۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۹
سیاست‌گذاری‌های دستوری؛ سیاست نادرست دولت‌ها
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

سیاست‌گذاری‌های دستوری؛ سیاست نادرست دولت‌ها

دولت‌ها می‌توانند با فراهم کردن فرصت‌های منصفانه برای تولید و دخالت نکردن در قیمت‌گذاری، موجب افزایش درآمد و اشتغال در کشور شوند که بدون شک سود آن اول به اقتصاد کشور و بعد در زندگی ملت دیده می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حبیب انصاری استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات شاخص اقتصادی کشور گفت: مهمترین شاخص اقتصاد کلان، رشد اقتصادی است که ادبیاتی گسترده دارد و مجموع مدل‌های رشد اقتصادی مثبت از زیر مجموعه‌های آن است به طوری که برخی از کشورها طی صد سال گذشته، سرانه درآمد بالایی داشته اند که زیرساخت‌های اجتماعی و سرمایه‌های انسانی از عوامل تاثیرگذار بر این درآمد بوده است.

انصاری ادامه داد: با ایجاد فضای باز اقتصادی باید فرصت‌های عادلانه به فعالان اقتصادی داده شود تا بر اساس آن بتوانند درآمد کسب کنند.

وی گفت: دولت با دخالت‌های نادرست و سیاست گذاری‌های غلط دستوری که از یک سو در بازار سرمایه دارد و از سوی دیگر با تعیین نرخ بهره برای بانک‌ها از طرف دیگر، باعث بروز نوسانات زیادی در بازار پول و سرمایه شده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: بسته بودن اقتصاد مانع از رشد آن است و وقتی تولیدی وجود نداشته باشد اشتغال زایی هم نیست بنابراین مشکلات اجتماعی در جامعه بروز می‌کند.

به گفته وی؛ وقتی سرمایه‌گذاری کاهش یابد، رشد اقتصادی هم وجود نخواهد داشت و در نتیجه آسیب های اجتماعی به دلیل فقر و بیکاری روند افزایشی خواهند داشت. بنابراین، دولت می‌تواند با فراهم کردن فرصت‌های منصفانه برای تولید، موجب افزایش درآمد و اشتغال در کشور شود.

 انصاری در پایان این گفتگو افزود: تا زمانی که اقتصاد پیش‌بینی ناپذیر باشد، انگیزه‌ای برای خرید کالاهای سرمایه ای و تولید وجود ندارد. بنابراین، ورود سرمایه نیازمند باز بودن اقتصاد و ایجاد اصلاحات است و دولت با رقابتی کردن بازار می‌تواند به جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی کمک کرده و تولید سودآوری را رقم بزند.

کد خبر: ۱۱۹٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha