۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
اتحادیه اروپا بر تعهد قاطع خود به اجرای موثر برجام تاکید کرد

اتحادیه اروپا بر تعهد قاطع خود به اجرای موثر برجام تاکید کرد

سفیر اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تعهد قاطع اتحادیه به اجرای کامل و مؤثر برجام و حمایت مستمر از آن تاکید کرد.

به گزارش بازار، «استفن کلمنت» در ادامه اظهارات خود که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، خاطر نشان کرد که این اتحادیه «مصمم است به همکاری با جامعه بین المللی برای حفظ این توافق که بلحاظ معماری جهانی منع اشاعه اتمی از اهمیت راهبردی برخوردار است ادامه دهد.»

وی افزود: اتحادیه اروپا از همه کشورها می خواهد که از اجرای برجام در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

کلمنت با بیان اینکه اتحادیه اروپا از تلاش های دیپلماتیک فشرده در کمیسیون مشترک برجام و تماس های نماینده عالی اتحادیه به عنوان هماهنگ کننده برجام با همه شرکای مربوطه حمایت می کند تصریح کرد که اتحادیه اروپا از چشم انداز نشست کمیسیون مشترک برجام در ۲۹ نوامبر در وین و دورنمای شرکت کنندگان برای ادامه مباحث در مورد روش های تضمین بازگشت به اجرای کامل و موثر برجام استقبال می کند.  

وی بدون اشاره به اینکه برجام با خروج و کارشکنی های آمریکا از این توافق در دست اندازهای کنونی قرار گرفته است افزود: ما از اینکه ایران سرانجام پس از پنج ماه تاخیر آماده از سرگیری مذاکرات وین است، استقبال می کنیم و انتظار داریم که ایران با حسن نیت و با مواضع واقع بینانه به میز مذاکره بازگردد تا امکان به نتیجه رسیدن به موقع مذاکرات فراهم شود.

کلمنت با بیان اینکه اتحادیه اروپا مسائل مربوط به خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم ها را تصدیق می کند خاطر نشان کرد که در کنار اجرای کامل و قابل راستی آزمایی برجام از سوی ایران، «لغو تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای بخش مهمی از توافق است.» وی بدون اینکه به نقش اروپایی ها در مشکلات ایجاد شده پیرامون برجام اشاره کند ادعا کرد که اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود از جمله لغو تحریم ها بر اساس برجام پایبند بوده است.

وی سپس به گام‌های ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی اشاره کرد و مدعی شد که برخی از این اقدامات هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی ندارند. این دیپلمات اروپایی بدون اشاره به اینکه کدام طرف‌ها باید برای اجرای دقیق این توافق و لغو تحریم های ظالمانه اقدام کنند افزود: ما قویاً از ایران می‌خواهیم که تمام فعالیت‌های مغایر با برجام را بازگرداند و بدون تأخیر بیشتر به اجرای کامل آن، از جمله تمامی اقدامات شفاف‌سازی، بازگردد.

کد خبر: ۱۱۹٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha