که ۳۰۵ میلیون تومان قیمت کارخانه‌اش بوده الان به حدود۴۳۰ میلیون تومان رسیده و طبیعتا در بازار آزاد صحبت از ۶۰۰ میلیون تومان برای خرید و فروش است.

توسطی با تاکید بر دشواری تهیه و خرید تراکتور برای عمده کشاورزان اظهار داشت: به جز قشر خیلی محدودی که مزارع بزرگ یا کشت و صنعت دارند و به صورت ترکیبی کار می‌کنند برای بیشتر جامعه کشاورزان ما خرید از بازار آزاد امکان پذیر نیست و خرید از کارخانه هم متاسفانه در دور تسلسل باطل افتاده است که کاملا با نگاه دولتی اداره می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران در توصیف مطلب فوق افزود: مثلثی را در نظر بگیرید که یک ضلع آن بانک کشاورزی، یک ضلعش کارخانه تراکتورسازی تبریز و ضلع دیگرش مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی گفت: علی رغم اعتبارات زیادی که باید به بخش خصوصی در حوزه همه تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و باغی داده می‌شده همه این اعتبارات را به سمت مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی سوق داده و وزارت جهاد کشاورزی هم همه اعتبارات را به کارخانه تراکتورسازی تبریز انتقال داده است؛ یعنی عملا بخش خصوصی وارد این رقابت برای تعدیل بازار نمی‌شود و کارخانه هم هر آنچه که دوست دارد انجام می‌دهد که نمونه بارز آن افزایش ۳۵ درصدی قیمت تراکتور است.

رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران تاکید کرد: در واقع با این رویه بانک کشاورزی باید تامین اعتبار کند برای اقساط؛ یعنی اگر فرض را بر این بگذاریم که یک کشاورز پول خرید تراکتور را به صورت نقدی داشته باشد و بخواهد آن را تهیه کند باید پول را وثیقه بگذارد تا بتواند بر مبنای اعتبارات و چارچوبی که تعریف شده تراکتور را تحویل بگیرد.

توسطی با بیان اینکه بحث افزایش قیمت حساسیت برانگیز شده تصریح کرد: در حال حاضر افزایش قیمت تراکتور یک بی‌نظمی در کشت پاییزه به وجود آورده و سردرگمی و گنگ بودن بازار را فراهم کرده؛ نه فروشنده و نه خریدار نمی‌داند چه کار کند و برای کشت پاییزه که اهمیت داره چه اقدامی نماید.

رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران در پایان تاکید کرد: متاسفانه نگاه دولتی بشدت در این قضیه هم دیده می‌شود. تفکر دولتی باعث می‌شود افراد بیشترین آسیب را در بخش کشاورزی متحمل شوند. سوء مدیریت و سوء رفتارها آسیب جدی به افراد وارد می‌کند.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فلاح IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      بنده کشاورز هستم واین افزایش قیمت واقعا صدمه بزرگی به توسعه کشاورزی میشه دستگاه دارن نرخ کاری خود را بالا میبرن وکشاورز دیگر توان کشت کانیزه انجام نمی‌دهد من موافق افزایش قیمت نیستم
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      عالی بود
    • رضا IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      با خشکالی درآمد کم کشاورز دولت یا رییس‌جمهور با افرایش قیمت تراکتور خیانت به کشاورزان است