۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۶
مهار تورم به ۱۲ جراحی اقتصادی نیاز دارد
کارشناس مسائل اقتصادی:

مهار تورم به ۱۲ جراحی اقتصادی نیاز دارد

شقاقی، اقتصاددان می‌گوید: اگر می‌خواهیم تورم را به صورت پایدار در کشور مهار کنیم، به جراحی‌های بزرگ اقتصادی نیاز داریم که لازم است تقدم و تاخر، اولویت‌بندی و زمان‌بندی و مدیر پروژه برای آن مشخص شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، وحید شقاقی شهری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: تصور کنید برای درمان یک بیماری ۱۲ جراحی باید انجام دهیم که البته کار سختی است اما نشدنی نیست. برای مهار تورم نیز نیازمند این جراحی‌ها هستیم به نحوی که حتی ممکن است شاهد تبعات نسبی هم باشیم اما به هر حال نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه دنیا هم همین مسیر را طی کرده تا توانسته تورم را به صورت پایدار مهار کند، افزود: برای انجام این جراحی‌های بزرگ اقتصادی، به یک تبیین مساله و اجماع خبرگان و پذیرش تصمیمات سخت نیاز است که امیدواریم دولت گام به گام این کار را شروع کند؛ اما اینکه از کجا آغاز کند بستگی به اولویت‌بندی تیم اقتصادی دولت دارد.

این اقتصاددان با تاکید براینکه ۱۲ جراحی در حوزه اقتصاد کلان باید در کشور ما انجام شود تا شاهد مهار تورم و پایداری آن باشیم، گفت: اینکه بدون جراحی و بدون تصمیمات سخت هم در گذشته تورم پایین آمده است به دلیل فروکش کردن انتظارات تورمی بود که آن هم موقتی بوده است.

به گفته شقاقی شهری، اگر می‌خواهیم تورم رابه صورت پایدار در کشور مهار کنیم، به جراحی‌های بزرگ اقتصادی نیاز داریم که لازم است تقدم و تاخر، اولویت‌بندی و زمان‌بندی و مدیر پروژه برای آن مشخص شود.  

وی ۱۲ جراحی لازم در اقتصاد برای مهار تورم را شامل، بودجه‌ریزی عملیاتی، جراحی صندوق‌های بازنشستگی، توسعه پایه‌های مالیاتی جدید مبتنی بر اخذ مالیات از دهک‌های پردرآمد، تدوین طرح جامع مالیاتی برای کنترل فرارهای مالیاتی، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و تعیین تکلیف وضعیت معافیت‌ها، اصلاح ساختار نظام بانکی در جهت کنترل خلق نقدینگی و کاهش ناترازی نظام بانکی، توسعه صادرات غیرنفتی، ساماندهی و کنترل واردات کالاهای غیرضرور، کنترل قاچاق و اقتصاد غیررسمی، حل ناترازی‌ها و تنش آبی-محیط زیستی کشور که بر هزینه‌های دولت تاثیرگذار است، ساماندهی پروژه‌های نیمه تمام کشور و مدیریت انتظارات تورمی در اقتصاد دانست.  

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه محور نقشه راه وزارت اقتصاد، رشد اقتصادی و کنترل تورم است، اظهار کرد: این بیماری و چالش اقتصادی یک شبه ایجاد نشده است و بخشی از آن سابقه ۵۰ ساله در کشور دارد بنابراین ممکن است در طول کمتر از ۴ سال آینده که پایان دولت است بتوانیم بخشی از اینها را اجرایی کنیم. البته الزامات و نهادسازی بخشی از این ۱۲ جراحی در کشور وجود دارد که با اتخاذ تصمیم‌های سخت می‌توانیم به نتیجه برسیم. برخی دیگر هم نیازمند جراحی عمیقی است که بالاخره باید از یک نقطه شروع شود.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسنی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      آدرس اشتباه ترین! جراحی یعنی چه! فقط با دنیا ارتباط برقرار کنین.ای.اف.تی.اف .هم امضا کنین.فقط همین.الان چوپانان مملکت هم اینو میدونن! چه عجب از کارشناسان اقتصادی.؟ خودشون رو به کوری وکری میزنن!
    • سميه IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      با ١٢ تا جراحي چيزي هم ازش ميمونه ؟ اگه حالش خوب بشه هم ديگه مثه سابق نيست. ويرانه.
    • منتظر مهدی NL ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      تا در این مملکت اساس بر شایسته سالاری نباشه ، فقط به بیراهه رفتیم،