۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
دوره ابر تورم ممکن است در ترکیه آغاز شود

دوره ابر تورم ممکن است در ترکیه آغاز شود

با کاهش اعتماد به لیر ترکیه، مردم ممکن است دارایی‌های خود را از بانک‌ها خارج کنند، ثبات در بازارهای مالی ممکن است بدتر و کاهش ارزش لیر ترکیه ممکن است به دوره‌ای از تورم فوق العاده منجر شود.

به گزارش بازار، استراتژیست‌های Societe Generale اظهار داشتند که با کاهش اعتماد به لیر ترکیه، مردم ممکن است دارایی‌های خود را از بانک‌ها خارج کنند، ثبات در بازارهای مالی ممکن است بدتر و کاهش ارزش لیر ترکیه ممکن است به دوره‌ای از تورم فوق العاده منجر شود.

استراتژیست‌های سوسیته ژنرال در گزارشی تحقیقاتی اظهار داشتند که با کاهش ارزش لیر ترکیه، برداشت دارایی‌های افراد از بانک‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

استراتژیست‌ها با بیان اینکه گزینه‌ها برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز محدود است، اظهار داشتند: در صورت توجه به #ذخایر_ارزی کم، ممکن است کنترل سرمایه یا افزایش فوری نرخ سود یکی از گزینه‌ها باشد. البته استراتژیست‌ها می‌گویند افزایش فوری نرخ‌ها سناریوی محتمل‌تر است، اما می‌توان از برخی ابزارهای کنترل سرمایه مانند محدودیت برداشت سپرده نیز استفاده کرد.

استراتژیست‌های سوسیته ژنرال با بیان اینکه هنوز فکر نمی‌کنند ترکیه با بحران تراز پرداخت‌ها مواجه شود، اظهار داشتند که شرکت‌ها از سال ۲۰۱۸ بدهی‌های ارزی خود را به طور جدی کاهش داده‌اند.

این بانک با بیان اینکه احتمالاً نرخ تورم در ماه‌های آینده به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، گفت: کاهش ۳۵ درصدی ارزش لیر ترکیه از شهریورماه امسال به میزان ۷ درصد در ماه‌های آینده در شاخص‌های قیمت مصرف کننده بازتاب خواهد شد.

سوسیته ژنرال تاکید کرد: در صورت تداوم کاهش نرخ ارز، ممکن است سپرده‌های ارزی خانوارها و در کل سپرده‌های ارزی کشورهای خارجی کاهش یابد.

کد خبر: ۱۱۹٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha