۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۹
دلایل گسترش روابط ترکیه و امارات؛ اردوغان در انتخابات آینده شکست می خورد
فارین پالیسی بررسی کرد؛

دلایل گسترش روابط ترکیه و امارات؛ اردوغان در انتخابات آینده شکست می خورد

رئیس جمهور ترکیه همزمان با اقتصادی نزولی، در محاصره رقباست و با طولانی‌ترین بحران زندگی‌اش دست به‌گریبان است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی فارین پالیسی اخیرا مقاله ای با قلم «استیون ای.کوک» با عنوان «اردوغان هرگز تا این اندازه دردسر نداشته است» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

ترکیه در انزوای بین‌المللی است، اقتصادش در سرازیری است و ابهاماتی درباره سلامت جسمی اردوغان وجود دارد. کارشناسان و اپوزیسیون ترکیه بر این باورند که دوران حزب عدالت و توسعه به‌سر رسیده است.

احزاب رقیب (مانند حزب جمهوریخواه خلق، حزب خوب و سایرین) از انتخابات زودهنگام حمایت می‌کنند و و برنامه‌هایی برای کنار گذاشتن ریاست اجرایی اردوغان و بازگرداندن ترکیه به سیستم ترکیبی پارلمانی- ریاست جمهوری دارند.

در میان تمام مشکلات ترکیه، وخامت شرایط اقتصادی جدی‌ترین مخمصه‌ی رهبر ترکیه است. در نتیجه سوءمدیریت گسترده اردوغان، ارزش لیر در برابر دلار، در دهه‌ی گذشته، حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است. چشم‌انداز کلی اقتصاد برای اغلب مردم ترکیه تاریک است: نرخ تورم به ۲۰ درصد و نرخ بیکاری به ۱۴ درصد رسیده و شکاف طبقاتی افزایش یافته است.

در واکنش به سقوط لیر، تعدادی از بانک‌های بزرگ ترکیه فعالیت‌های آنلاین خود را تعطیل کردند و مردم برای تظاهرات در بخش‌هایی از آنکارا و استانبول به خیابان‌ها آمدند که حاکی از به راه افتادن اعتراضات گسترده‌تر است.

یکی از اقداماتی که اردوغان اخیرا برای تقویت پشتوانه سیاسی‌اش انجام داده، بهبود روابط ترکیه با همسایگانش است. برغم برخی پیشرفت‌ها در زمینه‌ی بهبود روابط بین ترکیه و امارات و عربستان سعودی، هنوز ارتباط عمیقی بین ترکیه و دو کشور مهم خلیج فارس ایجاد نشده است.

ترک‌ها همچنین به دنبال بهبود روابط با اسراییل هم بوده‌اند، اما اسراییلی‌ها تاکنون ترغیب نشده‌اند چرا که دلیلی برای اعتماد کردن به اردوغان ندارند. دلیل این بی‌اعتمادی اقداماتی مانند دستگیری دو گردشگر اسراییلی در ترکیه به دلیل جاسوسی، مخالفت با حضور اسراییل در برخی نشست‌های مهم بین‌المللی، روابط ترکیه با حماس و و مواضع اردوغان علیه اسرائیل و اسرائیلی ها است.

بهبود روابط ترکیه با مصر یکی دیگر از اهداف اردوغان بود که در آن شکست خورد. در بهار و تابستان سال جاری، رسانه‌ها و حامیان دولت ترکیه در راستای بهبود روابط با مصر تلاش کردند با این فرض که مصری‌ها از این فرصت استفاده خواهند کرد و بهبود روابط با قاهره فشاری بر دولت‌های یونان، قبرس و اسراییل خواهد بود. اما غافل از آنکه رئیس جمهور مصر اهمیت ویژه‌ای برای روابطش با یونان و قبرس قائل است چرا که این کشورها به تامین منافع مصر در شوراهای اتحادیه اروپا کمک می‌کنند.

درباره اتحادیه اروپا هم باید گفت، اگر تلاش‌های آنگلا مرکل نبود، اروپایی‌ها بنا به دلایل مختلف، از جمله عملیات نظامی ترکیه در سوریه، اکتشاف گاز در نزدیکی قبرس و تهدید به اخراج مهاجران و هدایت آنها به یونان، تحریم‌های سنگینی را علیه ترکیه اعمال می‌کردند.

نقض حکم دادگاه حقوق بشر اروپا درباره ادامه بازداشت عثمان کاوالا به دلیل حمایت از تروریسم، یکی دیگر از تخلفات دولت اردوغان است که می‌تواند تعلیق حق رای ترکیه در شورای اروپا یا اخراج این کشور از نهاد مذکور را به همراه داشته باشد.

برغم دیدار روسای جمهور ترکیه و آمریکا در حاشیه نشست جی ۲۰ در ماه اکتبر، پیشرفت چشمگیری در روابط دو کشور ایجاد نشده است. مساله‌ی خرید و استقرار سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه، حل‌نشده باقی مانده است، واشنگتن و آنکارا بر سر حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق (YPG) در سوریه اختلاف دارند، دولت ترکیه خشمگین است که سه دولت آمریکا از استرداد فتح الله گولن خودداری کرده‌اند و دولت بایدن از اجرایی کردن قرارداد فروش ۴۰ فروند جت اف ۱۶ جدید به ترکیه و کیت‌های به‌روزرسانی ۸۰ فروند دیگر سر باز می‌زند.

سلامت جسمی اردوغان عاملی است که باید به مشکلات سیاست خارجی و چالش‌های اقتصادی ترکیه افزود. به جز سلامت جسمی رهبر ترکیه، مساله مهم این است که شکاف بین آنچه دولت می‌گوید -نه فقط درباره سلامتی رئیس جمهور بلکه درباره دموکراسی و شکوفایی -  و واقعیت عینی در حال افزایش است.

شمار افرادی که به دلیل انتقاد از دولت دستگیر شده‌اند به روشنی نشان می‌دهد که اردوغان و حزب توسعه و عدالت دیگر نمی‌توانند مردم را نسبت به درستی عملکرد دولت متقاعد کنند. تلاش برای تقویت جایگاه سیاسی به دور باطلی تبدیل شده که در آن مقامات دولتی و مطبوعات همچنان روایتی را ارائه می دهند که با آنچه مردم تجربه‌ می‌کنند هیچ مطابقتی ندارد.

این روند باعث می‌شود اردوغان و حزب متبوعش بیش از پیش زیر سوال بروند و در نتیجه بازداشت‌های بیشتر، سقوط بیشتر جایگاه سیاسی اردوغان و حزب توسعه و عدالت را شاهد هستیم. این پویش در یک نظرسنجی اخیر نمایان شده است. نتایج این نظر سنجی حاکی از آن است که اردوغان در رقابت ریاست‌جمهوری در برابر شهرداران آنکارا یا استانبول شکست خواهد خورد و رهبر حزب خوب نیز رئیس‌جمهور را شکست خواهد داد.

کد خبر: ۱۱۹٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha