۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۶
مدیریت تورم کار سختی نیست| مصارف بودجه متناسب با درآمدها تعریف شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

مدیریت تورم کار سختی نیست| مصارف بودجه متناسب با درآمدها تعریف شود

چگینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت ابتدا باید شناسایی منابع بودجه را دنبال کند و متناسب با آن در پی مصارف باشد، نه اینکه اول مصارف را تعریف کند، سپس به دنبال تامین منابع باشد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهرداد گودرزوند چگینی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی درباره بودجه ۱۴۰۱ و کسب نتایج مطلوبی مانند فراوانی کالا، ثبات قیمت‌ها و ارزانی براساس گفته معاون اول رییس‌جمهور گفت: اجرا، کنترل و نظارت بر بودجه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و اگر همین موارد بر بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته می‌شد، ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای واقعی در دست کسانی قرار ‌می‌گرفت که به وسیله آن داروها و کالاهای اساسی به کنترل درمی‌آمد و بخشی از مشکلاتی که امروز با آن درگیر هستیم، وجود نداشت.

وی در ادامه ابراز کرد: صنایع اقتصادی کشور مانند خودروسازی در اختیار دولت قرار دارد و همین امر سبب شده تا سبد زندگی مردم به سمت کالاهای مصرفی رود، مانند خودرو که به عنوان سرمایه به حساب می‌آید، در صورتی که این موارد به کنترل درآید، شرایط به گونه دیگری رقم خواهد ‌خورد، در واقع مدیریت تورم اینقدرها هم که درباره آن صحبت می‌شود، کار سختی نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه تاکید کرد: این کار نیاز دارد تا هر سه قوه دست به دست هم دهند و کار را جلو ببرند. به این معنا که کنترل تورم شکلی عملگرایانه دارد، یعنی در درون دولت و خارج از آن باید این کار مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم رودبار درباره ضعف‌هایی که در بودجه سال آینده باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: بودجه سال ۱۴۰۰ از نظر حجم هزینه‌های جاری دولت متورمی بود، بنابراین چنانچه دولت مایل به انجام کاری درست است باید میزان تورم جامعه را با اندازه افزایش‌ها همخوان کند و حتی قیمت‌ها را هم بر این اساس تعیین کند تا یکباره جامعه از نظر قیمتی منفجر نشود.

گودرزوند چگینی در این خصوص بحث مالیات را هم مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: نزدیک به ۳۰ درصد، درآمد مالیاتی پرداخت می‌کنند و بخش‌های زیادی از جریان مالی و پولی وجود دارد که این کار را انجام نمی‌دهند. در واقع فرار مالیاتی در کشور باید به کنترل درآید. مسئله دیگر فروش اموال دولتی است که درصد آن بسیار پایین است و دولت موفق نشده آن را محقق سازد که اگر این مسئله به تحقق برسد، مشکلات بودجه‌ای حل خواهد شد.

وی درباره حل معضل کسری بودجه نیز اظهار داشت: حل معضل کسری بودجه همانطور که در بالا هم مورد اشاره قرار گرفت، با شناسایی منابع جدید از جمله همین بحث مالیات‌ها و شفاف‌سازی بودجه امکان‌پذیرخواهد بود. مثلا در بند ب تبصره یک عددی گذاشته می‌شود و ۵ یا ۶ مورد را به آن وصل می‌کند و همین سبب می‌شود تا خواست‌های مردم بدون تحقق باقی بماند. بنابراین دولت ابتدا باید شناسایی منابع را دنبال کند و متناسب با آن در پی مصارف باشد، نه اینکه اول مصارف را تعریف کند، سپس منابع را به تامین درآورد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره شفافیت بودجه نیز چنین توضیح داد: شفافیت به معنای مشخص شدن دخل و خرج دولت است، یعنی کارکرد واقعی تبصره‌ها روشن شود. بخشی از احکامی که در بودجه آمده، بدون کارکرد است، این موارد باید حذف شود. دیوان محاسبات در این رابطه گزارش خوبی را به انتشار درآورده که چنانچه مبنا قرار گیرد، بسیار موثر خواهد بود. بخشی از فساد را در شرکت‌های دولتی باید دنبال کرد و اگر راه‌های آن در همین نقطه بسته شود، شاید بودجه بتواند مسیر درست خود را پیدا کند.

کد خبر: ۱۱۹٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha