۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
صادرات ۲۰ میلیون دلاری گشنیز ایران| قیمت جهانی سیاه دانه ۲ و نیم تا ۳ دلار است
چه گیاهان دارویی را بکاریم؟

صادرات ۲۰ میلیون دلاری گشنیز ایران| قیمت جهانی سیاه دانه ۲ و نیم تا ۳ دلار است

زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد گفت: طی ۴سال آینده نیاز به واردات بسیاری از گیاهان دارویی نداریم و با توجه به ارز آوری بالای «گشنیز، زیره، گل محمدی، شیرین بیان و حنا» روی کشت آنها تمرکز داریم.

بازار؛ گروه کشاورزی: حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص قیمت انواع گیاهان دارویی به خبرنگار بازار گفت: قیمت گیاهان دارویی به دلیل سیاست گذاری های صورت گرفته به نرخ ارز محاسبه می شود؛ به این معنا که در خارج از کشور اگر افزایش قیمت داشته باشد در داخل هم قیمت بالا می رود و بالعکس.

زینلی افزود: به عنوان مثال در بازارهای جهانی قیمت سیاه دانه ۲ و نیم تا ۳ دلار است که به همین نسبت نیز قیمت ها در داخل تغییر می کند.

وی تاکید کرد:  از سوی دیگر اگر وارد کننده ای بخواهد این محصول را وارد کند باید ۱۰ تا ۱۵ درصد گرانتر این محصول را وارد کند که در واقع این امر برای حمایت از کشاورزان داخلی است.

وزارت جهاد کشاورزی روی کشت ۵ محصول گشنیز، زیره سبز، گل محمدی، شیرین بیان و حنا که از ارزش صادراتی بالایی برخوردار است تمرکز دارد

طی ۴سال آینده بی نیاز از واردات بسیاری از گیاهان دارویی خواهیم شد
این مقام مسئول در خصوص برنامه های وزارت جهاد برای کشت انواع گیاهان دارویی نیز اظهار داشت: برنامه ریزی شده که اکثر گیاهان دارویی را در کشور تولید کنیم و این نوید را می دهیم که طی ۴ سال آینده در بسیاری از گیاهان دارویی بی نیاز از واردات و همچنین صادر کننده خواهیم شد.

وی گفت: در حقیقت سعی داریم صادرات گیاهان دارویی ساماندهی شود و حمایت همه جانبه ای در بخش بازار و صنایع فرآوری انجام شود تا در ۳ تا ۴ سال آینده درآمد قابل توجهی از این مسیر کسب کنیم.

زینلی در پاسخ به این سوال که بعد از زعفران کدام گیاه ارزش صادراتی بالایی دارد، گفت: گیاهان دارویی که ارزش صادراتی دارد و به طور خاص روی آنها کار می کنیم شامل «گشنیز، زیره سبز، گل محمدی، شیرین بیان و حنا» است که برای کشور ارز آوری بالایی دارد.

صادرات ۲۰ میلیون دلاری گشنیز ایران| قیمت جهانی سیاه دانه ۲ و نیم تا ۳ دلار است

صادرات سالانه ۱۰ هزار تن گشنیز به بازارهای جهانی
وی با بیان اینکه گشنیز در سه منطقه لرستان، نهاوند و کرمانشاه کشت می شود، افزود:  هر سال بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تن تولید داریم که حدود ۱۰ هزار تن صادر می شود و سالانه بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار برای کشور درآمد زایی دارد.

زینلی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در مورد زیره باید بدانید که سالانه ۱۸ تا ۲۰ هزار تن تولید می کنیم که حدود ۱۰ هزار تن مصرف داخل و ۸ تا ۹ هزار تن صادر می شود. به این ترتیب سالانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور دارد.

وی گفت: البته با توجه به خشکسالی های رخ داده قصد داریم کشت محصولاتی مانند زیره را به طور قابل توجهی افزایش دهیم  و ارز آوری بیشتری از این طریق رقم بزنیم.

سالانه بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تن تولید گل محمدی داریم که حدود ۱۰ هزار تن آن صادر می شود و سالانه بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار برای کشور درآمد زایی دارد

ارز آوری ۲۵ تا ۳۵ میلیون دلاری شیرین بیان
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در مورد محصول «شیرین بیان» نیز سالانه بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون دلار از طریق تولید و فرآوری این محصول درآمد زایی می شود.  

زینلی در پایان گفت: بحث تولید و صادرات گل محمدی نیز مشابه گشنیز است و به این ترتیب سالانه بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تن تولید داریم که حدود ۱۰ هزار تن آن صادر می شود و سالانه بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار برای کشور درآمد زایی دارد.

گفتنی است، طی چند سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی به طور خاص روی کشت گیاهان دارویی با ارز آوری بالا سرمایه گذاری کرده است و به این ترتیب به کشاورزانی که در راستای کشت این گیاهان اقدام کنند تسهیلات ارزان قیمتی با بهره ۴ درصدی نیز اعطا می کند. شایان ذکر است به گفته مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان تنها تا پایان سال جاری برای ثبت نام و بهره مندی از این تسهیلات مهلت دارند. 

کد خبر: ۱۱۹٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha