۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
جهش تولید با کشاورزی سنتی محقق نمی‌شود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

جهش تولید با کشاورزی سنتی محقق نمی‌شود

ساری- چاشنی دل، استاد دانشگاه در مازندران و فعال بخش کشاورزی با بیان اینکه جهش تولید با کشاورزی سنتی محقق نمی‌شود، گفت: بسیاری از محصولات کشت شده در استان ناهمخوان هستند.

یدالله چاشنی دل در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تفاهمنامه هایی با سازمان های مختلف در حوزه کشاورزی از فعال بودن ۱۷ کانون در این زمینه خبر داد و گفت: ۱۰۰ هکتار از مزارع استان در برنامه همگام با کشاورز قرار دارد.

وی با اشاره به چالش های فراروی صنعت کشاورزی استان، تنوع محصولات را از جمله مسائل ذکر کرد و گفت: بسیاری از محصولات استراتژیک نیستند و هرکس هرچیزی که بخواهد و هر گونه و واریته ای را وارد می کند و می کارد بدون آنکه جزو الگوی کشت ملی باشد.

وی عدم مقاومت برابر تغییر الگوی کشت را از دیگر مسائل وچالش ها بیان کرد و گفت: در حال حاضر هر کس هر کشت ناهمخوانی را در اکولوژی مناطق انجام می دهد و عدم استفاده از تکنولوژی و سیاست های روز کشاورزی ما را سنتی کرده است.

چاشنی دل با عنوان اینکه کشاورزی سنتی نمی تواند در راستای تحقق شعار جهش تولید باشد، گفت: اگر شعار جهش تولید می دهیم باید توجه کنیم که کشاورزی سنتی نمی تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: عدم توجه به مبارزه بیولوژیکی از دیگر چالش ها است و مازندران ۲.۵ برابر کشور سموم کشاورزی را مصرف می کند و جایگاهی برای مبارزه بیولوژیک وجود ندارد.

وی بهره نبردن از مکانیزاسیون کارآمد و بهینه شده را سبب هدررفت ۲۰ تا ۲۵ درصد محصولات کشاورزی دانست و گفت: عدم ساماندهی در وضعیت تشکل های کشاورزی سبب انحصارطلبی شده است.

کد خبر: ۱۱۹٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha